ارسال به دیگران پرینت

کیفیت هوای سردشت در شرایط خطرناک است

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: کیفیت هوای این شهرستان به علت ورود ریزگردها از مناطق غربی کشور در شرایط خطرناک قرار گرفت.

کیفیت هوای سردشت در شرایط خطرناک است

 رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: کیفیت هوای این شهرستان به علت ورود ریزگردها از مناطق غربی کشور در شرایط خطرناک قرار گرفت.

خالد بایزیدی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس اطلاعات پایشی موجود و شاخص pfa، کیفیت هوا در این شهرستان هم‌اکنون در شرایط خطرناک قرار گرفته است.

وی بیان کرد: با توجه به آمار ثبت شده در ایستگاه سنجش آلودگی این شهرستان، هم‌اکنون میزان ذرات معلق در هوای سردشت به ۶۴۴ میکروگرم بر متر مکعب رسیده که بیش از حد مجاز و میزان استاندارد است.

وی با اشاره به اینکه این حجم از گرد و غبار برای نخستین بار در سال جاری است که به این میزان رسیده است، افزود: آلودگی هوا منشاء خارجی داشته و از طریق کشور عراق و وزش باد شدید از مرزهای غربی وارد کشور شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت از زنان باردار، کودکان خردسال، بیماران آسمی و قلبی و عروقی و جانبازان شیمیایی شهرستان خواست که از ترددهای غیرضروری در بیرون از خانه به طور جدی پرهیز کنند.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌است.

آلودگی هوا عبارت است از ورود مواد ناشی از  فعالیت‌های انسانی با غلظت و زمان ماند کافی که سلامت و رفاه افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ ذرات کوچکتر از ۱۰میکرون که به اصطلاح  ۱۰PM خوانده می‌شود یکی از پارامترهای مهم در شاخص آلودگی هوا (AQI) است.

 پنج ایستگاه در شهرهای ارومیه و ایستگاه‌های سلماس، خوی، بوکان، سردشت و یک ایستگاه در دریاچه ارومیه کار سنجش کیفیت هوای استان را انجام می‌دهند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه