ارسال به دیگران پرینت

هشدار سازمان هواشناسی | بارش باران و برف در شمال کشور

سازمان هواشناسی از بارش باران و درارتفاعات برف در استان‌های ساحلی دریای خزر و شمال شرق کشور و کاهش دما در نیمه شمالی، شرق و جنوب شرق کشور خبر داد و ضمن ارایه توصیه‌های کشاورزی تاکید کرد: به ارتفاعات صعود نکنید.

هشدار سازمان هواشناسی  |   بارش باران و برف در شمال کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: فردا (۱۵ دی ماه)‌ بارش باران و درارتفاعات بارش برف در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان  شمالی و کاهش ۳ تا ۵ درجه‌ای دما در نوار شمالی کشور و فردا ( ۱۶ دی ماه)‌ بارش برف در برخی مناطق خراسان شمالی، خراسان رضوی، ارتفاعات سمنان  ۱۸و ارتفاعات گلستان و کاهش ۳ تا ۵ درجه‌ای دما در شرق و نواحی مرکزی کشور و چهارشنبه (۱۷ دی ماه) کاهش ۳ تا ۵ درجه‌ای دما در جنوب شرق کشور پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط اختلال در سفرهای برون شهری، کاهش دید در مناطق کوهستانی، لغزندگی و یخ‌زدگی جاده‌ها و تاخیر و یا احتمال لغو پروازها دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به خودداری از تردد غیر ضروری به مناطق کوهستانی و اجتناب از صعود به ارتفاعات، آماده کردن تجهیزات برف‌روبی و تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی نسبت به وارد شدن خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی هشدار می‌دهد و به صاحبان مزارع و باغات زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، خودداری از انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، رنگ آمیزی تنه درختان با رنگ سفید جهت حفاظت از آفتاب سوختگی ناشی از پوشش برف به‌ویژه در شیب‌های جنوبی و آفتاب گیر، انجام عملیات یخ‌آب زمستانه در دمای منفی ۷ درجه به منظور از بین بردن آفات و به صاحبان سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبار تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما و وقوع برف، استحکام و ترمیم سقف گلخانه‌ها در برابر وزش باد، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت و جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی را توصیه می‌کند.

تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما، تهیه خوراک پر انرژی برای دام ها با توجه به کاهش دما، جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان‌آب به داخل سالن‌ها، پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌ها با توجه به کاهش دما از توصیه‌های هواشناسی برای سالن‌های مرغداری و دامداری و پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان‌آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، شکستن یخ آب سطح استخرها در مناطق سردسیر جهت هوادهی به ماهی‌ها از توصیه‌های هواشناسی برای استخرهای پرورش ماهی است.

سازمان هواشناسی به عشایر و زنبورداران نسبت به خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‌،عایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، کاهش دما و وزش باد و تغذیه کمکی کلونی‌ها جهت زمستان گذرانی، عدم چرای دام در مراتع و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده هنگام وقوع بارش توصیه و  تاکید می‌کند تخلیه آب و جمع‌‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین‌‌آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما و آغاز بارش‌ ها مد نظر قرار گیرد.

 هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه