ارسال به دیگران پرینت

هوای آلوده فشار خون کودکان را بالا می‌برد

پیش از این نتایج مطالعات نشان داده بودند که قرار گرفتن در معرض هوای آلوده با ابتلای بزرگسان به فشار خون بالا ارتباط دارد، اکنون نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، نوزادانی که در رحم مادر در معرض هوای آلوده قرار می‌گیرند، در کودکی به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند.

هوای آلوده فشار خون کودکان را بالا می‌برد

به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان موسسه «بهداشت جهانی بارسلون» در این مطالعه، اثرات عوامل زیست محیطی مانند آلودگی، سر و صدا و همچنین تراکم ساختمان ها را بر سلامت نوزادان قبل و بعد از تولد آنها بررسی کردند. 

آنها در این مطالعه مادران و نوزادانشان را در ۶ شهر اروپا از جمله «بردفورد» در انگلیس مورد بررسی قرار دادند. مطالعه آنها میان ابتلا به فشار خون بالا در کودکی و قرار گرفتن در معرض سطوح آلودگی هوا و نیز تراکم ساختمان ها ، سر و صدا،  مجاورت کم با فضاهای سبز و وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین ارتباطی را نشان داد. 

فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی خطر ساز ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، مانند بیماری عروق کرونر و حملات قلبی است. این کارشناسان می گویند برنامه ریزان شهری باید برای نجات کودکان از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی تا زمان بزرگسالی، اثرات چنین عواملی را در نظر گیرند.

محققان در این مطالعه داده های چهار هزار و ۲۷۹ کودک چهار تا پنج سال را تجزیه و تحلیل کردند. این کودکان در یکی از ۶ شهر اروپایی شامل بردفورد در انگلیس، پواتیر و نانس در فرانسه ، سابادل و والنسیا در اسپانیا و هراکلیون در یونان زندگی می کردند.

تجزیه و تحلیل نتایج این مطالعه نشان داد قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آلودگی هوا، به ویژه در دو دوره اول بارداری، با ابتلا به فشار خون بالاتر در دوران کودکی همراه است. محققان متوجه شدند سایر خصیصه های محیط شهری در دوران کودکی نیز در ابتلا به فشار خون بالا حائز اهمیت هستند.

آنها جنبه های مختلفی از محیط زندگی این کودکان را قبل و بعد از تولد ارزیابی کرد. عوامل مورد مطالعه شامل تراکم ساخت آپارتمان در محیط زیست، فضاهای طبیعی، ترافیک، آلودگی هوا، سر و صدا، آب و هوا و سطح مشکلات اجتماعی و اقتصادی بود.

«شارلین وامبورگ» از موسسه بهداشت جهانی بارسلون و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: نتایج مطالعه ما نشان می دهد از زمان بارداری به بعد، محیط شهری می تواند بر فشار خون کودکان پیش دبستانی تأثیر بگذارد. این بدان معنی است که تعهد به طراحی شهری و برنامه ریزی حمل و نقل که به منظور کاهش مواجهه های مخرب زیست محیطی طراحی شده باشد، قابلیت کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در بزرگسالی دارند.

این مطالعه همچنین نشان داد تراکم بالای ساختمان ها در شهر با ابتلا به فشار خون بالا همراه است. از سوی دیگر میزان سر و صدا نیز با ابتلا به فشار خون بالا در کودکان ارتباط دارد. سازمان جهانی بهداشت، سر و صدای ناشی از ترافیک و حمل و نقل را یک عامل خطرساز برای ابتلا به فشار خون بالا توصیف می کند که می تواند ناشی از واکنش فیزیولوژیکی استرس باشد.

نتایج این مطالعه در مقاله ای در نشریه Environment International منتشر شده است.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه