ارسال به دیگران پرینت

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و حمایت از کودکان متأثر از همه‌گیری در مناطق درگیری

احتمال بازنگشتن دختران به مدارس بیشتر است

همه‌گیری کووید-۱۹ صرفا یک بحران جهانی بهداشت و اجتماعی-اقتصادی نیست، بلکه یک بحران عظیم آموزشی با پیامدهای به‌شدت جدی و بالقوه به‌ویژه برای کودکان آسیب‌پذیر و جوانان متأثر از مخاصمات مسلحانه و آوارگی اجباری و بحران‌های طولانی‌مدت است

احتمال بازنگشتن دختران به مدارس بیشتر است

کودکان گروه‌های آسیب‌پذیری هستند که در روزگار همه‌گیری کووید-۱۹ تأثیرپذیری آنان را از شرایط نباید نادیده گرفت. نگرانی‌های والدین و سرپرست‌ها روی کودکان تأثیر زیادی دارد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که اطلاع‌رسانی‌های رسانه‌‌‌ها که در برخی موارد غلط و نادرست هم می‌تواند باشد، کودکان را متأثر و نگران می‌کند. بچه‌های کم‌سن‌و‌سال از لحاظ عاطفی بسیار حساس هستند و تفکر چند‌لایه‌ای دارند، به همین علت از رویدادهای مختلف و تغییراتی که در اطراف‌شان اتفاق افتاده است، برداشت‌های عمیق می‌کنند و نسبت به آینده نگران‌می‌شوند.

روانشناسان می‌گویند با بالارفتن سن میزان نگرانی نیز کاهش پیدا می‌کند، چراکه ذهن بچه‌های بزرگ‌تر واقع‌بینی بیشتری دارد و درک بهتری از حقیقت رویدادها خواهند داشت.

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در راستای وظیفه ذاتی کمک به گروه‌های آسیب‌پذیر در بحران‌ها در گزارشی به تهدیدهایی پرداخته است که قرنطینه و بسته‌شدن مدارس به واسطه کووید-١٩ در مناطق شاهد جنگ و درگیری برای کودکان خواهد داشت، از به‌کارگیری کودکان در گروه‌های مسلح و سوءاستفاده از آنها در خانه تا بروز ازدواج‌های زودهنگام و بارداری در دوران نوجوانی و نهایت خداحافظی همیشگی با تحصیل.

تقریبا در همه کشورهایی که کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در آنها فعالیت می‌کند، بسته‌شدن مدارس اتفاق افتاده است. این تعطیلی‌ها برای جوامعی که با شرایط مخاصمه و خشونت مسلحانه دست به گریبان هستند، موضوع غیرعادی‌ نیست. با این حال برای بیش از یک‌ونیم‌میلیارد کودکی که در ۱۸۲ کشور دنیا زندگی‌می‌کنند، تحصیل به شکل جزئی یا کامل در روزهای اوج همه‌گیری متوقف شد (که این عدد ۹۱‌درصد رقم جهانی کودکانی است که در مدرسه ثبت‌نام کردند).

درحالی‌که دور ماندن از مدرسه در بلندمدت گزینه‌ها و انتخاب‌های آینده کودکان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، خطرات مربوط به حمایت از کودکانی که در مناطق متأثر از جنگ و خشونت زندگی می‌کنند، با بسته‌بودن مدارس افزایش پیدا می‌کند. این حمایت‌ها عبارتند از:   قرار گرفتن در معرض خشونت، سوءاستفاده و بی‌توجهی در خانه، به‌کارگیری کودک توسط گروه‌های مسلح، خطر بروز ازدواج‌های زودهنگام، بارداری در دوران نوجوانی و بیشترشدن شمار کودکان کار و درنهایت بازنگشتن کودکان به مدرسه. در این میان دختران نسبت به پسران با موانع بزرگ‌تری برای حضور در مدرسه مواجه‌اند و در معرض سطوح بیشتری از خشونت خانگی و جنسیتی هستند. در نتیجه احتمال مدرسه نرفتن دختران دو برابر بیشتر است. همچنین احتمال بیشتری برای هرگز بازنگشتن آنها به مدرسه وجود دارد. بسته‌شدن مدارس به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به این خطر دامن زده است.

 ۴۸‌میلیون کودک در جهان بر برنامه‌های تغذیه مدارس متکی هستند

بیش از ۴۸‌میلیون کودک در جهان بر برنامه‌های تغذیه مدارس متکی هستند که همه این برنامه‌ها به حالت تعلیق درآمده‌اند. به‌طور موازی شاهد تأثیر تمهیدات پیشگیرانه همه‌گیری بر درآمد و معاش هستیم که فشار واردشده بر توانایی خانواده‌ها را برای تأمین تغذیه مناسب برای کودکان پیچیده‌تر می‌کند و همین معضل کودکان را به سمت مشارکت در اقتصاد معیشتی غیررسمی در حمایت از درآمد خانواده سوق می‌دهد.

آگاهی دولت از این نیازها و پایش وضع برای آیندگان در کنار حمایت، ایمنی و سلامت جسمی کودکان ضروری است. کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ دولت‌ها و بخش خصوصی را به همکاری برای ارایه راه‌های جایگزین برای دسترسی بدون وقفه کودکان به روش‌های معتبر فراگیری از راه دور و مناسب برای کودکان دعوت می‌کند تا از توجه ویژه به آسیب‌پذیرترین کودکان در دوران همه‌گیری اطمینان پیدا کند. همه‌گیری کووید-۱۹ صرفا یک بحران جهانی بهداشت و اجتماعی-اقتصادی نیست، بلکه یک بحران عظیم آموزشی با پیامدهای به‌شدت جدی و بالقوه، به‌ویژه برای کودکان آسیب‌پذیر و جوانان متأثر از مخاصمات مسلحانه، آوارگی اجباری، و بحران‌های طولانی‌مدت است.

ما چطور کمک می‌کنیم؟

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ واکنش خود را برای حمایت از یادگیری از راه دور برای دانش‌آموزان به روش‌های گوناگون شامل موارد زیر طراحی کرده است:  

 تأمین کاغذ و چاپگر در اوکراین برای تسهیل تولید محتوای درس‌ها

 خرید و توزیع تبلت در ارمنستان و آذربایجان برای حمایت از جوامع مرزی

 پرداخت پهنای باند و مذاکره تمدید خدمات برای جوامع و هزینه‌های دوره‌های آنلاینی که نیازمند پرداخت هستند

 حمایت از انجام تمرینات در خانه روی کاغذ با تأمین مواد و حمایت لجستیکی در سودان جنوبی

 حمایت بهداشتی از طریق تأمین کاسه دستشویی، صابون و ضدعفونی‌کننده‌ها برای نظافت مدارس

  همکاری با مقامات مربوطه درباره روش‌های تضمین دریافت حمایت لازم توسط جوامع متأثر از مخاصمه و خشونت برای ادامه و ازسرگیری تحصیل (نکته فراگیر و شاید مقدماتی)

 نشر محتوای دوستدار کودک درباره نحوه مراقبت از خود و خانواده با شست‌وشوی دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت

 حمایت از خطوط تماس اضطراری برای کودکانی که در این دوره تحت استرس یا فشار قرار دارند

 حمایت مستقیم از آشپزخانه‌های اجتماع‌محور در مدارس ونزوئلا

 حمایت روانشناختی از معلمان در جوامع متعدد

 محتوای چاپی و توسعه داده شده برای کودکان شامل کتاب‌ها و بازی‌هایی که کووید-۱۹ را توضیح می‌دهند

نیمی از کودکان جهان نگران کووید-١٩ هستند

زندگی روزمره مردم اکثر کشورهای جهان به دنبال همه‌گیری جهانی ویروس کرونا «کووید-١٩» با تغییرات چشمگیری مواجه شده که این موضوع علاوه بر افراد بالغ جوامع، کودکان را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است. بیش از نیمی از کودکان جهان نگران کووید-١٩ هستند. نتیجه نظرسنجی اخیر مرکز بین‌المللی پژوهش‌های رسانه‌ای و آموزشی جوانان باورایان آلمان به کمک استادان دانشگاه‌ از کشورهای مختلف با جامعه آماری بیش از ٤هزارو٣٢٢ کودک در گروه سنی ٩ تا ١٣‌سال از ٤٢ کشور طی بازه زمانی سی‌ویکم مارس تا بیست‌وششم آوریل نشان ‌می‌دهد که اطلاع‌رسانی‌های نادرست رسانه‌ها ارتباط مستقیمی با افزایش نگرانی‌های کودکان در دوران پاندمی دارد.

این پژوهش که با همکاری بنیاد جوانان «ژونز» آلمان در قالب نظرسنجی با عنوان «کودکان، رسانه و کووید-١٩» با شرکت کودکان از خانواده‌هایی با ساختار اجتماعی و اقتصادی متفاوت صورت گرفته است، علاوه‌بر این موضوع، مولفه‌های دیگر مانند رفتارهای والدین و سرپرست کودکان را در افزایش نگرانی آنها در این دوره ارزیابی‌می‌کند.

براساس پژوهش مذکور که در دوره اوج پاندمی و مصادف با اجرای مقررات قرنطینه در اکثر کشورها انجام گرفته است، نیمی از کودکان جهان در مورد ویروس کرونا نگرانی دارند.

البته میزان این نگرانی در برخی از کشوهای مانند اتریش و آلمان به ترتیب ٢ و ٣‌درصد بوده و در کشورهایی مانند تانزانیا این میزان تا ٧٥‌درصد بالا می‌رود. این میزان در ترکیه ٢٤‌درصد اعلام شده است. مطابق این پژوهش میزان نگرانی بر پایه جغرافیایی در آمریکای شمالی ٨درصد، اقیانوسیه ٩درصد، اروپا ١٠ درصد، آسیا ١٩درصد، کشورهای عرب و خاورمیانه ٢٣ درصد، آسیای شرقی ٢٥درصد، آمریکای لاتین ٣٢‌درصد و آفریقای مرکزی و جنوبی ٤٣‌درصد است.

 

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه