ارسال به دیگران پرینت

گزارش حریق مرکز درمانی سینای تهران در دولت بررسی شد

شهرداری تهران گزارش حریق مرکز درمانی سینای تهران را جهت بررسی ابعاد مختلف این حادثه به کمیسیون خاص امور کلانشهرهای هیئت دولت ارائه نموده است.

 گزارش حریق مرکز درمانی سینای تهران در دولت بررسی شد

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، مرکز درمانی سینا واقع در خیابان شریعتی پایین‌تر از میدان قدس شهر تهران، ساختمانی شش طبقه مشتمل بر همکف و منفی یک و چهار طبقه روی همکف به علاوه دو اتاق در پشت بام است که در تاریخ دهم تیر ١٣٩٩ دچار حادثه حریق شد.

با اعلام این حادثه، تعداد چهار ایستگاه حریق، سه تیم نجات، نردبان ٣٢ و ٦٤ متری دزاشیب و پارک وی و تیم هزمت (مقابله با مواد خطرناک) سازمان آتش نشانی تهران به محل اعزام و با توجه به ابعاد مختلف حادثه و نیروهای اعزامی، پس از ارزیابی شرایط و تعیین تاکتیک عملیات مبنی بر کنترل وضعیت حریق، جلوگیری از انفجارهای بیشتر و توسعه حریق و نجات افراد محبوس در ساختمان، عملیات از چند جبهه آغاز شد.

علاوه بر این، پس از کسب اطلاع از حضور تعدادی از پرسنل و بیماران در اتاق عمل طبقه چهارم به سرعت عملیات جستجوی ثانویه آغاز و مشاهده شد با توجه به ایزوله بودن کامل اتاق عمل و داشتن فقط یک راه، تمامی ١٩ فرد حاضر در این طبقه به دلیل انفجار در طبقه همکف و نفوذ دود، حرارت و موج انفجار از طریق راه پله به طبقه چهارم و همچنین چاه آسانسور حمل بیمار و نداشتن هیچ راه خروجی فوت کرده اند. همچنین طی جستجوهای صورت گرفته دو خانم در قسمت سرویس بهداشتی طبقه سوم مشاهده و سریعا امدادرسانی شدند.

مطابق گزارش واصله، سازمان آتش نشانی طی سال های ١٣٩٤ تا ١٣٩٨ پنج بار اخطار درخصوص ایمن نبودن ساختمان این مرکز درمانی را به مالک و مدیریت آن ارائه نموده که آخرین اخطار صورت گرفته در تاریخ ١٧ شهریور ١٣٩٨ نیز مورد اعتنای مدیریت ساختمان قرار نمی گیرد.

بر حسب مقررات ملی ساختمان، پلکان ساختمان، آسانسورهای معمولی و بیمار بر، دپوی تعداد زیادی مخازن اکسیژن با فشار بالا در حیاط در کنار حجم عظیمی از مواد پلیمری، عدم وجود سیستم های استاندارد اعلام و اطفای حریق، عدم رعایت استناداردهای لازم در سیستم های برق و الکتریکی و ... از مهمترین فاکتورهای ناایمنی این ساختمان به شمار می روند.

بنا به شواهد و قرائن و بررسی اولیه به عمل آمده با شاهدان محلی عامل آتش سوزی ناشی از اتصال کوتاه جریان برق در داخل کولر آبی و یا سوختن موتور آن به دلیل نقص فنی منجر به شعله وری پوشال های کولر و سرانجام ریختن ذرات جرقه آتش بر روی لباس های یک بار مصرف و کیسه های پلاستیک زباله، منجر به تولید حجم بزرگی از آتش شده و دمای پیرامون سیلندرهای اکسیژن افزیش و متعاقب آن فشار داخل سیلندرها بالا رفته و سبب انفجار آن ها و درنتیجه رسیدن اکسیژن با درصد خلوص بیشتر نسبت به هوا ب مواد سوختنی پلیمری شده است. با افزایش درصد اکسیژن هوا فرآیند سوختن مواد کامل تر ئ دمای محیط (آتش) مجددا بیشتر شده و تعداد سلندرهای بیشتری را تحت تاثیر و انفجار قرار داده است. ورود آتش نشان ها و پاشش آب بر روی سیلندرها مانع از وخیم تر شدن شرایط و تلفات بیشتر حتی از پرسنل آتش نشان حاضر در محل شده است.

لازم به توضیح است علل تامه وقوع حریق با توجه به ادامه فعالیت کارشناسان همچنان در دست بررسی و ارزیابی دقیق قرار دارد.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه