ارسال به دیگران پرینت

حراج صندلی‌های پزشکی به بچه‌ پولدارها

وحید استرون: در هفته گذشته موضوع فروش صندلی‌های دانشگاه‌ها مخصوصا در دانشگاه علوم پزشکی به یکی از مسائل پربحث جامعه تبدیل شد و زمانی‌که توئیت سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان که این روزها سردمدار مبارزه با فساد و مافیا در حوزه دارو و درمان است، منتشر شد این خبر رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت. در آن توئیت دکتر نمکی با حفظ مواضع خود در مقابله با جریان های فساد در حوزه کنکور پزشکی نوشت: «سه ماه قبل پس از مقابله با اخلالگران در حوزه دارو دستور برخورد با جریان های فساد در کنکور پزشکی و فروش صندلی دانشگاه را هم صادر کردم. تاکنون نتایج مهمی حاصل شده و به‌زودی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد». چند روز قبل از این خبر وزیر بهداشت، یک دانشجوی قلابی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دستگیر شد و این دختر که وضعیت مالی خوبی نیز برخوردار است با انتشار پستی در فضای مجازی مدام مسئول مربوطه در دانشگاه شهید بهشتی را تهدید به افشای اسنادی می‌کرد که حاکی از تقلبی نبودن او بوده و ادعا می‌کند رزومه معتبر علمی دارد و براساس همین رزومه او را در این دانشگاه پذیرفته‌اند، همچنین این فرد ادعا می‌کند ۲۰-۳۰ دانشجوی تقلبی را با اسم و رسم می‌شناسد که برای هر ترم ۵۰‌میلیون تومان به دانشگاه پول می‌دهند.

حراج صندلی‌های پزشکی به بچه‌ پولدارها

۵۵آنلاین :

سيدامير محسن ضيايي معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي ادعاي دانشجوي قلابي را در کل تکذيب کرد و قصور حراست دانشگاه را در اين رابطه تاثير گذار دانست، اما در سال‌هاي گذشته نيز در دانشگاه آزاد چند نمونه از اين اتفاق‌ها رخ داده بود. موضوعي که سال گذشته توسط مجيد حسيني استاد دانشگاه تهران مطرح شد اما اين ماجرا بدون پيگيري‌هاي جدي مغفول ماند. طبق اظهارات مجيد حسيني ، فرزندان ديپلمات‌ها مي‌توانند در دانشگاه‌هاي خارج از کشور بدون آزمون وارد و مشغول تحصيل شوند. همين افراد بعد از گذراندن 36 واحد طبق توافق‌نامه‌اي که وزارت بهداشت با دانشگاه مبدا منعقد کرده است، مجاز هستند که تحت عنوان دانشجوي خارجي از دانشگاه‌هاي خارجي به يکي از دانشگاه‌هاي علوم پزشکي ايران منتقل و بقيه تحصيل را در داخل کشور انجام دهند. به گفته اين استاد دانشگاه تهران؛ برخي از آقازاده‌ها با مبلغي در حدود هر ترم 20‌ميليون تومان يک صندلي پزشکي را اشغال مي‌کنند؛ البته اين مسأله درباره دانشجويان عادي اما از خانواده پولدار هم صادق است. کساني که از توانايي خوب مالي بهره‌مند هستند نيز مي‌توانند به همين روش در يکي از دانشگاه‌هاي درجه چندم يکي از کشور‌هاي همسايه و نهايتا قبرس پذيرش شوند و بعد از گذراندن اين 36 واحد تمام 600‌هزار نفر شرکت‌کننده در کنکور را دور بزنند و به‌عنوان مهمان ويژه در يکي از دانشگاه‌هاي علوم پزشکي داخل کشور مشغول به تحصيل در رشته پزشکي شوند. با اين تفاوت که هزينه اين افراد که از ژن‌هاي نيمه خوب هستند بالغ بر ترمي 100‌ميليون تومان خواهد بود که توسط وزارت بهداشت دريافت مي‌شود. اين اخبار در حالي منتشر مي‌شود که طبق آمارها حدود 85‌درصد از دانشجويان كشور در دانشگاه هاي پولي تحصيل مي‌كنند. از اين ميزان خانواده‌هاي كم بضاعت يا حتي بي‌‌‌بضاعتي هستند كه پرداخت شهريه براي آنها همچون دانشجويان مستعد، امكان‌پذير نيست و تهيه آن به‌طور معمول با مشكلات بسياري همراه مي شود. در مقررات و ضوابط مالي دانشجويان آمده است: شهريه متغير در هر سال تحصيلي بعد از ورود به ميزان 10‌درصد نسبت به مبلغ سال قبل افزايش مي‌يابد.

تبليغات گسترده در فضاي مجازي

با گشت و گذاري در فضاي مجازي و اينستاگرام مي‌توان چندين صفحه را ديد که آگهي فروش صندلي‌هاي دانشگاه را منتشر کرده‌اند. آگهي‌هايي که در برخي از آنها عنوان شده افراد علاقه‌مند به تحصيل در اين رشته‌ها مي‌توانند با پرداخت‌هاي‌ميليوني از 120 تا 350‌ميليون تومان در رشته‌هاي مختلف پزشکي (البته با ظرفيت محدود) اقدام به تحصيل کنند. معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشکي ايران در خصوص فعاليت سايت‌هاي پذيرش دانشجوي علوم پزشکي بدون کنکور در فضاي مجازي گفت: تمام دانشجويان علوم پزشکي بايد با گذراندن کنکور سراسري به ادامه تحصيل در رشته‌ةاي علوم پزشکي بپردازند و مسلما هيچ ‌دانشجويي بدون کنکور پذيرفته نخواهد شد. علي مظاهري‌نژاد گفت : اين دانشجويان از طريق سازمان سنجش به دانشگاه‌هاي علوم پزشکي معرفي شده و دانشگاه اقدام به پذيرش آنها مي‌کند، دانشگاه هيچ ‌اختياري ندارد که به‌صورت مستقل اقدام به پذيرش دانشجويان کند. اين تبليغات کاملا سودجويانه است، سال گذشته نيز عده‌اي اقدام به دريافت هزينه‌هاي کلان کرده بودند که به دام افتادند.

در انتظار مستندات هستيم

در اين رابطه حجت الاسلام عليرضا سليمي، نماينده کميسيون آموزش و تحقيقات مي‌گويد: ما هم اخباري در اين رابطه شنيده‌ايم، ولي در انتظار ارائه مستندات در اين رابطه هستيم. قبلا در دانشگاه‌هاي آزاد برخي از افراد صندلي‌هاي پزشکي را با پول در اختيار مي‌گرفتند و بعد از جريانات اخير که کنکور در اين دانشگاه برچيده شد، اين روند نيز متوقف گرديد. اما امروز صندلي‌هايي خريد و فروش مي‌شود که جاي تأمل و بررسي دارد. متاسفانه اين اخبار وجود دارد و حتي برخي از شرکت‌ها در اين رابطه بورشور توزيع کرده‌اند و اگر اين موضوع براي ما اثبات شود با مسئول مربوطه، رئيس دانشگاه و دانشجوي متخلف برخورد جدي از سوي مجلس خواهيم داشت. وي در ادامه خاطرنشان کرد: حتي انتشار اين خبر در جامعه ابراز تاسف دارد که يکسري با پول و رابطه وارد دانشگاه شوند و عده‌اي به‌دليل شرايط مالي نامناسب صندلي‌شان را به اين افراد بدهند و اگر اين اخبار تاييد شود، اعتماد مردم به نظام سنجش زير سوال مي‌رود و به همين دليل خيلي مهم است و اين عدم اعتماد براي کشور لطمه جبران ناپذيري است و از جمله فسادهاي بزرگي به حساب مي‌آيد که بتوان با آن مقابله کرد.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه