فرهاد  آئیش

فرهاد آئیش

فرهاد آئیش یکی از مطرح‌ترین بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون ایران است

 

بیوگرافی نویسنده

توضیحات

فرهاد آئیش یکی از مطرح‌ترین بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون ایران است که تجارب ارزنده‌ای نیز درزمینهٔ کارگردانی و نویسندگی تئاتر دارد. آئیش که ثمره سال‌ها فعالیتش در زمینه‌های هنری مختلف گرفتن لقب «آقای آرتیست» بوده است. آئیش که برای مخاطب امروز بیش از هر چیز با بازی در سریال‌های طنز شناخته شده است، در کارنامه خود تجربیات هنری بسیار متنوعی دارد.

فرهاد آئیش - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

 

منهای زندگی حرفه‌ای

 فرهاد آئیش با نام شناسنامه‌ای فرهاد حشمتی عقدایی، متولد 27 شهریور ماه سال 1331 است. آئیش که دارای اصالت یزدی است، در محله شمیران تهران به دنیا آمده و هم‌اکنون هم در آن منطقه ساکن است.

او در سن پنج سالگی پدرش را در یک سانحه رانندگی از دست می‌دهد و از آن پس در کنار مادرش که مدیر مدرسه بوده‌است زندگی می‌کند.

او در سال 76 با مائده طهماسبی، از بازیگران مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون ایران ازدواج کرده است. آئیش درباره ازدواج با مائده طهماسبی می‌گوید: «یادم می‌آید زمانی که در آمریکا تحصیل می‌کردم برای اجرای برنامه‌ای به آلمان رفتم و همان‌جا با مائده آشنا شدم. سه سال دورادور با هم در تماس بودیم تا این‌که یک شب به من الهام شد که مائده می‌تواند جفت من باشد. همان موقع بود که شماره‌اش را گرفتم و گفتم: «تو جفت من هستی و من می‌خواهم با تو زتدگی کنم.» فکرش را کنید که پنج صبح به وقت آلمان به مائده زنگ زده بودم و او از شدت تعجب فقط می‌خندید و فکر می‌کرد که شوخی می‌کنم.»

فرهاد آییش: در مقابل تلویزیون گارد ندارم/ دلم برای کمدی تنگ نشده است - ایسنا

 

مهاجرت

فرهاد آئیش پس از گذراندن دوران ابتدایی و دبیرستان در ایران، وقتی پس از شرکت در کنکور رشته‌های هنری و مردود شدن در آن، در سال 1349به انگلستان و سپس آمریکا مهاجرت می‌کند و به تحصیل فیلم‌سازی و عکاسی  می‌پردازد. پس از آن فرهاد آئیش به تئاتر روی می‌آورد و در سال‌های زندگی‌اش در سانفرانسیسکو، واشنگتن، بوستون و برلین، به کارگردانی و بازیگری در بیش از 30 نمایشنامه به زبان‌های فارسی و انگلیسی می‌پردازد. او همچنین در دوران حرفه‌ای خود به نویسندگی نمایشنامه هم پرداخته است. آئیش درباره نویسندگی می‌گوید: «من به‌عنوان نویسنده اجیر شخصیت‌هایی هستم که آن‌ها را خلق می‌کنم. من آدم‌هایی را برای نمایشنامه‌نویسی انتخاب می‌کنم و آن‌ها را در موقعیتی که ساخته و پرداخته من است قرار می‌دهم. بعد از آن من دیگر شاهد هستم نه خالق اثر.»

عکس/ جوان شدن همسر فرهاد آئیش همه را شوکه کرد! - وقت صبح

 

فعالیت در تئاتر ایران

 آئیش پس از 27 سال در سال 1376 به ایران بازمی‌گردد تا دوره جدیدی از فعالیت‌های هنری‌اش را آغاز کند. آئیش از همان ابتدا، به فعالیت در تئاتر می‌پردازد. او تا کنون در نمایش‌هایی مانند «چمدان»، «کرگدن»، «پنجره‌ها»، «شام آخر» و «شام اول» به‌عنوان کارگردان و بازیگر و در نمایش‌هایی مانند «سقراط» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی که چهار سال متوالی اجرا شد به‌عنوان بازیگر نقش داشت. او همچنین در تله‌تئاترهایی نظیر «نکراسف» به کارگردانی محمد رحمانیان و «هنر» به کارگردانی داوود رشیدی ایفای نقش کرده  و تله‌تئاترهایی نظیر «شام آخر» را کارگردانی کرده است.

فرهاد آئیش و همسر بازیگرش در جشنواره فجر +عکس | پايگاه خبری افکارنيوز

 

بازیگری در سینما و تلویزیون

 فرهاد آئیش در کنار کارنامه مفصل بازیگری، کارگردانی و نویسندگی تئاتر، در نزدیک به چهل پروژه سینمایی و تلویزیونی نیز فعالیت داشته است.

او در سال 77 بازی در مقابل دوربین را برای اولین بار در سریال «سلام کوچولو» که سریالی مخصوص کودکان و نوجوانان بود، تجربه کرد.

اما بازی‌های او در سال 79 بود که ورود چهره‌ای جدید به عرصه بازیگری ایران را نوید داد. آئیش در آن سال در فیلم سینمایی «شب‌های تهران» به کارگردانی داریوش فرهنگ و سریال «قطار عبدی» به کارگردانی مشترک رضا عطاران و بهروز بقایی بازی کرد. در سال 80 در فیلم‌های سینمایی «نورا» و «سیندرلا» بازی کرد و در همان سال با بازی در فیلم «عزیزم من کوک نیستم» ساخته محمدرضا هنرمند، در کنار بازیگرانی مانند پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا و محمد کاسبی به ایفای نقش پرداخت.

فرهاد آئیش در سال 81 بعد از حضور به‌عنوان بازیگردان در فیلم سینمایی «عطش» به کارگردانی سامان مقدم، در فیلم «عروس خوش‌قدم» ساخته همان کارگردان بازی کرد و همچنین در همین سال در گروه بازیگران سریال طنز «بدون شرح» ساخته مهدی مظلومی قرار داشت. او در سال 82 سومین تجربه سینمایی همراه با سامان مقدم را هم تجربه کرد و در فیلم «مکس» بازی کرد.

آئیش با سریال محبوب «باجناق‌ها» در سال 83 بیش از پیش مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و به چهره‌ای آشنا تبدیل شد.

فرهاد آئیش بین سال‌های 83 تا89 در فیلم‌ها و سریال‌هایی نظیر «عاشق»، «خواستگار محترم»، «نصف مال من، نصف مال تو»، «در شهر خبری نیست»، «هدهد»، «زندگی با چشمان بسته» و «شمس‌العماره» بازی کرد تا نوبت به بازی او در فیلم سینمایی «پوپک و مش ماشاء‌الله» ساخته فرزاد موتمن برسد. او در همین سال در سریالی به نام «نون و ریحون» هم به کارگردانی موتمن بازی کرد.

این آثار هرچند آثاری موفق نبودند، اما فرزاد موتمن مهم‌ترین کارگردانی است که فرهاد آئیش سابقه کار با او را دارد.

بازیگری در سینما و تلویزیون در آثار اغلب طنز، برای فرهاد آئیش ادامه پیدا کرد تا دیگر این بازیگر به‌عنوان بازیگر سریال‌ها و فیلم‌های طنز در ذهن تماشاگران ایرانی ثبت شود.

در میان این نقش‌ها، آئیش در سال 91 ، در فیلم سینمایی «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند» به کارگردانی پوران درخشنده بازی کرد، فیلمی با مضمون ملتهب تجاوز به کودکان که مورد توجه جشنواره‌های داخلی و خارجی قرار گرفت. او در همین سال در سریال تاریخی «کلاه پهلوی» بازی کرد و پس از آن با بازی در سریال «همه خانواده من» به کارگردانی داریوش فرهنگ، یکی از معدود سال‌های دور از نقش‌های طنزش را گذراند.

آئیش در سال 92 در سریال «باغ سرهنگ» به کارگردانی فلورا سام و در نقش سرهنگ بازی کرد و در سال 93 یکی از متفاوت‌ترین نقش‌های تمام دوران حرفه‌ای‌اش را در نقش یک روحانی تجربه کرد. او درباره بازی در سریال «پرده نشین» به کارگردانی بهروز شعیبی می‌گوید: «این نقش مرا درگیر یک طوفان روحی و روانی کرد، چون باید آن را در خودم پیدا می‌کردم و این کار ساده‌ای نبود. باید نقش یک انسان والا و فرهیخته را بازی می‌کردم. حتی