ارسال به دیگران پرینت

اختلالات روانی | از زمان شیوع کرونا آمار خودکشی در ایران افزایش نیافت

رئیس مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان خودکشی در ایران بعد از شیوع کرونا افزایش جدی نداشته است و تغییرات آن به حدی اندک است که قابل چشم پوشی است.


 اختلالات روانی | از زمان شیوع کرونا آمار خودکشی در ایران افزایش نیافت

رئیس مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان خودکشی در ایران بعد از شیوع کرونا افزایش جدی نداشته است و تغییرات آن به حدی اندک است که قابل چشم پوشی است.

 

 احمد حاجبی روز یکشنبه در نشست خبری آنلاین از محل وزارت بهداشت برگزار شد،  افزود: در مورد آمار خودکشی دو نوع ثبت آمار در کشور وجود دارد، یکی موارد فوتی خودکشی است که در سازمان پزشکی قانونی انجام می شود و دیگر موارد اقدام به خودکشی است که به بیمارستانها ارجاع می شود، آمار اقدام به خودکشی در وزارت بهداشت دقیقتر است زیرا بسیاری از افرادی که اقدام به خودکشی می کنند و نجات پیدا می  کنند پرونده ای در پزشکی قانونی ندارند اما آمار فوتی های خودکشی در سازمان پزشکی قانونی دقیق تر است زیرا بسیاری از موارد فوتی خودکشی اساسا به بیمارستان نمی رسند.

 

وی افزود: هم آمار وزارت بهداشت و هم آمار سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد که از زمان شیوع کرونا و به خصوص در ۸ ماه گذشته افزایش چندانی در موارد  خودکشی نداشته ایم و تغییرات این آمار نسبت به گذشته قابل چشم پوشی است و این نشان می دهد که مدیریت استرس و اختلالات روانی در کشور به خوبی انجام شده و بحران اختلالات روانی بعد از کرونا مدیریت شده است در حالی که در اکثر کشورهای دنیا با بحران های مشابه افزایش اختلالات روانی و خودکشی قابل توجه است.

 

حاجبی  درباره افزایش اختلالات روانی بعد از شیوع کرونا گفت: با  توجه به تجارب دنیا و ایران به خصوص در همه گیری کووید۱۹ مشاهده می کنیم که ایران نیز مثل سایر کشورها درگیر با این مساله و اختلالات روانی آن دیگر شده است البته قبلا هم تجربه سارس، مرس و ابولا و تبعات روانی پس از آن را هم داشتیم زیرا معمولا مبتلایان به این بیماری ها با مشکلات سلامت روان هم رو به رو می شوند.

 

وی افزود: شایعترین اختلالات روانی پس از کرونا در ایران نیز مثل همه دنیا اضطراب و افسردگی است که به دنبال درگیری با عفونت کرونا یا از دست دادن نزدیکان رخ می دهد اما ارزیابی آماری از افزایش میزان اضطراب و افسردگی بعد از کرونا نداریم و اساسا انجام چنین کاری امکانپذیر نیست زیرا برای ارزیابی این موضوع باید به در خانه های مردم مراجعه کنیم تا بتوانیم وضعیت خانواده ها را ارزیابی و با گذشته مقایسه کنیم که با توجه به خطر انتشار کرونا چنین اقدامی در شرایط اپیدمی مقدور نیست و بررسی این مساله با روش های مرسوم ارزیابی امکانپذیر نیست و در هیچ جای دنیا نیز چنین اقدامی را انجام نمی دهند.

 

رئیس مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت ادامه داد: با وجود این شایعترین اختلالات روانی پس از کرونا اضطراب و افسردگی است و البته اختلال استرس پس از حادثه هم هست که به دنبال همه گیری کووید۱۹ افزایش یافته است.

 

وی گفت: خدمات سلامت روان بعد از کرونا برای گروههای هدف در کشور افزایش یافته است. مهمترین گروه هدف جمعیت عمومی است اما به طور خاص برای خانواده و بازماندگان فوت شدگان کرونا و نیز بهبودیافتگان این بیماری برنامه های بیشتری انجام شده است. از ۲۰ اسفند سال ۹۸، خدمات مشاوره سلامت روان نیز به خدمات سامانه ۴۰۳۰ اضافه شد و تاکنون به ۷۰۰ هزار تماس تلفنی مرتبط با سلامت روان با متوسط سه دقیقه صحبت و بیش از دو میلیون دقیقه مکالمه پاسخ داده شده است.

 

حاجبی افزود: بیش از دو هزار کارشناس سلامت روان هم در شبکه بهداشتی کشور  مشغول خدمات رسانی هستند و ۳۰ عنوان مطلب برای مدیریت استرس و اضطراب در اختیار کارشناس نظام سلامت قرار داده شده است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه