ارسال به دیگران پرینت

همه چیز درباره واکسن کرونای "فایزر"| امیدمان به واکسن داخلی باشد

عضو کمیته اخلاق توزیع واکسن در سازمان جهانی بهداشت ضمن ارائه جزئیاتی از واکسن کرونای فایزر و وضعیت رسیدن آن به ایران، در عین حال اعلام کرد که پروتکل مطالعه بالینی واکسن‌های کرونای ایران در دو مورد آماده شده و در سازمان غذا و دارو در حال بررسی است.

همه چیز درباره واکسن کرونای "فایزر"| امیدمان به واکسن داخلی باشد

دکتر احسان شمسی‌کوشکی درباره واکسن ضد کرونای ساخت شرکت فایزر که اعلام شده تا 90 درصد ایمنی دارد، گفت: نتایج این واکسن امیدوارکننده است. البته برای کسانی که به آن دسترسی دارند. البته دست اندرکاران تلاش می‌کنند که اگر واکسن کرونایی در دسترس قرار گیرد، برای کشورمان هم خریداری شود. سازمان بهداشت جهانی هم برای این کار مکانیزمی را ایجاد کرده است.

امیدمان به واکسن کرونای داخلی باشد

وی افزود: نتایجی که در حال حاضر از سوی شرکت فایزر که یک شرکت آمریکایی بوده و یک شرکت آلمانی هم شریک آن است، منتشر شده، نتایج امیدوارکننده‌ای بوده و این شرکت‌ها هم معتبر هستند، اما به هر حال مساله اصلی این است که دسترسی به آن برای ما چه زمانی خواهد بود. به نظر می‌رسد که امید و اتکای ما باید به واکسن کرونای تولید داخلی‌مان باشد. زیرا به هر حال از زمانیکه یک واکسن تولید می‌شود، مدت‌ها طول می‌کشد که به دست کشورهای دیگر برسد؛ چراکه تولید و انتقال واکسن آسان نیست.

انتقال واکسن کرونای فایزر، نیازمند یخچال های منهای ۷۰ درجه 

شمسی کوشکی ادامه داد: به عنوان مثال زنجیره سرد انتقال واکسن کرونایی که در حال حاضر از سوی شرکت فایزر تولید شده است، به یخچال‌های با دمای منهای 70 درجه نیاز دارد و اصلا انتقال این واکسن و استفاده از آن در بسیاری از کشورها ممکن نیست. بر این اساس ما باید منتظر واکسن‌های دیگری باشیم و به ویژه باید امیدوار باشیم که متخصصین داخلی کشور بتوانند برای کرونا واکسنی تولید کنند.

واکسن فایزر تا ۹۰ درصد ایمنی دارد، اما...

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت با بیان اینکه طبق آخرین نتایج تحلیلی این واکسن 90 درصد ایجاد می‌کند، تاکید کرد: البته باید مدتی بگذرد تا اثرات میان مدت و بلند مدت آن را بررسی کرد و اکنون برای اظهارنظر قطعی درباره اثربخشی و ایمنی این واکسن زود است و ممکن است مباحثی که در حال حاضر در این باره گفته می‌شود، بعدا تغییراتی کند. علم همین است و به تدریج پیش می‌رود.

واکسن کرونای فایزر کدام تاییدیه ها را دریافت کرده است؟ 

شمسی‌کوشکی تاکید کرد: البته هنوز سازمان بهداشت جهانی تاییدیه‌ای به این واکسن نداده است. روش سازمان بهداشت جهانی این است که وقتی خود کشورها به واکسنی مجوز می‌دهند، مدارک‌شان را هم در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار می‌دهند و در آن زمان این سازمان درباره تایید یا عدم تایید آن تصمیم‌گیری می‌کند. وقتی سازمان بهداشت جهانی تایید می‌کند، همه سازمان‌های سازمان ملل مانند یونیسف، WHO می‌توانند واکسن را خریداری کنند. در عین حال واکسن کرونای فایزر هنوز تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را هم ندارد. نتایج نهایی این کار را به FDA ارائه می‌کنند تا بررسی کند.

واکسن ایرانی کرونا به کجا رسید؟

وی درباره وضعیت واکسن‌های کرونای ایرانی که از سوی چند شرکت روی آن کار می‌شود، گفت: طبق آخرین اطلاعاتی که دارم، پروتکل مطالعه بالینی واکسن‌های کرونای ایران در دو مورد آماده شده و پروتکل آن در سازمان غذا و دارو در حال بررسی است و فکر می‌کنم طی یکی دو هفته آینده این پروتکل برای بررسی به کمیته ملی اخلاق در پژوهش برسد که بعد از بررسی، اگر مورد تایید بود، فاز انسانی پژوهش آغاز می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: هیچ مجوزی برای آزمایش انسانی واکسن کرونا از سوی کمیته اخلاق صادر نشده و احتمالا در اخباری که درباره آزمایش انسانی واکسن مطرح شده، منظور طراحی و فراهم سازی شرایط آزمایش انسانی بوده است.

گام نخست واکسن های کرونای ایرانی برای ورود به فاز انسانی

شمسی کوشکی ادامه داد: بنابراین دو پروتکل مطالعه انسانی فاز یک، از سوی تیم‌های حرفه‌ای تدوین شده و سازمان غذا و دارو دارد آخرین بررسی‌های آن را انجام می‌دهد. به محض اینکه سازمان غذا و دارو این پروتکل را تایید کند، برای تایید نهایی به کمیته ملی اخلاق می‌آید که در آنجا هم ما سعی می‌کنیم به سرعت بررسی‌ها را انجام دهیم.

وی گفت: بر این اساس دو مورد از مجموعه‌هایی که برنامه تولید واکسن کرونا در ایران را دارند، کارشان به جایی رسیده که همزمان با سایر مطالعات حیوانی پیش بالینی، پروتکل مطالعه بالینی‌شان را به سازمان غذا و دارو تحویل دادند و در حال چکش کاری در سازمان است. کمیته اخلاق خانه آخر است که اگر پروتکل در آنجا هم تایید شود، کار می‌تواند آغاز شود. فکر می‌کنم طی یک ماه آینده مطالعه بالینی فاز یک واکسن کرونا در کشورمان آغاز شود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه