ارسال به دیگران پرینت

قانعی، عضو ستاد کرونا: تا پایان فصل بهار واکسیناسیون همگانی با واکسن داخلی انجام می‌شود | آزمایش انسانی «شفافارمد» موفق بود

روزنامه اینترنتی فراز از قول رییس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا نوشت: «تا پایان فصل بهار واکسیناسیون همگانی با واکسن داخلی انجام می‌شود.» او همچنین افزود: «نتایج تست انسانی واکسن داخلی کرونا تا اینجا مطلوب بوده و خوشبختانه هیچ عارضه‌ای نداشته است و پاسخ مناسب داده است.» رییس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با اشاره به آماده شدن سه واکسن برای تست انسانی گفت: «ایران در زمینه واکسیناسیون تجربه موفقی داشته و امیدواریم بتوانیم واکسیناسیون سراسری را انجام دهیم.»

قانعی، عضو ستاد کرونا: تا پایان فصل بهار واکسیناسیون همگانی با واکسن داخلی انجام می‌شود |  آزمایش انسانی «شفافارمد» موفق بود

روزنامه اینترنتی فراز نوشت: در جالی که بیشتر کشور‌های همسایه واکسیناسیون کرونا را برای گروه‌های پرخطر و کادردرمان آغاز کرده‌اند در ایران هنوز برنامه مشخصی برای خرید واکسن و یا آغاز واکسیناسیون وجود ندارد. هرچند «مصطفی قانعی»، رییس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا به «فراز» گفت: «تا پایان فصل بهار واکسیناسیون همگانی با واکسن داخلی انجام می‌شود.» این درحالی است که بر اساس ادعای وزارت بهداشت کرونا به طور متوسط روزانه جان بیش از ۸۰ نفر را می‌گیرد و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۶ هزار و ۱۸ نفر رسیده است.

او همچنین درباره نتایج آزمایشات انسانی واکسن داخلی نیز افزود: «نتایج تست انسانی واکسن داخلی کرونا تا اینجا مطلوب بوده و خوشبختانه هیچ عارضه‌ای نداشته است و پاسخ مناسب داده است.» رییس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با اشاره به آماده شدن سه واکسن برای تست انسانی گفت: «ایران در زمینه واکسیناسیون تجربه موفقی داشته و امیدواریم بتوانیم واکسیناسیون سراسری را انجام دهیم.»

قانعی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تحقیقاتی درباره عدم اطمینان درباره واکسن آمریکایی و انگلیسی وجود دارد نیز گفت: «این مساله بر عهده ما نیست و مسوولیت ما در حمایت از تولید و شرکت‌های دانش بنیان است و مساله خرید واکسن یک بحث تجاری است که ما مسوولیتی درباره آن نداریم.» هرچند او پیش از این درباره عدم خرید واکسن فایزر گفته بود: «ایران هواپیما و امکانات حمل و نقل لازم مرتبط با واکسن آمریکایی فایزر را ندارد و اعلام کرده است که این واکسن را نمی‌خواهد.»

کدام واکسن را می‌خریم؟

با ممنوعیت واردات واکسن آمریکا و انگلیس، چین، هند و روسیه تنها گزینه‌های ایران برای خرید واکسن کرونا هستند. پیش از این سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ایران گفته بود تامین واکسن برای مردم از چهار طریق دنبال می‌شود: «خرید مستقیم از یک کشور خارجی تولیدکننده، خرید از سبد کوواکس سازمان بهداشت جهانی، تولید مشترک با یک شرکت خارجی و در نهایت تولید واکسن ساخت ایران.» بر اساس توضیحات کیانوش جهانپور، احتمالا اولین محموله‌ای که به ایران خواهد رسید، واکسنی است که به طور مستقیم از یک کشور خارجی خریداری شود و آخرین مرحله هم استفاده از واکسن ساخت ایران است. هرچند از میان این چهار راهی که ایران برای خرید واکسن اعلام کرده، هیچ کدام زمان‌بندی دقیقی برای شروع ندارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو که مسول تایید واکسن در ایران است، دو شرط را برای تایید واکسن و خرید آن از یک کشور خارجی اعلام کرده است؛ واکسنی که تاییدیه بین‌المللی یا تایید سازمان غذا و داروی کشور مبدا را داشته باشد، و در کشور مبدا هم واکسیناسیون با آن شروع شده باشد.
محمود واعظی، رییس‌دفتر رییس‌جمهور ایران، اعلام کرد که ایران خرید واکسن از هند، روسیه و چین را در دستور کار دارد. او گفته بود: «با چین در حال توافق برای خرید حدود ۴ میلیون دوز هستیم که خرید این واکسن حدود دو ماه طول می‌کشد. با هند و روسیه نیز صحبت‌هایی انجام داده‌ایم که تعداد آن به میزانی که آن‌ها برای فروش تعیین کرده‌اند، بستگی دارد.»

سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران گفته کوواکس دومین راه حل ایران برای تهیه واکسن است و به گفته او محموله خریداری شده از آن هرچه که باشد دیرتر از خرید مستقیم از کشور‌های خارجی به تهران خواهد رسد. کوواکس نهاد هماهنگ‌کننده جهانی برای دسترسی کشور‌ها به واکسن کووید-۱۹ است و شعارش آن است که با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی و کشور‌های تولیدکننده، دانشمندان و ثروتمندان نیکوکار هیچ کشوری به دلیل نداشتن منابع کافی از دسترسی به واکسن ضدکرونا محروم نشود.

 

قیمت واکسن روسیه و چین چقدر است؟

براساس داده‌های منتشر شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از امراض چین، قیمت هر دوز واکسن بالقوه کرونا به نام «کرونا وک» متعلق به شرکت سینوواک بیوتک ۲۹.۷۵ دلار (۲۰۰ یوان) است و واکسیناسیون علیه کرونا به دو مرحله تزریق نیاز دارد که مجموع بهای واکسن به ۶۰ دلار می‌رسد.

روسیه اعلام کرد قیمت واکسن کرونا ساخت این کشور به نام «اسپوتنیک وی» چند برابر ارزانتر از دو واکسن آمریکایی کرونا خواهد بود. قیمت واکسن روسی با واکسن‌های آمریکایی کرونا به نام‌های فایزر و مادرنا مقایسه شده است. همچنین سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در حال رایزنی با نهاد روسی سازنده واکسن کرونا برای قرار دادن این واکسن در فهرست «محصولات مورد استفاده در شرایط اضطراری» است. براساس داده‌های سازمان بهداشت چهانی تاکنون ۵۰ کشور در جهان در مرحله انحام آزمایشات برای ساخت واکسن کرونا قرار گرفته اند.

 
 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه