ارسال به دیگران پرینت

دومین محموله واکسن روسی به ایران ارسال شد

سید کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرد که دومین محوله واکسن روسی موسوم به «اسپوتنیک وی» امروز جمعه با یک پرواز اختصاصی به تهران ارسال شد.

دومین محموله واکسن روسی به ایران ارسال شد

سید کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرد که دومین محوله واکسن روسی موسوم به «اسپوتنیک وی» امروز جمعه با یک پرواز اختصاصی به تهران ارسال شد.

جلالی در گفت و گو با ایران افزود: محموله دوم واکسن کرونای روسی اسپوتنیک-وی طبق وعده مقامات بهداشتی روسی پنجشنبه شب تحویل سفارت ایران و امروز جمعه با یک پرواز اختصاصی به تهران ارسال شد.

وی گفت: طیق برنامه محموله سوم نیز ۳۰ اسفند ارسال می شود و محموله های بعدی به همین روال هر دو هفته یکبار تا رسیدن به دو میلیون دوز کامل ادامه خواهد یافت.

جلالی اظهار داشت: در سفر هیات وزارت بهداشت ایران در هفته جاری گفت و گوهای خوبی بین مقامهای وزارت بهداشت ایران و روسیه انجام گرفت که می تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور در عرصه بهداشت و درمان باشد.

جلالی تصریح کرد: ایران اهمیت ویژه ای برای همکاری های بهداشتی و درمانی با روسیه قائل است و به همین دلیل هیاتی در چنین سطح اعزام کرده است که این را نقطه عطف می دانیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران درباره توافق تهران و مسکو در زمینه تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی در ایران گفت: بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شد، ایران و روسیه در زمینه تولید مشترک واکسن به توافق رسیدند و بزودی تولید واکسن اسپوتنیک در ایران آغاز می‌شود.

جلالی افرود: با آغاز تولید واکسن در کشورمان، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بعنوان هاب منطقه‌ای، علاوه بر واکسیناسیون شهروندان ایرانی، نیاز کشورهای همسایه را نیز برطرف کند.

جلالی خاطر نشان کرد: نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و روسیه روز چهارشنبه توافقنامه همکاری‌های گسترده در زمینه بهداشت، درمان و سلامت امضا کردند که در آن امکان تولید مشترک واکسن هم پیش بینی شده است.

دکتر محمدرضا شانه ساز معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو و دکتر بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران و جمعی از مقامات بهداشتی کشورمان طی چهار روز حضور در روسیه با هیات بهداشتی روسیه دیدار و در همین حال معاونان وزیر بهداشت ایران و روسیه «برنامه جامع همکاری‌های بهداشتی و درمانی برای دو سال آینده» را امضاء کردند.

یکی از مهمترین محورهای این تفاهم نامه، توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه تولید مشترک واکسن و داروهای حیاتی با استفاده از ظرفیت‌های علمی و تکنولوژیکی دو کشور در زمینه واکسن و داروسازی است.

معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو روز چهارشنبه در پایان سفر خود به مسکو گفت: همه ابهامات در مورد تولید واکسن کرونا در جریان سفر ما به کشور روسیه برطرف شد و در مورد تولید مشترک واکسن کرونا با طرف روسی گفتگوهایی صورت گرفت.

محمدرضا شانه‌ساز با اشاره به دیدار خود با قائم مقام وزیر بهداشت روسیه و برنامه های دیگر سفر خود به این کشور گفت: از نظر تبادل تجربیات و بازدید از شرکت تولید واکسن کرونا در روسیه سفر خوبی بود و اطلاعات خوبی گرفتیم و همه ابهامات برطرف شد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به صورت متقابل طرف روسی اطلاعات بسیار خوبی را راجع به توانمندیهای شرکت های داروسازی و واکسن سازی ایران کسب کردند. باتوجه به صحبت هایی که شد و مقدماتی که توسط سفیر کشورمان در روسیه انجام شده است و توضیحات فنی که همکارانمان در گروه ایرانی در تماس با طرف های روسی بدست آوردند فکر می کنم همه ابهامات در مورد تولید واکسن کرونا برطرف شده باشد.

وی افزود: امیدواریم کار تولید واکسن در ایران به سرعت انجام شود و ما به عنوان هاب منطقه ای برای تامین نیازهای خود به واکسن و بعد برای صادرات به دیگر کشورهای منطقه اقدام کنیم.

شانه ساز در مورد امکان تولید واکسن کرونا در ایران با مشارکت روسیه خاطر نشان کرد: البته برای اینکه رقم دقیق اعلام شود نیاز به مقدمات بیشتری وجود دارد، اما آنچه که الان صحبت آن مطرح است تولید حداقل ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا در سال در ایران است.

وی به مذاکرات شرکت های ایرانی با طرف روسی در مورد تولید واسکن کرونا اشاره کرد و در همین حال گفت که صحبت های محتاطانه ای مطرح است. در ایران سایت هایی وجود دارند که خود به تولید واکسن می پردازند. باید طوری مدیریت کنیم که همه تولیدکنندگان واکسن منفعت ببرند و در عمل برد برد باشد.

الکساندرا درونووا قائم مقام وزارت بهداشت روسیه نیز در گفت و گو با ایرنا در مورد دیدار امروز خود با معاون وزیر بهداشت ایران گفت: مذاکرات سودمندی بود و مسائل مختلف و جزییات همکاریهای خود را بررسی کردیم.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه