ارسال به دیگران پرینت

پژوهشگران "دانشگاه وارویک"

سن نمی‌تواند مانع کاهش وزن باشد

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که سن نمی‌تواند مانعی برای کاهش اضافه‌ وزن باشد و کاهش وزن در افراد مسن‌تر هم ممکن است.

سن نمی‌تواند مانع کاهش وزن باشد

به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه وارویک، بررسی افراد مبتلا به اضافه وزن نشان می‌دهد که هیچ تفاوتی میان کاهش وزن افراد زیر ۶۰ سال و افرادی که بین ۶۰ تا ۷۸ سال هستند، وجود ندارد.

این بررسی که توسط پژوهشگران "دانشگاه وارویک"(University of Warwick) انگلستان انجام شده است، نشان می‌دهد که کاهش وزن بدون در نظر گرفتن سن می‌تواند در کاهش چاقی موثر باشد.

بیماران مبتلا به اضافه وزن که بالای ۶۰ سال دارند، می‌توانند تنها با تغییر سبک زندگی، وزن خود را مانند افراد جوان‌تر کم کنند. بدین ترتیب، سن نمی‌تواند مانعی برای کاهش وزن باشد.

پژوهشگران امیدوارند که یافته‌های آنها به اصلاح تصورات غلط جامعه در مورد اثربخشی برنامه‌های کاهش وزن در افراد مسن کمک کند و داستان‌هایی را که در مورد اضافه وزن افراد مسن وجود دارد، از بین ببرد.

پژوهشگران در این پروژه، ۲۴۲ بیمار را انتخاب کردند و آنها را در دو گروه زیر ۶۰ سال و بی ۶۰ تا ۷۸ سال مورد بررسی قرار دادند. وزن همه بیماران قبل و بعد از دخالت در سبک زندگی آنها اندازه‌گیری شد و درصد کاهش وزن در هر دو گروه مورد محاسبه قرار گرفت.

بررسی‌ها نشان داد که وزن افراد بالای ۶۰ سال، تا ۷/۳ درصد و وزن افراد زیر ۶۰ سال، ۶/۹ درصد کاهش یافته است. هر دو گروه، زمان مشابهی را به کاهش وزن اختصاص دادند. افراد ۶۰ سال به بالا به طور میانگین ۳۳/۶ ماه و افراد جوان‌تر از ۶۰ سال ۴۱/۵ ماه در این برنامه به سر بردند.

این برنامه فقط تغییرات سبک زندگی هر بیمار، تغییرات رژیم غذایی، حمایت روانی و تشویق کردن به فعالیت‌های فیزیکی را مورد توجه قرار داده است.

بیش از ۵۰ بیماری مرتبط با اضافه وزن وجود دارند که می‌توان خطر آنها را با کاهش وزن برطرف کرد. از میان این بیماری‌ها می‌توان به دیابت، افسردگی، اضطراب، آرتروز و مشکلات حرکتی اشاره کرد. اضافه وزن می‌تواند به افزایش مرگ و میر و کاهش سلامتی منجر شود.

دکتر "توماس باربر" (Thomas Barber)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: کاهش وزن در هر سنی مهم است. با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با اضافه وزن بیشتر می‌شود.

بسیاری از این بیماری‌ها، به آثار پیری شباهت دارند؛ در نتیجه شاید به عنوان نشانه پیر شدن تعبیر شوند.

وی افزود: دلایلی وجود دارند که ممکن است موضوع کاهش وزن در افراد مسن نادیده گرفته شود. این دلایل، از یک دیدگاه "سن گرایانه" شامل می‌شوند که می‌گوید کاهش وزن، مربوط به افراد مسن نیست و همچنین باورهای غلطی در مورد کاهش توانایی افراد مسن در کاهش وزن از طریق اصلاح رژیم غذایی و افزایش ورزش وجود دارند. ممکن است که افراد مسن احساس کنند که خدمات کاهش وزن برای آنها نیست. سیاست‌گذاران باید اهمیت کاهش وزن در افراد مسن دارای اضافه وزن را در نظر بگیرند تا آنها به سلامتی برسند.

این پژوهش، در مجله "Clinical Endocrinology" به چاپ رسید.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه