ارسال به دیگران پرینت

بهترین زمان مراجعه مبتلایان کرونا به پزشک| اهمیت علایم تنفسی در بیماران زمینه‌ای

با افزایش آمار ابتلا و به دنبال آن فوتی‌ها در پیک سوم بیماری کووید ۱۹ بسیاری از پزشکان و متخصصان معتقدند که مراجعه دیرهنگام و با حال عمومی نامساعد یکی از مهمترین نکات تمایز پیک سوم نسبت به دوره‌های قبلی است، مساله‌ای حائز اهمیت که در اثرگذاری درمان و درصد مرگ و میر بیماران نقش بسزایی دارد.

بهترین زمان مراجعه مبتلایان کرونا به پزشک| اهمیت علایم تنفسی در بیماران زمینه‌ای

 دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران معتقد است که مراجعه دیرهنگام مبتلایان به مراکز درمانی یکی از مهمترین دلایل افزایش تعداد بیماران بدحال در هنگام مراجعه به مراکز درمانی بوده و در این رابطه به ایسنا می‌گوید: بخشی از مبتلایان نیز به مراکز غیردولتی مراجعه می‌کنند و تا رسیدن به مراکز ارجاعی تخصصی درمانی کرونا مدت بیشتری زمان می‌برد.

وی طولانی شدن مدت اقامت بیماران در بیمارستان‌ها را از دیگر تبعات این مساله عنوان کرد و افزود: مدت اقامت بیماران در بیمارستان‌ها نسبت به پیک اول و دوم، حداقل بین ۱ تا ۲ روز افزایش داشته و طولانی‌تر شده است.

به گفته زالی، همچنین تعداد بیمارانی که از اورژانس مستقیماً وارد بخش مراقبت‌های ویژه می‌شوند، نسبت به دوره‌های قبل افزایش بیشتری داشته، به گونه‌ای که تقریبا حدود ۲۰ تا ۲۵  درصد مراجعین روزانه به مراکز درمانی استان تهران نیازمند دریافت خدمات مراقبت‌های ویژه در بدو امر هستند.

به گزارش ایسنا، در این رابطه سوالی که مطرح می‌شود این است که بهترین زمان مراجعه مبتلایان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها چه زمانی است؟

زالی در پاسخ به این سوال با تاکید بر اینکه افراد به محض شروع علایم باید به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه کنند، به ایسنا گفت: متاسفانه بیماری کووید ۱۹ بیماری بسیار پیچیده و فریبنده‌ای است، لذا پزشک باید در رابطه با سیر درمان بیماری، بستری و یا ادامه درمان در منزل تصمیم‌گیری کند.

وی با بیان اینکه علایم بیماری معمولا بین ۳ تا ۵ روز بعد از تماس با ویروس بروز پیدا می‌کند، گفت: شروع علائم در ابتدا ممکن است خفیف باشد، ولی اگر بین بازه زمانی ۵ تا ۱۰ روز بعد از استقرار علائم بیماری تخفیف پیدا کرده،  ثابت بماند و یا تشدید نشود، تقریبا می‌توان پیش‌بینی کرد که بعد از روز دهم امکان بدحال شدن بیمار خیلی غیرمحتمل است.

زالی با بیان اینکه بر خلاف بیماری آنفولانزا که شروع ناگهانی دارد، معمولا علایم کووید ۱۹ به صورت تدریجی بروز می‌یابد، اظهار کرد: اکثر علایم این بیماری از اوایل هفته دوم شروع می‌شود و فرق آن با بیماری آنفولانزا نیز همین است، بنابراین اگر در آغاز هفته دوم علایم تشدید شده و افزایش سطح علائم بالینی به خصوص تنگی نفس و علائم تنفسی ایجاد شود، احتمال دارد که در هفته دوم شرایط بستری بیمار را تهدید کند.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه توصیه اصلی ما این است که بیماران از همان ابتدا و با بروز اولین علایم به پزشک مراجعه کنند، گفت: بیماران با بروز هرگونه علائم بالینی جدید به پزشک مراجعه کنند و در این میان بهترین مکان برای مراجعه مراکز جامع سلامت است، چراکه در صورت مراجعه به این مراکز امکان تماس مستمر با بیمار فراهم می‌شود و مراقبین سلامت بیمار را مورد ارزیابی و پیگیری قرار می‌دهند و اگر احتمالا بیمار بدحال شود از طریق مراکز جامع سلامت امکان ارائه تخت و بستری برای بیمار فراهم می‌شود.

ضرورت ارزیابی و مانیتورینگ بیماران کرونا هر ۴۸ ساعت یکبار

همچنین دکتر نادر توکلی - معاون درمان ستاد کرونای تهران در رابطه با مراجعه دیرهنگام برخی بیماران کرونایی و اثرگذاری آن در بدحالی و پروسه درمان مبتلایان به ایسنا گفت: توصیه ما این است که بیماران به محض بروز علایم به مراکز درمانی و پزشک معالج مراجعه کرده و در صورت عدم نیاز به بستری، حداکثر هر ۴۸ ساعت یکبار وضعیت خود را از طریق پزشک معالج پیگیری کنند، به عبارت دیگر ارزیابی روزانه وضعیت بیمار در این بیماری اهمیت بالایی دارد و در صورت بروز هرگونه تغییر در وضعیت بالینی باید مجددا به پزشک مراجعه شود.  

وی تاکید کرد: وضعیت و حدت بیماری باید توسط پزشک قضاوت شود و حتی اگر علایم خفیف است، ارزیابی و مانیتورینگ بیمار در فواصل ۴۸ ساعته اهمیت زیادی دارد. به عبارت دیگر پزشک معالج بر اساس شرایط بیمار در خصوص انجام تست، سی تی اسکن ریه، تجویز دارو و یا نیاز به بستری و یا ادامه درمان در منزل تصمیم می‌گیرد.

توصیه جدی مبنی بر مراجعه زودهنگام به پزشک

همچنین دکتر محمدرضا هاشمیان - فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با اهمیت زمان مراجعه بیماران به پزشک و مراکز درمانی، گفت: توصیه جدی این است که به محض شروع علایم تنفسی به پزشک مراجعه کرده و به صورت جدی پیگیر وضعیت خود باشید و به کوچکترین علایم تنفسی دقت کنید.

وی با تاکید بر اینکه سرفه و تنگی نفس اصلا شوخی بردار نیست، گفت: خیلی از بیمارانی که الان در بخش‌های ویژه بستری هستند با پای خودشان وارد بیمارستان شده‌اند و پیش از این نسبت به علایم خود بی‌توجهی کرده‌اند.

بیماران دارای مشکلات زمینه‌ای نباید تا زمان بهبودی کامل رها شوند

هاشمیان با اشاره به اهمیت علایم تنفسی در بیماران دارای مشکلات زمینه‌ای، ‌ اظهار کرد: این دسته از بیماران نباید تا زمان بهبودی کامل رها شوند، باید به طور مرتب تحت نظر بوده و شرایطشان پیگیری شود، چراکه درگیری ریوی در بیماران دارای مشکلات زمینه‌ای و نقص ایمنی می‌تواند بسیار خطرناک باشد، بنابراین توصیه جدی این است که افراد به خصوص بیماران های ریسک و دارای بیماری زمینه‌ای، مشکلات ریوی، کلیوی، فشار خون و دیابت، سالمندان و افراد چاق، با مشاهده کوچکترین علایم تنفسی سریع به پزشک مراجعه کرده و پیگیر وضعیت خود باشند.

عدم اطلاع افراد از بیماری‌های زمینه‌ای خود؛ مشکل جدی کرونا

این عضو هیات علمی دانشگاه، مشکل جدی بعدی را عدم آگاهی افراد از وضعیت جسمانی خود مطرح کرد و گفت: بسیاری از مبتلایان از بیماری‌های زمینه‌ای خود همچون فشار خون، دیابت و غیره بی اطلاعند، این دسته از افراد با مشاهده درگیری ریوی پایین پس از سی تی اسکن به منزل رفته و خیلی پیگیر وضعیت خود نیستند؛ در حالیکه درگیری ریوی در این افراد به سرعت افزایش یافته و زمانی متوجه می‌شوند که دیگر کار از کار گذشته، این مساله بخصوص در دوران کرونا مشهودتر شده و خیلی از بیماران پیش از مراجعه به بیمارستان از وضعیت و بیماری‌های زمینه‌ای خود اطلاع ندارند، همین مساله اهمیت مراجعه به مراکز درمانی به محض شروع علایم را دوچندان می‌کند.

مراجعه دیرهنگام به پزشک و بستری دیرهنگام از عوامل افزایش آمار فوتی‌ها

وی مراجعه دیرهنگام بیماران به مراکز درمانی در پیک سوم بیماری و گاها و بستری دیرهنگام را مشکلی جدی و یکی از عوامل افزایش آمار فوتی‌ها بیان کرد و گفت: توصیه اکید ما این است که به خصوص افراد دارای بیماری زمینه‌ای به محض اطلاع از بیماری خود حتی اگر علایم تنفسی ندارند، حتما تحت نظر پزشک قرار گرفته و با دستور پزشک روند بیماری را طی کنند.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با تاکید بر اینکه مبتلایان دارای بیماری زمینه‌ای باید سریعا سی تی اسکن انجام دهند، عنوان کرد: البته این مساله به این معنا نیست که هر بیمار بدون مشکل زمینه‌ای هم با کمترین علایم سی تی اسکن کند؛ چراکه همچنان ۹۰ درصد مبتلایان با درمان‌های علامتی و استراحت در منزل خوب می‌شوند، ولی حتما باید پیگیر شرایط خود بوده و اصول قرنطینه خانگی را جدی و واقعی رعایت کنند؛ چراکه هم بیمار و هم ناقل هستند.

با مشاهده علایم هشدار کووید سریعا به پزشک مراجعه کنید

همچنین دکتر علیرضا فاطمی - متخصص عفونی بیمارستان شهدای تجریش نیز پیش از این به ایسنا گفته بود: کماکان تب، بدن درد، سردرد، سرفه و علایم گوارشی از اصلی‌ترین علایم این بیماری است. البته یکی از علایمی که از انتهای بهار شایع‌تر شد، اختلال در حس بویایی و چشایی مبتلایان است که به افتراق کرونا از سایر بیماری‌های تنفسی کمک زیادی می‌کند.

وی با بیان اینکه بیماران باید به محض شروع علایم با پزشک مشورت کنند و در صورت بروز علایم هشدار باید سریعا و مجددا به پزشک مراجعه کنند، با اشاره به برخی از علایم هشدار کووید، مطرح کرد: ادامه تب تا بیش از ۵ روز، بروز سرفه به صورت مستمر و مداوم و بروز تنگی نفس چه در حال استراحت و چه در هنگام فعالیت از مهمترین علایم هشدار این بیماری است که در این موارد توصیه نمی‌شود که فرد همچنان به خود درمانی و درمان‌های علامتی ادامه دهد.

وی با تاکید بر مراجعه سریع به پزشک در زمان بروز علایم هشدار، گفت: شاید پزشک بعد از بررسی و معاینه بیمار، همچنان به ادامه درمان قبلی و استراحت در منزل توصیه کند، ولی در این موارد حتما باید پزشک در مورد ادامه درمان در بیمارستان و یا منزل تصمیم‌گیری کند.

فاطمی در پایان یکی از چالش‌های بیماری کووید ۱۹ را غیرقابل پیش بینی بودن روند و سیر بیماری در افراد دانست و گفت: معمولا علایم و آثار بیماری در هفته اول ناشی از تکثیر ویروس بوده و در هفته دوم علایم به دنبال پاسخ شدید سیستم ایمنی بدن بروز می‌کند. لذا معمولا درمان بیمارانی که در هفته دوم بدحال می‌شوند، با چالش بیشتری مواجه است؛ چراکه پزشک علاوه بر ویروس باید با سیستم ایمنی بدن فرد هم جنگیده و واکنش‌های خیلی شدید آن را مهار کند، لذا توصیه اکید این است که در هر زمان و ساعتی چه در هفته و روزهای اول و چه در هفته دوم، بیمار با مشاهده هر کدام از علایم هشدار یعنی تب بیش از چند روز، سرفه‌های مستمر و تنگی نفس، سریعا به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه