ارسال به دیگران پرینت

بندسار | حفاظت خاک و آب | کشاورزی سیلابی

بندسار: روش سنتی حفاظت خاک و آب برای کشاورزی سیلابی+ویدئو

گزارشی درباره یک روش کشاورزی کهن ایرانی به نام «بند سار» که فقط با ردیابی رطوبت زمین، با آن صیفی‌جاتی مثل هندوانه، کدو، خربزه و... کاشته می‌شود.

بندسار: روش سنتی حفاظت خاک و آب برای کشاورزی سیلابی+ویدئو

بندسار، کرت ها یا بندهای خاکریزی بزرگی هستند که سیلاب ها و رواناب ها به داخلشان هدایت می شوند تا به تدریج در خاک نفوذ کنند. سپس آن را شخم زده و محصولات زراعی در آن می کارند (زراعت نیمه دیم).‎‏

 

برای هدایت آب باران به درون بندسار، بندسارها را یا در کنار آبراهه ها یعنی خشکه رود یا مسیل یا کال(محل عبور آب باران سر ریز شده از کوه) می سازند یا در مسیر آبراهه ها(در مناطق کوهستانی) ساخته می شوند یا در دشت ها. در نوعی که کنار آبراهه ساخته می شود، آب باران جاری شده در مسیل یا خشکه رود توسط کانالهایی به درون بندسارها هدایت می شود، بندسارها به شکل بندهای خاکی پشت سر هم است که آب بعد از پر کردن یکی از مسیری به بندهای بعدی هدایت می شود (هرچه آب بیشتر بندهای بیشتری پر می شود). 

 

‏کار هدایت و مدیریت آب به بندسار و درون بندها نیاز به تعدادی کارگر و افرادی با تجربه دارد که هم آب به اندازه وارد بندها بشود و هم بندها ویران نشوند. بندسارها علاوه بر استحصال و استفاده ی آب باران، نقش مهمی در حفاظت خاک دارند زیرا از رفتن این آب و خاک به بیابان جلوگیری می کنند.

 

‏بعد از مدتی آب درون بندها نفوذ می کند و خاک مفیدی که همراه آن آمده در بندسار رسوب می شود و زمان شخم و کاشت گیاهان در بندسار فرا می رسد. در بندسار گیاهان مختلفی مانند صیفی جات، گندم و جو، زعفران، نخود، گیاهان دارویی، زیره، چغندر و پنبه کاشته می شود. البته در سالهای اخیر در برخی بندسارها باغهای دیم مانند زرشک، عناب و بادام و ... ایجاد شده است که از نظر اقتصادی نسبت به کشت زراعی به صرفه تر هستند.

حجم ویدیو: 2.99M | مدت زمان ویدیو: 00:02:18
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه