ارسال به دیگران پرینت

وقتی قند خون با تغییر سبک زندگی بالا می‌رود

قزوین از کرونا که بگذریم هر روز بر آمار مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر افزوده می‌شود، بیماری دیابت از این دسته است که مبتلایان به آن روزبه‌روز افزایش می‌یابند. به گفته متخصصان، بسیاری از افراد از ابتلای خود اطلاعی ندارند و حدود ۸.۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال قزوین به این بیماری مبتلا هستند و علت اصلی آن تغییر سبک زندگی است.

وقتی قند خون با تغییر سبک زندگی بالا می‌رود

هر روز صبح که بلند می‌شود ابتدا به سراغ پدرش می‌شود و حالش را می‌پرسد، سر ساعت باید انسولینش را تزریق کند در حقیقت ساعتش را با ساعت تزریق انسولین تنظیم کرده است تا فراموشش نشود.

شب‌ها هم موقع رفتن به خانه زمانش را طوری تنظیم می‌کند تا سر ساعت در خانه حاضر باشد البته برای تزریق انسولین پدر. خودش می‌گوید ۱۵ سال است که پدرش به دیابت مبتلا شده و اوایل قرص مصرف می‌کرده اما با پیشرفت بیماری الان روزانه دو مرتبه انسولین تزریق می‌کند. انسولین‌ها ۲ نوع انسانی و حیوانی دارد که پدرم نوع انسانی را می‌زند که آن هم ۲ نوع شفاف و کدر دارد و دوز هر کدام با یکدیگر متفاوت است.

اکرم فاطمی به ما می‌گوید علاوه بر پدرش، مادرش نیز به دیابت مبتلاست اما مادرش قرص استفاده می‌کند. البته این بانو علت بیماری پدرش را داشتن بیماری زمینه‌ای و بیماری مادرش را ژنتیکی می‌داند.

این بانو در لابه‌لای سخنانش توضیح می‌دهد: گاهی انسولین را تزریق می‌کنیم و در عین حال ممکن است غذایی که پدرم می‌خورد قندکافی نداشته باشد و موجب افت قند شود. افت قند خیلی بدتر از بالارفتن میزان قند خون است. وقتی انسولین شب تزریق می‌شود و در مدت خواب غذایی استفاده نمی‌شود معمولاً افت قند اتفاق می‌افتد. اگر افت قند سریع رسیدگی نشود بدن بیماران عرق کرده و به کما خواهد رفت.

وی در ادامه سخنانش تأکید می‌کند: در خانه لازم است دستگاه سنجش قند وجود داشته باشد چون قند باعث آسیب دیدن بخش‌های دیگر بدن می‌شود، اگر دستگاه تست قند در منزل وجود نداشته باشد بیمار متوجه کاهش یا افزایش قندخون نخواهد شد.

فاطمی اضافه می‌کند: برخی از بیماران هستند بستنی و شیرینی خود را می‌خورند که این باعث می‌شود دوز انسولین آن‌ها افزایش پیدا کند ولی پدرم من مراعات می‌کند البته مادرم بر عکس پدرم رژیم غذایی را رعایت نمی‌کند.

وی ادامه می‌دهد: زمان تزریق باید سر ساعت انجام شود اما باید بگویم که انسولین‌های جدید موجود در بازار دوز بالایی دارند و باعث افت قند می‌شوند. معمولاً وقتی پدرم دچارافت قند می‌شود با مایعات شیرین قندش را بالا می‌آوریم.

این بانو بیان می‌کند: دیابتی‌ها باید میوه‌های شیرین را کمتر استفاده کرده و در تغذیه مراعات کنند، برخی غذاها به‌دلیل قند کمتر باعث می‌شوند قندخون کاهش پیدا کند. گاهی وقت‌ها که پدرم شام غذای سبک مصرف می‌کند قند خونش افت می‌کند.

وی اظهار می‌کند: پدرم ورزش هم می‌کند اما گاهی به قدری فعالیت بدنی زیاد دارد که دچار افت قندخون می‌شود حتی تغییر زمان ناهار و شام باعث تغییر میزان قندخون آن‌ها می‌شود.

فاطمی تأکید می‌کند: چون والدین من دیابت دارند احتمال ابتلای ما وجود دارد به همین دلیل سالانه دیابت خود را چک کرده و بر مصرف غذاهای خود توجه داریم.

به گزارش ایسنا، صحبت با این خانواده ما را بر آن داشت با مسئول بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت‌وگو کنیم و از وضعیت دیابت استان مطلع شویم.

۸.۵ درصد افراد بالای ۳۰ سال دیابت دارند

نسرین تنکابنی رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین می‌گوید: بیماری دیابت یکی از بیماری‌های غیرواگیر است که تعداد زیادی از افراد را مبتلا می‌کند بر اساس مطالعات انجام شده در استان ۸.۵ درصد افراد بالای ۳۰ باید مبتلا به دیابت باشند.

وی اعلام می‌کند: در حال حاضر در مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ۳۳ هزار و ۵۰۰ بیمار را شناسایی کردیم و اکنون تحت پوشش ما قرار دارند، بیماری دیابت بیماری است که در آن قندخون افراد بالا می‌رود و معمولاً به این علت است که انسولین در بدن ندارند یا عملکرد انسولین در بدن آنان دچار مشکل شده است.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین بیان می‌کند: دیابت به ۲ دسته نوع یک و ۲ تقسیم می‌شود، دیابت نوع یک دیابتی است که معمولاً در کودکان و نوجوانان است و این افراد فاقد انسولین هستند و برای درمان نیاز به انسولین دارند و این دسته پنج تا ۱۰ درصد از مبتلایان را تشکیل می‌دهند.

دیابت نوع ۲ وابسته به سبک زندگی است

وی اضافه می‌کند: دیابت نوع ۲ دیابتی است که بزرگسالان را درگیر می‌کند و معمولاً این دست بیماران در عملکرد انسولین مشکل دارند و ۹۰ تا ۹۵ درصد افراد مبتلا به این نوع دیابت هستند. این نوع دیابت معمولاً وابسته به سبک زندگی است، زندگی شهرنشینی و توسعه تکنولوژی باعث شده است سراغ فست فود و غذاهای پرکالری، دارای چربی و قند بالا برویم و از طرفی چون فعالیت بدنی کمی داریم، دیابت نوع ۲ افزایش پیدا کند.

تنکابنی اظهار می‌کند: باید روی این موارد توجه کنیم، افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن را به رعایت رژیم غذایی توصیه کنیم، فعالیت بدنی مناسب داشته و حداقل ۳۰ دقیقه در روز به مدت پنج روز در هفته فعالیت بدنی متوسط داشته باشیم و از نظر تغذیه، میوه‌ها غذاهای سالم و سبزیجات استفاده کرده و مصرف شیرینی‌، غذاهای چرب و فست فود را کاهش دهیم.

وی اشاره می‌کند: افرادی که در خانواده فرد مبتلا دیابت دارند از جمله گروه‌هایی هستند که در معرض بیماری دیابت قرار دارند و باید بیشتر به رژیم غذایی خود توجه کنند، البته افراد دارای فشارخون هم مستعد ابتلا به دیابت هستند.

مبتلایان به دیابت بارداری مستعد ابتلا به دیابت هستند

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین به دیابت بارداری اشاره کرده و می‌گوید: نوعی دیگر از دیابت، دیابت بارداری است که برخی از زنان باردار به‌علت تغییرات هورمون‌ها به آن مبتلا می‌شوند و معمولاً بعد از اتمام بارداری دیابت آن‌ها کنترل می‌شود ولی از جمله افراد مستعد ابتلا به دیابت خواهند بود.

وی تصریح می‌کند: در دیابت از غذای سالم سخن می‌گوییم غذاهایی که در قدیم استفاده می‌شد از لحاظ مواد قندی و چربی محدودیت داشت و میوه‌ها و سبزیجات به میزان کافی استفاده می‌شد؛ در گذشته افراد فعالیت بدنی داشتند و از خودرو و وسایل تسهیل‌کننده زندگی استفاده نمی‌کردند، معمولاً زندگی آن‌ها مبتنی بر شغل کشاورزی و باغبانی بود و حداقل ماشین را در اختیار داشتند.

تنکابنی اشاره می‌کند: توصیه می‌کنیم افراد از خودرو استفاده نکنند، پیاده‌روی داشته باشند، زودتر از رسیدن به محل مورد نظر از وسیله نقلیه پیاده شده و یا خوردو خود را کمی دورتر پارک کنند تا مجبور باشند چند دقیقه‌ای راه بروند.

وی با بیان اینکه بیماری دیابت شیوع بالایی دارد، عنوان می‌کند: خیلی از افراد جامعه مبتلا به این بیماری هستند و خیلی از افراد هم در معرض آن قرار دارند در همین راستا افراد در معرض ابتلا باید رژیم غذایی و وزن خود را کنترل کرده و علاوه بر آن نیز نسبت به انجام آزمایش به‌صورت سالانه اقدام کنند و اگر مستعد بودند اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر استان قزوین در پایان به مبتلایان توصیه می‌کند: داروها را به صورت مرتب و منظم استفاده و قند خود را در حد طبیعی نگاه دارند و اگر قند خون بالا باشد مستعد ابتلا به خیلی از بیماری‌ها از جمله کرونا بوده و شدت علائم در این افراد بیشتر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، سبک زندگی و رژیم غذایی تأثیر ویژه‌ای در بروز بیماری دیابت دارد لذا در این خصوص باید سخن متخصصان و پزشکان را مورد توجه قرار دهیم تا در آینده به جمعیت بیماران مبتلا افزوده نشود، چون درمان بیماری هزینه‌های بیشتری نسبت به پیشگیری به فرد و در نهایت به جامعه تحمیل می‌کند، بنابراین اصلاح سبک زندگی اولین قدم برای پیشگیری از این بیمای است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه