ارسال به دیگران پرینت

مسواک زدن | جایگزین مسواک

دیگر مسواک نزنید! | جایگزین عجیب مسواک که نمی‌دانستید

محققان می‌گویند با استفاده از میدان مغناطیسی می‌توانند حرکت و پیکربندی ریزربات‌ها را طوری هدایت کنند که ساختارهای مویی آن‌ها مثل مسواک شوند یا رشته‌های درازی را تشکیل دهند که مانند نخ دندان بین دندان‌ها بروند

دیگر مسواک نزنید! | جایگزین عجیب مسواک که نمی‌دانستید

ریزربات‌هایی که جایگزین مسواک و نخ دندان می‌شوند

ریزربات‌هایی که قابلیت تغییر شکل دارند می‌توانند کارهایی مثل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به کلی تغییر دهند. محققان دانشگاه پنسیلوانیا می‌گویند که این ریزربات‌های دندان‌پزشک قادرند روزی مثل مسواک و نخ دندان عمل کنند.

محققان می‌گویند با استفاده از میدان مغناطیسی می‌توانند حرکت و پیکربندی ریزربات‌ها را طوری هدایت کنند که ساختارهای مویی آن‌ها مثل مسواک شوند یا رشته‌های درازی را تشکیل دهند که مانند نخ دندان بین دندان‌ها بروند. بلوک‌های سازنده این ربات‌های کوچک حاوی نانوذرات اکسیدآهن هستند که واکنش کاتالیزوری و مغناطیسی ایجاد می‌کنند.

واکنش کاتالیزوری نانوذرات را به سمت تولید مواد ضدمیکروبی سوق می‌دهد که قادرند باکتری‌های مضر روی دندان‌ها یا لثه‌های افراد را از بین ببرند. آزمایشات این گروه تحقیقاتی نشان داد که ربات‌ها می‌توانند با شکل دندان‌های فرد تطابق داشته باشند حتی اگر کج و کوله باشند. این ریزربات‌ها قادرند بیوفیلم‌هایی را که باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می‌شوند از بین ببرند.

هیون کو، استاد دانشکده ارتودنسی و بخش دهان و دندان انجمن دندان‌پزشکی کودکان در دانشکده دندان‌پزشکی پن، می‌گوید: «مراقبت‌های روتین از دندان معمولاً برای مردم دشوار است و بسیاری از افراد به سختی می‌توانند دندان‌هایشان را تمیز نگه ‌دارند و در مراقبت از دندان با مشکل مواجه می‌شوند. هر فرد باید دندان‌های خود را مسواک بزند، سپس نخ دندان بکشد و بعد دهانش را بشوید. این فرایند چندمرحله‌ای است. خلاقیتی که در این اختراع وجود دارد اینجاست که این ربات می‌تواند هر سه مورد یعنی مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شست‌وشوی دهان را به صورت خودکار و بدون دخالت دست انجام دهد.»

محقق دانشکده مهندسی و علوم کاربردی، ادوارد استیگر، در این باره گفت: «می‌توان نانوذرات را با میدان‌های مغناطیسی به روش‌های بسیار جالبی شکل داد و آن‌ها را مدیریت کرد. ربات‌ها موهایی را درست می‌کنند که می‌توانند بلند شوند و مثل جارو عمل کنند و شبیه به نخ دندان به جلو و عقب دندان کشیده شوند. نحوه عملکرد این ربات‌ها شبیه به این است که یک بازوی رباتیک درون دهان را تمیز کند. این سیستم را می‌توان طوری طراحی کرد که ربات به صورت خودکار عمل کند.»

این ربات‌ها طوری طراحی می‌شوند که نرم باشند و به بافت لثه آسیب نرسانند. این اختراع جالب برای همه افراد به خصوص کسانی که مسن هستند یا معلولیت دارند بسیار مفید است. محققان می‌گویند که این ریزربات‌ها تأثیر شگفت‌انگیزی بر سلامت دهان و دندان همه افراد جامعه خواهد داشت.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • حسین ارسالی در

      بسیار جالب و عالی بود. امیدوارم این روش سریع تر اجرایی بشه و از دست مسواک خلاص بشیم! چون هر چه قدر هم با دقت مسواک بزنیم، باز هم ممکنه بعضی ذرات غذا در دندان ها باقی بمونه.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه