ارسال به دیگران پرینت

دریافت 200 میلیونی برخی دلالان برای مجوز ساخت | لزوم شفاف سازی شهرداری تهران

منطقه ۱۷ شهرداری تهران یکی از پرتراکم‌ترین مناطق پایتخت است که بر اساس آمار، تراکم جمعیت آن ۳.۲ برابر متوسط تراکم جمعیتی کل تهران است. از سوی دیگر، سیمای شهری این منطقه نیز حساسیت‌ها درمورد ساخت و ساز در آن را افزایش می‌دهد. با این حال، برخی شواهد حکایت از آن دارند که شهرداری این منطقه، در ارائه تراکم ساخت و مجوز‌های مربوطه کاملا از سیاست یک بام دو هوا پیروی می‌کند.


دریافت 200 میلیونی برخی دلالان برای  مجوز ساخت  | لزوم شفاف سازی شهرداری تهران

منطقه ۱۷ شهرداری تهران یکی از پرتراکم‌ترین مناطق پایتخت است که بر اساس آمار، تراکم جمعیت آن ۳.۲ برابر متوسط تراکم جمعیتی کل تهران است. از سوی دیگر، سیمای شهری این منطقه نیز حساسیت‌ها درمورد ساخت و ساز در آن را افزایش می‌دهد.

 با این حال، برخی شواهد حکایت از آن دارند که شهرداری این منطقه، در ارائه تراکم ساخت و مجوز‌های مربوطه کاملا از سیاست یک بام دو هوا پیروی می‌کند.

به طور مثال در بیشتر خیابان‌های این منطقه ساختمان‌هایی قابل مشاهده اند که به وضوح تراکم بسیار بیشتری از متوسط محله دارند. برای پیگیری این موضوع، آن را با برخی شهروندان در میان گذاشتیم.

یکی از آن‌ها می‌گوید دو سال است در پی دریافت مجوز از شهرداری برای ساخت زمین خود با تراکم صددرصد بناست، اما مسئولان شهرداری به او گفته اند، چنین مجوزی برای این محل ممنوع است.

با ان حال، او با اشاره به برخی همسایگان خود می‌گوید این افراد به راحتی توانسته اند مجوز ساخت به میزان دلخواه را از شهرداری بگیرند.

شهروند دیگری که خود در کار ساخت و ساز است می‌گوید علت صدور این مجوز‌ها برای برخی ساختمان ها، اعطای یک مبلغ ۲۰۰ میلیون تومانی است. او به صراحت ادعا می کند با پرداخت مبلغ مذکور می‌توان مجوز ساخت بنا با تراکم صددرصد را از شهرداری گرفت.

به گفته شهروندان ساکن منطقه ۱۷ تهران، برخی دلالان و واسطه‌ها وجود دارند که با دریافت این ۲۰۰ میلیون تومان مجوز ساخت با ترکم صددرصدی بنا از شهرداری را دریافت می‌کنند. این واسطه ها، از طرق گوناگون خود را به افرادی که در پی مجوز هستند معرفی می‌کنند و این پیشنهاد را مطرح می‌کندد.

مشاهدات میدانی نشان می دهد این موضوع صرفا به منطقه 17 محدود نیست و تقریبا در تمام تهران گسترش دارد. با این حال نمی توان این ادعاها را بدون بررسی دقیق تایید کرد.

از طرفی، قضاوت درباره اینکه تراکم ساخت در این منطقه چقدر باید باشد، بر عهده کارشناسان شهری است، اما فارغ از این موضوع، نقش نهاد‌های نظارتی شهرداری و نهاد‌های ذیربط دیگر از جمله سازمان نوسازی شهرداری بسیار برجسته است و انتظار می‌رود در خصوص مشکلات اینچنینی و نیز اتهاماتی که مطرح شده، و همچنین درمورد روند اعطای مجوز ساخت شفاف سازی کنند تا شهروندانی که قصد ساخت و ساز دارند، با نگاه مثبت از جزئیات روند اعطای مجوز باخبر شوند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه