ارسال به دیگران پرینت

توسعه سرویس‌های اینترنتی در تنگنای تنگ‌نظری‌ها!

تا قبل از این که اینترنت به ایران پا بگذارد، تنها وسیله ارتباطی ایرانیان با مردم جهان یا رادیوهای دستی بودند یا مراجعه به دفاتر پستی که هر مرسوله را از آن طریق به مخاطبی در گوشه دیگری از شهر یا کشور دوردست برسانند. تا این که در سال ۱۳۷۲ مردم ایران هم سرانجام به اینترنت متصل شدند.

توسعه سرویس‌های اینترنتی در تنگنای تنگ‌نظری‌ها!

تا قبل از این که اینترنت به ایران پا بگذارد، تنها وسیله ارتباطی ایرانیان با مردم جهان یا رادیوهای دستی بودند یا مراجعه به دفاتر پستی که هر مرسوله را از آن طریق به مخاطبی در گوشه دیگری از شهر یا کشور دوردست برسانند. تا این که در سال ۱۳۷۲ مردم ایران هم سرانجام به اینترنت متصل شدند. اینترنتی که اگرچه اتصال نسل اولیه آن با سیستم دیال آپ خود داستانی بلندبالا داشت، اما به هر حال شوق اتصال به دنیای پهناور آن ها را با سبک تازه ای از زندگی در این جهان آشنا کرده بود. از آن زمان، تعداد کاربران اینترنت در ایران روند فزاینده ای داشته‌ است و مسئله سرعت و قیمت همواره از موضوعات موثر در رضایتمندی ایرانیان از کیفیت و خدمات این پدیده نوین و ارزشمند اواخر قرن بیستم بود که تاکنون نیز ادامه داشته است.

از این رو در چند هفته اخیر صدای بسیاری از کاربران بابت سرعت پایین و نبود کیفیت در اینترنت ثابت درآمده است، البته شرکت های اینترنتی پایین آمدن کیفیت سرویس های اینترنتی و ضعف در سیستم پشتیبانی خود را بی ارتباط با کاهش درآمد‌های خود به دنبال ثابت ماندن تعرفه اینترنت ثابت با وجود افزایش تعرفه خدمات و کالاهای مختلف نمی دانند. مدیران این شرکت ها اعلام می کنند که از سال ۹۲ تاکنون و با وجود افزایش قیمت خدمات مختلف و بالا رفتن حقوق و دستمزد کارکنان آن ها، به دلیل مصوبات سازمان رگولاتوری با کاهش تعرفه مواجه بوده اند و همین امر هم باعث شده شرکت های فعال در این بازار به‌ سمت ورشکستگی و نابودی بروند.

در چنین شرایطی، بنا بر نظر کارشناسان و مدیران شرکت های فعال در این صنعت، تنها راه نجات این بازار تغییر در تعرفه های اینترنت ثابت می باشد، شواهد نشان می دهد که اگر ۱۰ هزار تومان تعرفه ها افزایش یابد، در هزینه های یک خانوار تاثیر محسوسی گذاشته نمی شود، اما می تواند صنعت آی سی تی را نجات دهد و همان خانوارها از این موضوع منتفع شوند. بی شک این افزایش قیمت اولین راهکار اپراتورهای اینترنت برای ادامه فعالیت نبوده است، بلکه کاهش شدید هزینه ها و متاسفانه تعدیل نیروی فراوان در این صنعت راه های پیموده شده برای بقا بوده اند اما در شرایط فعلی ناگزیر باید این راه پیموده شود.

خوشبختانه اوضاع اینترنت همراه ایران از لحاظ قیمت و سرعت کاملا مورد رضایت کاربران است. بر اساس آمار Speedtest، اینترنت همراه ایران در آوریل‌۲۰۱۹ با متوسط سرعت ۲۹.۲۷ مگابیت برثانیه، بالاتر از کشورهایی چون مکزیک، برزیل، روسیه و ایرلند، در رتبه‌ی ۵۳ جهانی قرار گرفته‌ است.با این حال، شاید آنچه برای بسیاری از کاربران ایرانی از سرعت اینترنت هم مهم تر باشد، قیمت آن است. گرچه قیمت بسته های اینترنت همراه در ایران بسته به اپراتور و طرح انتخابی متفاوت است، اما می توان گفت این قیمت در بدترین حالت ممکن نیز به زحمت از سه چهار هزار تومان برای هر گیگابایت تجاوز می کند، در حالی که برای خرید هر گیگابایت اینترنت همراه در آمریکا باید به طور متوسط ۱۲ دلار (معادل هر دلار حدودا ۲۳ هزارتومان ) پرداخت کرد. درنتیجه، می توان گفت ایران یکی از ارزان ترین اینترنت های همراه را در جهان دارد و باید در راستای توسعه زیرساخت ها و چارچوب های ارتباطی، تعرفه های اینترنت همراه افزایش پیدا کند.

از طرفی مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از سال ۹۵ تاکنون شدیدا موافق افزایش تعرفه های اینترنت همراه به منظور ایجاد یک فضای رقابتی در حوزه اینترنت همراه و حتی تقویت بخش اینترنت ثابت بودند، اما در حال حاضر وزیر ارتباطات با اپراتور ها به خاطر افزایش قیمت برخورد کرده و گفته صورت عدم رعایت سقف تعرفه های مصوب، موضوع وارد کمیته جرائم می شود. ضمن این که این موضوع به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تعزیرات حکومتی نیز ارجاع داده شده است.

با وجود این که پایین نگه داشتن تعرفه اینترنت اپراتور های موبایل که هزینه های دلاری دارند و در مقابل درآمد هایشان ریالی است، اصلا به صرفه نیست اما وزارت ارتباطات به خاطر جو وارد شده بر این وزارت خانه از سوی کاربران ناچار به قبول این شرایط است و با تغییر سیاست مقابل اپراتور ها ایستاده تا تعرفه اینترنت همراه افزایش پیدا نکند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه