ارسال به دیگران پرینت

ارتباط میزان ویتامین D دوره بارداری با ضریب هوشی کودک

مطالعه جدید نشان می دهد میزان ویتامین D مادر در طول بارداری با ضریب هوشی کودک مرتبط است.

ارتباط میزان ویتامین D دوره بارداری با ضریب هوشی کودک

 ویتامین D یک ماده مغذی حیاتی است و عملکردهای مهمی در بدن دارد. ویتامین D مادر به نوزادش در رحم منتقل می‌شود و به تنظیم فرایندهای نظیر رشد مغز کمک می‌کند.

حال محققان مرکز تحقیقات کودک سیاتل آمریکا دریافتند میزان بالاتر ویتامین D مادر در دوره بارداری منجر به افزایش عدد IQ نوزاد در کودکی می‌شود.

«ملیسا ملوگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «کمبود ویتامین D در بین جمعیت عمومی و همچنین زنان باردار شایع است اما زنان سیاهپوست بیشتر در معرض این خطر هستند.»

محققان معتقدند کمبود ویتامین D تأثیرات بلندمدتی برای کودک و رشد ناحیه عصبی-شناختی مغز دارد و باید توجه بیشتری به این گروه از افراد شود.

محققان بعد از مطالعه داده‌های خود دریافتند میزان بالاتر ویتامین D دوره بارداری با عدد بالاتر IQ در سنین ۴ تا ۶ سالگی مرتبط است.

ملوگ در این مورد اذعان می‌کند: «دریافت ویتامین D کافی از طریق رژیم غذایی امکان پذیر نیست، و همه هم نمی‌توانند میزان کافی این ویتامین را از طریق قرارگیری در معرض نور خورشید دریافت نمایند. از اینرو بهترین راه حل مصرف مکمل است.»

مواد خوراکی حاوی مقادیر بالا ویتامین D شامل ماهی‌های چرب، تخم مرغ و منابع غنی شده با ویتامین D نظیر شیر و غلات صبحانه است.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه