ارسال به دیگران پرینت

نگاهی به حضور پارسیان در شهر سورت هند

سورت پایتخت فرهنگی ایالت گجرات در هندوستان است و در230کیلومتری شهر گاندینگر(Gandinagar) مرکز سیاسی ایالت و250کیلومتری شمال مومبای(بمبئی) جای دارد و سده‌ها نقش بسیار پررنگی در تجارت داشته، به ویژه در تجارت بین دریای سرخ، خلیج فارس، اقیانوس هند و حتی چین.

نگاهی به حضور پارسیان در شهر سورت هند

۵۵آنلاین :

حمیدرضا سروری

سورت پایتخت فرهنگی ایالت گجرات در هندوستان است و در230کیلومتری شهر گاندینگر(Gandinagar) مرکز سیاسی ایالت و250کیلومتری شمال مومبای(بمبئی) جای دارد و سده‌ها نقش بسیار پررنگی در تجارت داشته، به ویژه در تجارت بین دریای سرخ، خلیج فارس، اقیانوس هند و حتی چین. در این میان پارسیان هندوستان نقش مهمی را در این تجارت بازی ‌کردند. سورت درسده‌های 17و18میلادی و به دلیل حضور اروپاییان اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرد. هنگامی که پارسیان به هند مهاجرت کردند در امتداد کرانه‌های غربی هندوستان ماندگار شدند و یکی از محلهایی که برای زندگی برگزیدند سورت بود. درسالهای ابتدایی سدۀ هیجدهم میلادی و به دنبال هجوم دودمان ماراتا به نوساری؛ پارسیان آن‌جا به سورت رفتند تا از آسایش بیشتری برخوردار شوند. یکی از سرشناس‌ترین پارسیان سورت، رستم مانک(Rostam Maneck)بود. دارایی زیادی به دست آورد و به اندازه‌ای اهمیت یافت که بخشهایی از شهر به نام او و فرزندانش نامگذاری شد. یکی دیگر از پارسیان سرشناس سورت نانابای پانجیبای(Nanabhai Punjibhai) بود که درکارهای اجتماعی نقش پویایی داشت و کارهای نیکوکارانه بسیاری انجام داد. خاندان نانابای و فرزندانش با عنوان مودی(Mody یا Modi) زمینهای زیادی داشتند و در همان حال نیز بسیار خوشنام بودند. در منابع اروپایی به نقش و جایگاه پارسیها در سورت اشاره شده و از آنان با عنوان درودگران،کشتی‌سازان و تاجرانی درجه یک یاد شده و به طور کلی هوشمندی، شایستگی و توانمندی آنان ستوده شده است. انکتیل دوپرون(Anquetil Du perron) فرانسوی و نخستین اروپایی مترجم اوستا مدتی را بین پارسیان سورت سپری کرد و از کمکهای آنها در راه ترجمۀ اوستا بسیار بهره برد. جمعیت پارسیان سورت در ابتدای سدۀ نوزدهم بیست هزار نفر بوده، هرچند امروزه از تعداد پارسیان سورت کاسته شده است ولی حضور آنها را امروزه هم می‌توان در برخی از محلها و خیابانها و به ویژه نزدیک دو آتشکدۀ اصلی شهر دید.

منابع:

Eduljee.K.E. Zoroastrian Heritage, Parsi influence(n.d).online available: http://www.heritageinstitute.com/zoroastrianism/parsi/surat.htm

Guillemin, Duchesne," Anquetil-Duperron", Encyclopædia Iranica, online edition,2011.available at http://www.iranicaonline.org/articles/anquetil-duperron-abraham (accessed on : August 5, 2011).

Hinnells,John,"Parsi communities i.Early History", Encyclopædia Iranica,online edition,2008.available at, http://www.iranicaonline.org/articles/parsi-communities-i-early-history(accessed on July20,2008).

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه