ارسال به دیگران پرینت

مینو محرز | خطر موج چهارم کرونا در اسفند جدی است

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: شاهد افزایش دوباره بیماران در بیمارستان‌ها هستیم، علت اصلی این افزایش بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و اگر با همین روند جلو برویم احتمالا در اسفند ماه شاهد خیز جدید و موج چهارم انتشار کرونا در ایران خواهیم بود.

مینو محرز  |   خطر موج چهارم کرونا در اسفند جدی است

مینو محرز روز جمعه افزود: روند افزایش بیماری کووید۱۹ و انتشار ویروس کرونا در ایران بسیار نگران کننده است و تعداد بیماران بستری که به بیمارستان ها مراجعه می کنند و نیز بیماران سرپایی رو به افزایش است، علت اصلی آن هم افزایش دورهمی ها، تجمعات و مسافرت هاست و اینکه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم کاهش یافته و رفت و آمدها در اماکن عمومی بیشتر شده است.

وی گفت: ویروس جهش یافته انگلیسی هم در کشور وجود دارد اما علت اصلی افزایش دوباره موارد ابتلا به کرونا مستقیما ربطی به ویروس جدید ندارد و به علت رعایت نشدن اصول بهداشتی در سطح جامعه و در بین مردم است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره ویروس جهش یافته انگلیسی توضیح داد: ویروس جهش یافته انگلیسی در ایران هم دیده شده و حتما وجود دارد، مگر می شود نباشد، شاید از مدتها قبل هم بوده است. به هر حال انگلیس تنها کشوری که به طور مرتب و مداوم ویروس را ژنوتایپ می کند و تغییرات جهش ویروس را رصد می کند و در این مورد سیستم قوی برای آزمایش مداوم نوع ویروس دارد، هیچ جای دنیا به اندازه انگیس ژنوتایپ ویروس کرونا را انجام نمی دهد به همین علت هم توانستند جهش ویروس را شناسایی کنند.

محرز گفت: ویروس جهش یافته کرونا اکنون به آمریکا، ایران و همه جای دنیا رفته است چون به هر حال مسافرت ها وجود دارد. در ایران هم رفت و آمد و پروازها به انگلیس و از انگلیس به ایران همیشه بوده است. البته امیدواریم این ویروس در ایران خیلی پخش نشود اما اگر گسترش پیدا کند، نگرانی ها بیشتر می شود.

وی اظهار داشت: در هر صورت افزایش موارد ابتلا به کرونا هنوز ربطی به جهش ویروس و انتشار ویروس جهش یافته انگلیسی در ایران ندارد و چه این ویروس در ایران پخش شده باشد یا نه، برای مقابله با این اپیدمی هنوز حرف اول را رعایت پروتکل های بهداشتی شامل زدن ماسک در همه اماکن عمومی، شستن مداوم دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی مردم به میزان بیش از ۱.۵ متر دارد و تا زمانی که واکسیناسیون گسترده مردم انجام نشود باید این اصول بهداشتی ضروری در بین مردم رعایت شود.

 ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت،  بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه