ارسال به دیگران پرینت

۶۷ میلیون ایرانی از اینترنت استفاده می‌کنند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبق آخرین آمارها، ۸۰ درصد مردم ایران یعنی جمعیتی بالغ بر ۶۷ میلیون نفر از اینترنت استفاده می کنند.

۶۷ میلیون ایرانی از اینترنت استفاده می‌کنند

سعیدرضا عاملی در جلسه شورای معاونین و مدیران دبیرخانه این شورا ضمن تبیین اهمیت حوزه هنر برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی،  گزارشی از آخرین آمارهای پیمایش صورت گرفته درمورد نحوه گذراندن اوقات فراغت مردم ارایه کرد.

وی با بیان این که حوزه هنر یکی از مهم ترین حوزه‌های تمدن سازی، تأمین رضایت عمومی و گذران اوقات فراغت مردم است، اظهار داشت: اگر در این حوزه موفق شویم، برنامه های فرهنگی بُعد تحمیلی پیدا نمی‌کند بلکه در فضای زندگی مردمی رضایت عمومی ایجاد می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: هنر پست مدرن جای هنر سنتی را تنگ نمی‌کند یا موسیقی پاپ جای موسیقی سنتی را پر نمی‌کند و تمایلات به آنها وجود دارد.

عاملی با یادآوری این که گذران اوقاف فراغت حجم زیادی از ساعت زندگی را در طول روز می‌گیرد، خاطرنشان کرد: نتایج موج سوم پیمایش سبک زندگی توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به تازگی منتشر شد که حاوی نکات مهمی است. در این مطالعه ۱۵ هزار و ۶۰۶ نفر جامعه نمونه آنها بودند.

وی تصریح کرد: براساس نتایج این پیمایشدر ساعات غیرتعطیلی کسانی که یک ساعت وقت آزاد دارند ۱۱.۵درصد هستند، کسانی که ۲ ساعت وقت آزاد دارند ۱۵.۵درصد، کسانی که سه ساعت وقت آزاد دارند ۱۷درصد، کسانی که چهارساعت وقت آزاد دارند ۴.۵ درصد و کسانی که بیش از چهار ساعت وقت آزاد دارند ۳۶.۳ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند.  پس ما با یک جامعه بزرگ با وقت آزاد بالای چهار ساعت، آن هم در روزهای کاری هفته، روبرو هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که وقت آزاد مردم با رسانه ملی، ماهواره، رفتن به کافی شاپ، قهوه‌خانه، رفتن به گالری‌های کتاب و هنر پر می‌شود، گفت: متوسط اختصاص ساعت به مطالعه کتاب در ایران یک ربع است ولی این پیمایش نشان می‌دهد کسانی که تا نیم ساعت وقت صرف کتاب خواندن می‌کنند ۲.۷درصد، کسانی که یک ساعت مطالعه دارند ۷.۸درصد هستند.

عاملی ادامه داد: ۶.۷ درصد هم اعلام کردند که بیش از پنج ساعت کتاب می‌خوانند که نشان می‌دهد جامعه ایران تغییر می‌کند.

وی تاکید کرد: برخلاف تصور برخی افراد که فکر می‌کنند تلویزیون‌های ماهواره‌ای تنها مرجع زندگی افراد است، آمارها این را نشان نمی‌دهد. در این پیمایش نشان داده شد که درصد مخاطب رسانه ملی افزایش یافته است و سه ساعت رسانه ملی را تماشا می‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: وقتی به آمارهای مرتبط با هنر نگاه می‌کنیم تقریباً ۷۰ درصد اعلام کرده‌ اند موسیقی گوش می‌دهند، ۲۲درصد اعلام کرده‌اند فیلم‌های ایرانی تماشا می کنند و ۱۹.۸ درصد اعلام کرده‌اند سریال‌های خانگی می‌بینند، البته این آمار در تلویزیون اینترنتی متفاوت است که ۵۰درصد استفاده می‌کنند و باید داده‌کاوی انجام گیرد.

عاملی در ادامه اظهار داشت: شاخص های دیگری هم وجود دارد که نشان از این واقعیت دارد که اکثریت مردم ایرانی مذهبی و متمایل به تعالیم و شعار دینی هستند.  

وی افزود: در نظرسنجی دیگری از مردم سؤال درباره شرکت در مجالس جشن مذهبی سوال پرسیده شد، ۷۱.۳درصد گفتند که در این مراسم شرکت می کنند، این آمار در تهران و استان‌های دیگر خیلی تفاوت دارد. شرکت در مراسم عزاداری و روضه خوانی ۷۵درصد اعلام شد، همچنین ۵۳درصد در سخنرانی‌های دینی شرکت می‌کنند.

وی اضافه کرد: همچنین بخشی از اوقات فراغت مردم در کوه و طبیعت می گذرد و آمار خوشحال کننده این است که ۷۰.۳درصد به این شیوه اوقاعت فراغت می پردازند.

 

منبع : الف
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه