ارسال به دیگران پرینت

تجمع سوئیسی‌ها علیه نسل پنجم موبایل

در شرایطی که رقابت برای راه‌اندازی شبکه‌های نسل پنجم تلفن همراه در بسیاری از کشورهای جهان آغاز شده، گروه زیادی از مردم سوئیس اعلام کرده‌اند که به این کار علاقه‌ای ندارند.

تجمع سوئیسی‌ها علیه نسل پنجم موبایل

۵۵آنلاین :

هزاران نفر از شهروندان سوئیسی با تجمع در برابر ساختمان‌های دولتی در شهر برن با راه‌اندازی شبکه‌های نسل پنجم تلفن همراه در این کشور مخالفت کرده و علت این مساله را تاثیرات مخرب این کار بر سلامت خود دانستند. این شهروندان خواستار آن شدند که برای تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه به آرای عمومی مردم رجوع شده و یک همه‌پرسی در آینده نزدیک برگزار شود. تجمع سوئیسی‌ها علیه نسل پنجم موبایل در عین حال برخی ایالت‌های سوئیس قصد دارند در صورت موافقت اکثر مردم راه‌اندازی شبکه‌های نسل پنجم را در حوزه استحفاظی خود ممنوع کنند. تعدادی از شهروندان سوئیسی نیز در این زمینه به نامه‌نگاری با مسوولان سیاسی روی آورده‌اند. در فوریه سال ۲۰۱۹ فرکانس‌های نسل پنجم اختصاص یافته به سه اپراتور مهم سوئیس مشخص شد و بودجه‌ای ۳۵۰ میلیون یورویی به توسعه شبکه نسل پنجم در این کشور اختصاص یافت. تا جولای سال ۲۰۱۹ هم ۳۳۴ دکل نسل پنجم در نقاط مختلف سوئیس نصب شد اما در ادامه شهروندان سوئیسی در برخی شهرهای این کشور جلوی نصب آنتن‌های جدید را گرفتند و علت این مساله را خطرات این شبکه‌ها برای سلامت انسان دانستند.

به گفته آنها برخی از افرادی که در نزدیکی دکل‌های نسل پنجم زندگی می‌کنند با مشکلاتی همچون زنگ زدن گوش، سردرد، گوش درد، بی خوابی، درد قفسه سینه و خستگی مواجه شده‌اند. در شرایطی که طیف فرکانسی شبکه‌های نسل اول تا چهارم بین یک تا ۵ گیگاهرتز است، این رقم در مورد شبکه‌های نسل پنجم به ۲۴ تا ۹۰ گیگاهرتز می‌رسد که به معنای افزایش ۱۷۰۰ درصدی قدرت فرکانسی شبکه نسل پنجم است که این نوع تشعشعات شدید رادیویی برای سلامت انسان مفید نیست. از سوی دیگر با توجه به طول موج کوتاه‌تر این طیف فرکانسی و بلوکه شدن آن توسط خودروها، هواپیماها، درخت‌ها، ساختمان‌ها و ... ضرورتی جز نصب دکل‌های متعدد کوچک‌تر وجود ندارد، بنابراین افزایش تعداد دکل‌های تلفن همراه نیز موجب تشدید خطرات این فناوری برای سلامت انسان می‌شود.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه