ارسال به دیگران پرینت

آلرژی غذایی

10ماده غذایی که ممکن است آلرژی غذایی در کودکان ایجاد کنند

آلرژی غذایی در کودکان علائم ناخوشایندی پوستی ایجاد می‌کند و در برخی موارد منجر به بروز مشکلات تنفسی نیز می‌شود. از این‌رو والدین باید مواد غذایی آلرژی‌زا را بشناسند و آن‌ها را از وعده‌های غذایی فرزند خود حذف کنند.

10ماده غذایی که ممکن است آلرژی غذایی در کودکان ایجاد کنند

آلرژی غذایی در کودکان علائم ناخوشایندی پوستی ایجاد می‌کند و در برخی موارد منجر به بروز مشکلات تنفسی نیز می‌شود. از این‌رو والدین باید مواد غذایی آلرژی‌زا را بشناسند و آن‌ها را از وعده‌های غذایی فرزند خود حذف کنند.

بهترین کار برای برای این منظور مراجعه به دکتر اطفال و کسب مشاوره از پزشک است که اطلاعات کامل درخصوص آلرژی و مواد غذایی ایجادکننده‌ آن در اختیار والدین قرار می‌دهند تا با این دانش، جلوی بروز علائم حساسیت را بگیرند. برای دریافت مشاوره از دکتر اطفال در سریع ترین زمان و با هزینه کمتر از دکتر اطفال آنلاین بدون مراجعه حضوری استفاده کنید.سامانه دکترتو ویزیت آنلاین پزشک اطفال را در اختیار کاربران قرار داده است. خواندن این مقاله نیز به افزایش سطح اطلاعات والدین کمک می‌کند.

کدام محصولات احتمال بروز آلرژی غذایی در کودکان را افزایش می‌دهند؟

آلرژی از بیماری‌های جدی است که سلامت کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این بیماری بدن مواد غذایی مفید را تهدیدکننده شناسایی می‌کند و این‌رو به مقابله با آن‌ها می‌پردازد که نتیجه این کار بروز علائمی مانند سرفه، عطسه، خارش و تنگی نفس است. در ادامه به معرفی مواد غذایی که به احتمال زیاد حساسیت‌زا باشند می‌پردازیم.

شیر گاو عامل بروز آلرژی غذایی در کودکان

بسیاری از کودکان زیر 3 سال نسبت به شیر گاو حساسیت نشان می‌دهند. در واقع باید گفت این محصول لبنی از شایع‌ترین مواد غذایی محسوب می‌شود که احتمال بروز آلرژی در کودکان را افزایش می‌دهد.

از علائمی که پس ‌از مصرف شیر خود را نشان می‌دهند می‌توان به کهیر و آنافیلاکسی اشاره کرد. با توجه به بهره‌مندی این محصول از کلسیم و مقدار زیادی مواد مغذی و به‌طور کلی اهمیت مصرف آن، برای جلوگیری از بروز حساسیت در کودکان می‌توان از شیرخشک‌های غیرلبنی استفاده کرد.

تخم‌مرغ عامل ایجاد آلرژی در کودکان

ماده غذایی دیگری که پس‌از شیر، بیشترین احتمال ایجاد حساسیت را به‌همراه دارد تخم‌مرغ است. پروتئین‌های موجود در سفیده دلیل اصلی آلرژی‌زا بودن این محصول شناخته می‌شوند. معمولا حساسیت به تخم‌مرغ پس‌از 5 سالگی از بین می‌رود.

سویا عامل ایجاد آلرژی در کودکان

سویا از مواد غذایی به‌شمار می‌آید که باعث ایجاد علائم بسیار خفیف در کودکان می‌شود. کم بودن علائم باعث می‌شود در برخی موارد این محصول همچنان در برنامه غذایی کودک باقی بماند. ضمن این‌‌که حساسیت به سویا ممکن است تا سن 10 سالگی طول بکشد.

بادام زمینی عامل بروز آلرژی غذایی در کودکان

حساسیت به بادام ‌زمینی ممکن است به‌صورت ارثی به کودک برسد. این ماده غذایی باعث ایجاد علائم خطرناکی در کودک خواهد شد و از این‌رو باید همواره در مصرف آن محتاط بود. ضمن اینکه در برخی افراد آلرژی به بادام زمینی تا آخر عمر ادامه‌دار است و با بالا رفتن سن برطرف نمی‌شود.

غذاهای دریایی و بروز آلرژی در کودکان

غذاهای دریایی به‌ندرت باعث ایجاد حساسیت در کودکان می‌شوند اما درصورت بروز نیز علائم خطرناکی مانند آسم، التهاب روده و معده را به‌همراه دارند. از این‌رو این نوع حساسیت باید جدی گرفته‌ شود.

گندم عامل ایجاد آلرژی غذایی در کودکان

یکی از شایع‌ترین مواد غذایی آلرژی‌ژا برای کودکان گندم است و معمولا این حساسیت تا 3 سالگی ادامه دارد. محصولاتی که به‌عنوان جایگزین گندم مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از: ذرت، جوی 2 سر، برنج، جو و کینوا.

فندق عامل ایجاد آلرژی در کودکان

در بین آجیل‌ها فندق پس ‌از بادام‌ زمینی شایع‌ترین محصول حساسیت‌زا است که باعث ایجاد علائمی مانند خارش، تورم، کهیر، قرمزی، تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود.

گردو عامل ایجاد آلرژی غذایی در کودکان

در بین مغزی‌جات گردو نیز احتمال بروز آلرژی در کودکان را افزایش می‌دهند. از علائمی که مصرف این محصول ایجاد می‌کند باید به سوءهاضمه، تهوع، اسهال، سردرد، سرگیجه، خارش بدن، کهیر و تنگی نفس اشاره کرد.

زیتون عامل ایجاد آلرژی در کودکان

کودکان ممکن است پس ‌از مصرف زیتون یا روغن آن، با علائمی مانند خارش پوست، اگزما یا مشکلات تنفسی مواجه شوند. برای جلوگیری از بروز این علائم باید مصرف زیتون را متوقف کرد.

هویج عامل ایجاد آلرژی در کودکان

ماده غذایی دیگری که احتمال بروز آلرژی در کودکان را افزایش می‌دهد هویج است. مصرف این محصول معمولا با علائمی مانند سوزش چشم، سوزش بینی، تورم و خارش لب همراه خواهد بود.

نحوه درمان آلرژی غذایی در کودکان

آلرژی باعث بروز مشکلات پوستی و تنفسی می‌شود و به‌طور کلی در سلامت کودک اختلال به‌وجود می‌آورد. مهم‌ترین کاری که والدین باید انجام دهند شناخت مواد غذایی است که بدن کودک به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

درصورتی‌ که کودک همواره پس‌از مصرف مواد غذایی با مشکلاتی در پوست، تنفس یا سیستم گوارش خود مواجه می‌شود لازم است از متخصصی حاذق مشاوره دریافت کرد. در ادامه به‌معرفی پزشکانی که در این زمینه فعال‌اند می‌پردازیم.

کسب مشاوره از دکتر اطفال آنلاین برای درمان آلرژی

دکتر اطفال آنلاین با پرسیدن سوالاتی درخصوص مواد غذایی مورد مصرف، سوابق بیماری‌، داروهای مورد استفاده توسط کودک می‌تواند دلیل بروز علائم را تشخیص دهد.

درصورتی‌ که این علائم ناشی از مصرف مواد غذایی آلرژی‌زا باشند پزشک باید جایگزین‌های دیگری معرفی‌ کند تا با مصرف آن‌ها مواد مغذی، پروتئین یا ویتامین‌های مورد نیاز بدن کودک تامین شوند.

کسب مشاوره از دکتر تغذیه آنلاین برای درمان آلرژی

شاید دکتر اطفال بتواند والدین را درخصوص ایجاد برنامه‌ غذایی برای داشتن تغذیه درست راهنمایی کند اما بهترین اقدام برای حفظ سلامت فرزند و درمان آلرژی غذایی در کودکان، استفاده از خدمات مشاوره تغذیه آنلاین است.

دکتر تغذیه آنلاین با بررسی شرایط بدنی کودک و مواد غذایی که به آن‌ها حساسیت دارد یک برنامه غذایی کامل تنظیم می‌کند. با رعایت این برنامه و مصرف مواد غذایی مجاز، کودک دیگر با علائم آلرژی مواجه نخواهد شد.

کسب مشاوره از دکتر پوست آنلاین برای درمان آلرژی

هرچند آلرژی به مواد غذایی تنها با عدم مصرف آن‌ها درمان می‌شود اما گاهی مشکلات پوستی به‌حدی آزاردهنده می‌شوند که باید برای درمان آن‌ها از متخصص پوست کمک گرفت.

در واقع مشاوره آنلاین با دکتر پوست راه‌کار دیگری است که با استفاده از آن می‌توان علائمی مانند خشکی و کهیر را در کوتاه‌ترین زمان درمان کرد. پزشک با توجه به شدت و میزان ماندگاری علائم، دارو یا راه‌کار درمانی به‌خصوصی برای بهبود آن‌ها ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

برای درمان آلرژی غذایی در کودکان باید مواد غذایی ایجادکننده حساسیت را بشناسید و آن‌ها را به‌طور کامل حذف کنید. دکتر تغذیه سامانه دکترتو، اطلاعات لازم در این زمینه را ارائه می‌دهد. از مواد غذایی ایجادکننده حساسیت باید به شیر، هویج، زیتون، بادام زمینی، گردو، غذاهای دریایی، سویا و تخم‌مرغ اشاره کرد. ضمن این‌‌که برای کاهش علائم پوستی ناشی از آلرژی می‌توان از متخصص پوست آنلاین سامانه دکترتو کمک گرفت.

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه