ارسال به دیگران پرینت

شرط آزادی زندانیان؛ مهم‌ترین چالش دولت افغانستان و طالبان

یک کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه شرط آزادی زندانی‌ها توسط طالبان یکی از مهمترین چالش ها بین طالبان و دولت بوده است، گفت: دولت افغانستان خواستار ضمانت از سوی طالبان است تا آزادی زندانی‌ها موجب افزایش نا امنی نشود.

شرط آزادی زندانیان؛ مهم‌ترین چالش دولت افغانستان و طالبان

فرزاد رمضانی بونش درباره این که طالبان بار دیگر آغاز مذاکرات صلح را به آزادی زندانیانش منوط کرده است، گفت: طی ماه‌های گذشته طالبان به نوعی شروطی را برای آغاز گفت‌وگوهای بین الافغانی مطرح کرده و آزادی زندانیان یکی از مهم‌ترین شروط و چالش اصلی بین رویکرد طالبان به آغاز صلح و رویکرد کابل به این مساله بوده است.

وی تصریح کرد: از یک طرف جامعه مدنی و از سوی دیگر دولت در افغانستان از این که تمام زندانی های طالبان را آزاد کنند ملاحظاتی دارند و خواهان آزادی مرحله به مرحله زندانی ها هستند تا این که طالبان به نوعی در مقابل به خواسته‌های دولت تن دهد.

این پژوهشگر مسائل منطقه همچنین بیان کرد:  آنچه از طرف دولت افغانستان مشخص است این که بخشی از زندانیان سیاسی طالبان یا مجرم هستند و یا خطرناک، لذا این ترس وجود دارد و دولت خواستار ضمانت از سوی طالبان است که این مساله موجب گسترش  ناامنی نشود.

رمضانی بونش در ادامه اظهار کرد : طالبان خواستار این است که زندانی‌ها به طور کامل آزاد شوند و این خواسته مذاکره کننده‌های طالبان است البته بخش مهمی از این زندانی‌ها آزاد شده‌اند و طالبان هم گام هایی را برای روند صلح برداشته است.

وی ادامه داد: دیدگاه های طالبان و دولت مستقر در کابل جناح عبدالله عبدالله و اشرف غنی عملا در ماه های گذشته تا حدودی نظرات‌شان به یکدیگر نزدیک شده، اما متغیرهای سیاسی، امنیتی، فرهنگی و حقوقی در این زمینه وجود دارد که چانه زنی و نزدیک کردن دیدگاه ها را کمی سخت می کند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان این که شروط طالبان در زمان نزدیک به عید قربان در واقع یک مسکن مقطعی است، گفت: باید در نظر داشت هیات حاکمه آمریکا، وزارت خارجه و بخش های دفاعی آن می‌خواهند از مساله صلح در افغانستان به عنوان یک فاکتور در زمان انتخابات ریاست جمهوری در برابر دموکرات ها استفاده کنند و آرای خود را افزایش دهند اما معلوم نیست تا چه حد بتوانند به این مهم دست یابند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه