ارسال به دیگران پرینت

سرنوشت روسیه | آینده اقتصاد جهان

آثار جنگ اوکراین | رکوردشکنی روبل روسیه | سود روسیه در اوج تحریم!

این روزها با وجود تحریم های سخت اروپا و آمریکا همچنان روبل روسیه صعودی پیش می رود.

آثار جنگ اوکراین | رکوردشکنی روبل روسیه | سود روسیه در اوج تحریم!

ایالات متحده و اتحادیه اروپا تلاش هایی برای فلج کردن اقتصاد روسیه انجام داده اند، اما ارزش روبل (حداقل روی کاغذ) در حال افزایش است. آیا تحریم های بیشتری در نظر گرفته شده است؟

پس از گذشت نزدیک به دو ماه از آنچه اتحادیه اروپا و ایالات متحده از آن به عنوان تحریم‌های سرکوب‌کننده دولت یاد می‌کنند، روبل روسیه اکنون (بر روی کاغذ) قوی‌تر از قبل از آغاز حمله این کشور به اوکراین است. با توجه به این که قدرت‌های غربی همچنان تحریم‌های بیشتری را در نظر می‌گیرند، روبل در آستانه تقویت بیشتر موقعیت خود در برابر یورو و دلار آمریکا است..

بر اساس گزارش بلومبرگ، روبل بهترین ارز در سال 2022 است که باعث افزایش یازده درصدی نرخ مبادله با دلار در چهار ماه گذشته شده است. مسلماً، افزایش دلار واقعی بین 0.013 تا 0.015 است، به این معنی که ارزش یک روبل هنوز کمتر از یک پنی است، اما روبل تنها یکی از سه ارزی است که امسال در برابر دلار ارزش اش بالا رفته.

آیا چین حمایت اقتصادی بیشتری از روسیه ارائه کرده است؟

برخی بر این باورند که چین ممکن است به حمایت از اقتصاد روسیه کمک کند، در حالی که برخی دیگر ادامه تجارت چین را برای جبران خسارت تحریم های اتحادیه اروپا و ایالات متحده کافی می دانند. تا کنون، ادامه تجارت در سطوحی مشابه سطوح قبل از تهاجم، توسط قدرت‌های غربی به عنوان «پس‌پر کردن» تعبیر نشده است.

در اواسط آوریل، جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، هشداری به رهبران پکن فرستاد.

یلن، وزیر خزانه داری اظهار داشت که اگر چین شروع به پر کردن اقتصاد روسیه برای کاهش قدرت تحریم‌های غرب کند، «تفکیک مسائل اقتصادی از ملاحظات گسترده‌تر منافع ملی، از جمله امنیت ملی، دشوارتر خواهد شد.»

چین می‌گوید: «چین نمی‌تواند از جامعه جهانی انتظار داشته باشد که در آینده به اصول حاکمیت و تمامیت ارضی احترام بگذارد، اگر اکنون به این اصول احترام نگذارد.» یلن در سخنرانی اش:

در حالی که حمایت چین بخشی از افزایش ناگهانی روبل را توضیح می دهد، تلاش های کرملین و بانک مرکزی روسیه (RCB) را نباید دست کم گرفت. بانک مرکزی این کشور اقدامات چشمگیری برای افزایش تقاضا برای ارز آن ها انجام داده است که خطراتی را برای آینده اقتصادی کشور به همراه دارد.

روسیه برای جلوگیری از سقوط پول خود چه کرده است؟

در حالی که نمودارها نشان می دهد روبل در حال افزایش است، اخبار RCP داستان متفاوتی را بیان می کند. تحریم هایی که بانک از آن به عنوان «تجارت خارجی و محدودیت های مالی» یاد می کند، منجر به کاهش چشمگیر واردات شده است که از کاهش صادرات پیشی گرفته است. به بیان ساده تر، کالاهای روسی در مقادیر بالاتری نسبت به واردات کالاهای خارجی کشور را ترک می کنند. رهبران بانک گزارش دادند که در حالی که “تامین کنندگان و بازارهای فروش جدید” در حال ظهور هستند، “کسب و کارها با مشکلات قابل توجهی در تولید و لجستیک مواجه هستند.”

پس از افزایش شدید تقاضا با شروع تهاجم، ناشی از ترس از کمبود، RCP ثبت کرد که تقاضای مصرف کننده از سطوح مشاهده شده در اواخر فوریه و اوایل مارس تثبیت شده است. با این حال، کمبودها احساس می شود. بانک مرکزی این کشور اعلام کرده که دو سوم شرکت ها در روسیه شاهد اختلال در واردات بوده اند.

RCB پیش‌بینی‌های دوره‌ای در سطح اقتصاد مانند فدرال رزرو ایالات متحده منتشر می‌کند و در حال حاضر کاهش هشت درصدی تولید ناخالص داخلی و رشد تورم بین هجده تا بیست و سه درصدی در سال جاری را ثبت نموده است. تا سال 2024، بانک پیش بینی می کند که نرخ تورم به حدود چهار درصد کاهش یابد. در حالی که انتظار می رود رشد تولید ناخالص داخلی در سال های 2022 و 2023 کاهش یابد و در سال 2024 افزایش یابد.

گاز طبیعی ضربه کوچکی می زند

تا حدی، قدرت اقتصاد روسیه از این واقعیت ناشی می شود که بازار اصلی آن، گاز طبیعی، به طور جدی تحت تأثیر تحریم ها قرار نگرفته است. اتحادیه اروپا ممنوعیت مشابهی را برای صادرات انرژی روسیه به ایالات متحده پیشنهاد کرده است، اما تاکنون نتوانسته است همه اعضا را همراهی کند.

بیشتر بخوانید:

 

روسیه وابستگی به صادرات خود را برای افزایش تقاضا برای ارز خود به کار گرفته است. گازپروم، شرکت دولتی گاز، از تعلیق صادرات به لهستان و بلغارستان به دلیل امتناع این کشورها از پرداخت به روبل خبر داده است. تهدیدهایی علیه سایر کشورهای اروپایی که به شدت به منابع انرژی روسیه وابسته هستند، مانند آلمان، انجام شده است، اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است. با وادار کردن این کشورها به پرداخت به روبل، آن ها باید گاز را بخرند، که به این معنی است که تقاضا و ارزش ارز می تواند همچنان افزایش یابد.

تحریم ها چه تاثیری بر بازار نفت روسیه داشته است؟

در ماه مارس، ایالات متحده واردات نفت روسیه را ممنوع کرد که منجر به افزایش شدید قیمت های جهانی شد. بانک مرکزی روسیه گزارش داده است که تحریم‌ها منجر به «کاهش صادرات نفت» شده است. به نقل از اداره مرکزی دیسپاچینگ مجتمع سوخت و انرژی، این بانک از کاهش 10.9 درصدی پالایش نفت در ماه مارس خبر داد.

آیا اتحادیه اروپا واردات نفت روسیه را تحریم خواهد کرد؟

پیشنهاد اتحادیه اروپا برای ممنوعیت صادرات منابع انرژی روسیه مستلزم این است که این انتقال در شش ماه آینده انجام شود.

این اقدام تشدید حملات اقتصادی اروپا به اقتصاد روسیه را بدنبال خواهد داشت. کشورهای وابستگی شدید به صادرات نفت روسیه مانند مجارستان (75 درصد) و اسلواکی (100 درصد) مخالفت خود را با این پیشنهاد ابراز می کنند.

ویکتور اوربان، رهبر راست افراطی مجارستانی که به تازگی برای چهارمین بار در انتخابات مجدد پیروز شد، در مصاحبه ای گفت که تحریم نفتی روسیه اقتصاد این کشور را “ویران” می کند و “خط قرمز” را بر حمایت آن ها از چنین اقدامی ترسیم می کند.

برای تصویب این پیشنهاد توسط اتحادیه اروپا، تمام بیست و هفت کشور عضو باید موافقت کنند. جالب اینجاست که در سال 2020، وزارت امور خارجه و تجارت مجارستان مخالفت خود را با تغییرات پیشنهادی در ساختار رأی گیری اتحادیه اروپا برای حذف قانون رأی به اتفاق آرا اعلام کرد.

پتر سیجارتو، وزیر امور خارجه و تجارت گفت: «پیشنهادی که براساس آن تصمیمات سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آینده نیاز به رأی وحدت رویه ندارد، از منظر مجارستان خطرناک است و کاملاً با معاهدات اتحادیه اروپا در تضاد است.»

این بیانیه الگویی از جدایی مجارستان از «جریان اصلی لیبرال و بروکسل» را نشان می‌دهد، پس از آنچه که آن‌ها تلاش‌هایی برای «برداشتن کشورهای کوچک‌تر» از حقوقشان برای «اجرای منافع خود در جریان تصمیم‌گیری در سیاست خارجی» می‌دانستند. اکنون که نزدیک به دو سال از انتشار این بیانیه مطبوعاتی می گذرد، مجارستان نشان می دهد که برای پیشبرد منافع خود در مقابل سایر کشورهای اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت..

بیشتر مخالفت آن ها در سال 2020 به مهاجرت مربوط می شود. در آن زمان، سیجارتو گفت که این کشور “آماده استقبال از مهاجرت نبوده و در آینده نیز آمادگی این کار را نخواهد داشت.” از زمان آغاز تهاجم روسیه، مجارستان بیش از ششصد هزار پناهنده اوکراینی را پذیرفته است.

منبع : روند اقتصادی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه