هوشنگ  توکلی

هوشنگ توکلی

هوشنگ توکلی، بازیگر تلویزیون و سینما، سال 1327 در تهران متولد شد.

 

بیوگرافی نویسنده

توضیحات

هوشنگ توکلی بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. وی سال 1327 چشم به جهان گشود. از مهم‌ترین آثار هوشنگ توکلی می‌توان به بازیگری در سریال روزگار قریب، سریال زیر تیغ و سریال کوچک جنگلی اشاره کرد.

هوشنگ توکلی نخستین بار در تلویزیون حضور یافته و سال 1356 در 29 سالگی در سریال لحظه به کارگردانی محمد صالح علا بازی کرده است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال روزگار قریب، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای هوشنگ توکلی محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون ویدا قهرمانی، جمیله شیخی، مهری ودادیان و مهین دیهیم را تجربه کرد.

پس از سال‌ها دوری از صحنه تئاتر هوشنگ توکلی نمایش «گاردن‌پارتی» را به صحنه  می‌برد | ایران تئاتر

 

هوشنگ توکلی در سال 1386 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در آثار مهمی بازی کرده است. او در این سال با بازی در 3 فیلم و سریال مهم سینما و تلویزیون خود را به مردم معرفی کرد. آثار مهم هوشنگ توکلی در این سال، بازیگری در فیلم ماه وش به کارگردانی محمد درمنش، سریال روزگار قریب به کارگردانی کیانوش عیاری و سریال شکرانه به کارگردانی سعید سلطانی محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی هوشنگ توکلی بازی در سریال روزگار قریب بوده است. هوشنگ توکلی سال 1386 در 59 سالگی در سریال روزگار قریب نقش مهمی بازی کرده است که توانست با مهارت خود، آن نقش و همچنین خودش را میان مخاطبان تلویزیون مطرح کند. او در این سریال با کیانوش عیاری همکاری داشته است. هوشنگ توکلی توانست با بازی در سریال روزگار قریب تجربه بازیگری موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر مهدی هاشمی، شهاب کسرائی، ناصر هاشمی و کاوه آهنگر بر تجارب او افزود.

آشنایی بیشتر با هوشنگ توکلی و بیوگرافی این هنرمند

 

هوشنگ توکلی علاوه‌بر سریال روزگار قریب، سال 1385 در 58 سالگی در سریال زیر تیغ نیز بازی کرده است. هوشنگ توکلی این‌بار با محمدرضا هنرمند یعنی کارگردان سریال زیر تیغ و هنرمندانی چون پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، آتیلا پسیانی و کوروش تهامی همکاری داشت.

با اینکه هوشنگ توکلی را بیشتر بعنوان بازیگر می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. هوشنگ توکلی علاوه‌بر بازیگر به‌عنوان کارگردان و نویسنده نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین آثار هوشنگ توکلی در حرفه‌ی کارگردان، سریال غزل غزلها، سریال تهران ۵۳، سریال راویان اخبار و سریال مدرس است. مهم‌ترین آثار هوشنگ توکلی در حرفه‌ی نویسنده، سریال غزل غزلها، سریال تهران ۵۳ و سریال مدرس است.

در این سال‌ها هوشنگ توکلی با هنرمندان بسیاری تجربه‌ی کار داشته است اما جالب است بدانید که در میان بازیگران ثریا قاسمی با 5 مرتبه، حسین پناهی با 3 مرتبه، حبیب دهقان‌نسب با 3 مرتبه، عنایت بخشی با 3 مرتبه و علیرضا مجلل با 3 مرتبه بیشترین همکاری را با هوشنگ توکلی داشته‌اند.

یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای بیوگرافی هوشنگ توکلی آن هست که در مدت زمان بازیگری خود، هم در تلویزیون و هم در سینما بازی کرده است. هوشنگ توکلی را باید بیشتر بازیگر سینما بدانیم چرا که 53% آثار وی سینمایی و 47% آثارش تلویزیونی است. در واقع هوشنگ توکلی از مجموع 30 اثری که در کارنامه دارد، در 16 اثر در سینما با نام‌های فیلم ترمینال غرب، فیلم زیر سقف دودی، فیلم سایه های موازی، فیلم پرنده باز، فیلم قفس طلایی، فیلم دلخون، فیلم زادبوم، فیلم نفوذی، فیلم ماه وش، فیلم خلبان، فیلم ‌شیرین و فرهاد، فیلم عبور از خط سرخ، فیلم انفجار در اتاق عمل، فیلم ابلیس، فیلم اتاق یک و فیلم خانه ابری به ایفای نقش پرداخته و در 14 اثر در تلویزیون با نام‌های سریال آرام می گیریم، سریال قفسی برای پرواز، سریال روز بعد از خوشبختی، سریال روزگار قریب، سریال شکرانه، سریال زیر تیغ، سریال غزل غزلها، سریال فرار، سریال کوچک جنگلی، سریال راویان اخبار، سریال شاخه طوبی، سریال سردار جنگل، سریال حکایت مسافر گمنام و سریال لحظه بازی کرده است.

فرارو | صحبت‌های هوشنگ توکلی درباره گوگوش؛ انقلاب به نفع گوگوش بود!

 

در مجموع در کارنامه 70 ساله و بیوگرافی هوشنگ توکلی آثار مهمی وجود دارد. اگر می‌خواهید با بیوگرافی هوشنگ توکلی و زندگی حرفه‌ای و آثار او بیشتر آشنا شوید، حتما به صفحه هر یک از آثار هوشنگ توکلی در منظوم سر بزنید. همه 30 اثر مهم هوشنگ توکلی در منظوم یک پروفایل اختصاصی دارند که اطلاعات کامل معرفی آنها تهیه شده است. امتیازی که هر یک از آثار هوشنگ توکلی در منظوم دارند، نمره و امتیازی است که مردم از یک تا ده به آنها داده‌اند. در واقع هر چقدر هوشنگ توکلی در آثار ارزشمندتری بازی کرده باشد، توانسته نمره‌ی بیشتری از سوی مردم بگیرد، در نتیجه سوابق کاری و بیوگرافی هوشنگ توکلی درخشان‌تر خواهد شد. مثلا اثری که در بیوگرافی هوشنگ توکلی بیشترین امتیاز را از مردم گرفته است، سریال روزگار قریب محسوب می‌شود و اثری که در بیوگرافی هوشنگ توکلی کمترین امتیاز را گرفته است، فیلم انفجار در اتاق عمل محسوب می‌شود.

منظوم