خبر فوری
ارسال به دیگران پرینت

هر آنچه که باید در باب روکش دندان بدانیم

روکش دندان در واقع نوعی جایگزین برای بخش خارجی و بیرونی دندان محسوب می شود، این قسمت همانند یک کاور بخش ترمیم شده یا ایمپلنت دندان را می پوشاند و نقش آن محافظت از بخش های زیرین و درونی دندان می باشد و در سه دسته اصلی سرامیکی، فلزی و ترکیبی از هر دو استفاده می شود.

هر آنچه که باید در باب روکش دندان بدانیم

پیش از آنکه در باب جزئیات روکش دندان به شکل مفصل صحبت کنیم بهتر است بدانیم روکش ها در واقع چگونه اجزایی هستند و سپس به شرح سایر نکات خواهیم پرداخت، به منظور کسب اطلاعات تکمیلی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

روکش دندان که با لفظ های دیگری چون دنتال کپ نیز نامیده می شود در واقع نوعی جایگزین برای بخش خارجی و بیرونی این عضو به شمار می رود، این قسمت همانند یک کاور بخش ترمیم شده یا ایمپلنت دندان را می پوشاند و نقش آن محافظت از بخش های زیرین و درونی دندان می باشد، این اجزا با ترکیباتی به اسم سمان که مثل چسب هستند بر روی دندان فیکس می گردند.

 dental capدر واقع به همان چیزی اطلاق می گردد که به اسم پروتز دندان نیز از آن نام می برند، این المان ها می توانند از متریالی مثل فلز، سرامیک و یا مخلوطی از هر دو ساخته شوند و پس از انجام عملیات قالب گیری از دندان بیمار، سایزها و اندازه ها به لابراتوار ارسال می ‌شوند تا به واسطه تکنسین ‌های متبحر کاور دندان مورد نیاز فرد ساخته شود.

1-1

روکش دندان

انواع روکش دندان (dental cap) :

  • نمونه سرامیکی : این مدل ها شامل انواع زیرکونیوم و ایمکس هستند.
  • نمونه‌ های فلزی : این نمونه ها در قدیم بیشتر رایج بوده اند مثل روکش های طلا
  • نمونه‌ های pfm : این کاور ها در واقع ترکیبی از دو نمونه قبلی هستند به شکلی که بخش سنترال آنها از متریال فلز بوده و بخش سطحی و بیرونی آن چینی به اسم پرسلن است.

 

علت استفاده از روکش دندان چیست :

شاید برای شما هم این مسئله پیش آمده که به علت عدم رسیدگی؛ یکی از دندان هایتان دچار آسیب شدید شده باشد به طوری که بخشی از دیواره دندان شکسته شود و گاهی هم ممکن است پس از ضربه و یا پر شدگی های وسیع دندان نیاز به یک کاور جدید داشته باشد و اینجاست که از این اجزاء بهره برده می شود اما به طور کلی موارد استفاده شامل حالت زیر می گردند :

  • به منظور زیبایی

همانطور که در پاراگراف قبلی عنوان شد یکی از دیگر موارد تعبیه این اجزا به منظور کاور نمودن دندان هایی است که عصب کشی دندان بر روی آنها انجام شده، گاهی هم برای مواردی مثل اصلاح رنگ نامطلوب دندان و یا تغییر در نحوه قرار گیری دندان مورد استفاده واقع می شوند، عموماً در چنین حالاتی از متریالی چون سرامیک کمک گرفته می شود البته با توجه به فاکتورهایی مثل محل قرار گیری دندان و یا تعداد دندان های درگیر انواع مختلفی از سرامیک ها انتخاب می شوند.

  • استفاده برای دندان های نشانه دار

در مواردی که تاج دندان بیمار آسیب دیده و یا نشانه هایی از ترک در دندان های او مشاهده می شود ممکن است پزشک صلاح به استفاده از روکش دندان ببیند، جالب است بدانید که معمول ترین نشانه این نوع آسیب ها احساس درد و ناراحتی در حین عملیات جویدن می باشد ( گواه از پوسیدگی درونی)

  • دندان های عصب کشی شده

هنگامی که دندان فرد در حدی آسیب دیده باشد که امکان ترمیم نمودن آن با پروسه‌ های پرشدگی معمولی امکان پذیر نباشد ( عموما پس از درمان ریشه) روکش دندان استفاده می گردد و علت این است که در چنین مواردی دندانی که احتیاج به درمان ریشه داشته باشد علاوه بر پوسیدگی شدید داخلی؛ قسمتی از تاج را نیز از دست داده پس غالبا از روکش استفاده می شود چرا که با کاور نمودن اجزای درونی؛ دندان در مقابل فشارهای دندان های کناری و عملیات جویدن محافظت می شود و همچنین سبب پیشگیری از شکستگی مجدد آن نیزخواهید شد.

1-2

dental cap

 

 محدودیت و عوارض ناشی استفاده از روکش دندان :

اصلی ترین حالتی که ممکن است پس از استفاده روکش برای بیمار ایجاد شود التهاب لثه و یا احتیاج مجدد به عصب کشی می باشد البته چنانچه دندانپزشک مربوطه را به درستی برگزیده باشید دیگر برای این موارد و یا حالات بعدی نگرانی نخواهید داشت چرا که پزشک شما علاوه بر رعایت تمامی نکات و قوانین از بهترین لابراتوار ها برای ساخت روکش بهره خواهد گرفت اما ممکن است به طور کلی عوارض ناشی از استفاده روکش شامل موارد زیر شوند :

  • پوسیدگی دندان های مجاور:

چنانچه دندان های مجاور dental cap دچار اختلال و یا پوسیدگی شده باشند ممکن است بخشی از روکش  دچار شکستگی گردد و نتیجه چنین اتفاقی فشار بیش از اندازه به ناحیه اطراف دندان خواهد بود و از آنجایی که با انجام مسواک لثه خونریزی می کند پس فرد تمایلی به انجام عملیات تمیز نمودن و استفاده از نخ دندان در این ناحیه نداشته و علاوه بر افزایش التهاب سبب ایجاد بوی بد دهان برای فرد نیز خواهد شد و در صورت عدم درمان و پیشروی عفونت ممکن است دندان های مجاور نیز درگیر شوند.

  • لق شدگی روکش

چنین حالتی در مواردی رخ می دهد که قسمت تحتانی روکش دچار پوسیدگی شده باشد که علت اصلی آن هم رعایت نکردن امور بهداشت دهان و دندان است اما چنانچه پروسه تراش دندان نیز به شکل درست و اصولی انجام نپذیرفته باشد و یا چسب اتصال دهنده از بین رفته باشد؛ ممکن است این مورد پیش بیاید. در مورد روکش ایمپلنت دندان لق شدگی ممکن است در اثر شل شدن پیچ اباتمنت باشد.

1-3

روکش دندان

عمر مفید روکش دندان چقدر است :

همگی ما بر این باور هستیم که یک دندان می تواند تا پایان عمر برای هر فرد باقی باشد اما حقیقت این است که این امر در موارد بسیار محدودی دیده می شود و ممکن است تحت تاثیر عواملی چون پوسیدگی، شکستگی و یا بیماری ما با دندان های خود خداحافظی کنیم.

به طور میانگین عمر مفید یک روکش ممکن است بین بازه 5 الی 15 سال باشد، اما این بازه تحت تاثیر شرایط و عوامل مختلفی می تواند کم یا زیاد شود به طور مثال چنانچه پزشک عملیات درمان را با تبحر بیشتری انجام داده باشد و شما نیز در رعایت بهداشت دهان و دندان سهل انگاری نکرده باشید مطمئناً طول عمر روکش به حداکثر خود خواهد رسد.

 

هزینه روکش دندان چقدر است :

قیمت این پروسه نیز همانند هر عملیات دیگری متاثر از چندین فاکتور خواهد بود به طور مثال متریال استفاده شده، هزینه دستمزد پزشک و همچنین هزینه لابراتوار می تواند بر روی قیمت نهایی این پروسه تاثیرگذار باشد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه