مهدی  فتحی

مهدی فتحی

مهدی فتحی بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. وی سال 1318 در شهر تهران چشم به جهان گشود.

 

بیوگرافی نویسنده

سوابق کاری

سینما

به من نگاه کن (۱۳۸۱)

عزیزم من کوک نیستم (۱۳۸۰)

اعتراض (۱۳۷۸)

زشت و زیبا (۱۳۷۷)

خلبان (۱۳۷۶)

شیخ مفید (۱۳۷۴)

آدم‌برفی (۱۳۷۳)

روز واقعه (۱۳۷۳)

زینت (۱۳۷۲)

مستأجر (۱۳۷۱)

اوینار (۱۳۷۰)

شانس زندگی (۱۳۷۰)

مدرسه پیرمردها (۱۳۷۰)

در آرزوی ازدواج (۱۳۶۹)

دخترک کنار مرداب (۱۳۶۸)

دستمزد (۱۳۶۸)

کاکلی (۱۳۶۸)

کشتی آنجلیکا (۱۳۶۷)

تحفه‌ها (۱۳۶۶)

زن خون‌آشام (۱۳۴۶)

تلویزیون

با سلسله حکمت (۱۳۶۸–۱۳۶۶)

زندگی (۱۳۷۴)

خورشید شب (۱۳۷۴)

امام علی (۱۳۷۵–۱۳۷۰)

به‌سوی افتخار (۱۳۷۷)

زمان شوریدگی (۱۳۷۸)[۳]

هزاران چشم (۱۳۸۰)

خانه پدری (۱۳۸۰)

دریایی‌ها (۱۳۸۱)

راز شیوا (۱۳۸۲)

مزرعه آفتابگردان (۱۳۸۲)

 

توضیحات

مهدی فتحی بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. وی سال 1318 در شهر تهران چشم به جهان گشود. از مهم‌ترین آثار مهدی فتحی می‌توان به بازیگری در سریال امام علی (ع)، فیلم آدم برفی و فیلم روز واقعه اشاره کرد.

مهدی فتحی نخستین بار در سینما حضور یافته و سال 1346 در 28 سالگی در فیلم زن خون آشام به کارگردانی مصطفی اسکویی بازی کرده است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال امام علی (ع)، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای مهدی فتحی محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون مهین دخت، یدالله شیراندامی، همایون دخت و انصاری را تجربه کرد.

بیوگرافی مهدی فتحی

 

مهدی فتحی در سال 1375 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در اثر مهمی بازی کرده است. اثر مهم مهدی فتحی در این سال، بازیگری در سریال امام علی (ع) به کارگردانی سید داود میر‌باقری محسوب می‌شود.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی مهدی فتحی بازی در سریال امام علی (ع) بوده است. مهدی فتحی سال 1375 در 57 سالگی در سریال امام علی (ع) نقش مهمی بازی کرده است که توانست با مهارت خود، آن نقش و همچنین خودش را میان مخاطبان تلویزیون مطرح کند. او در این سریال با سید داود میر‌باقری همکاری داشته است. مهدی فتحی توانست با بازی در سریال امام علی (ع) تجربه بازیگری موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر داریوش ارجمند، بهزاد فراهانی، محمدرضا شریفی‌نیا و سیروس گرجستانی بر تجارب او افزود.

روایت تلخ آقازاده مهدی فتحی از آخرین روزهای حیات این بازیگر⇐پدرم با تمام  وجود ایفای نقش می‌کرد ولی بسیاری از تهیه‌کنندگان، دستمزدش را  ندادند!/بدحسابی‌ها باعث شد پدرم از لحاظ مالی جایگاه مناسبی

 

مهدی فتحی علاوه‌بر سریال امام علی (ع)، سال 1373 در 55 سالگی در فیلم آدم برفی نیز بازی کرده است. مهدی فتحی این‌بار با سید داود میر‌باقری یعنی کارگردان فیلم آدم برفی و هنرمندانی چون اکبر عبدی، داریوش ارجمند، آزیتا حاجیان و پرویز پرستویی همکاری داشت.

مهدی فتحی سال 1378 در 60 سالگی برای فیلم اعتراض به کارگردانی مسعود کیمیایی توانست در 18مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین نقش دوم مرد نامزد شود. همچنین مهدی فتحی سال 1366 در 48 سالگی برای فیلم تحفه‌ها به کارگردانی محمدابراهیم وحیدزاده توانست در 6مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین نقش اول مرد نامزد شود.

در این سال‌ها مهدی فتحی با هنرمندان بسیاری تجربه‌ی کار داشته است اما جالب است بدانید که در میان بازیگران داریوش ارجمند با 7 مرتبه، محمدعلی کشاورز با 5 مرتبه، پرویز پورحسینی با 5 مرتبه، جمشید مشایخی با 5 مرتبه و اکبر عبدی با 5 مرتبه بیشترین همکاری را با مهدی فتحی داشته‌اند.

یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای بیوگرافی مهدی فتحی آن هست که در مدت زمان بازیگری خود، هم در تلویزیون و هم در سینما بازی کرده است. مهدی فتحی را باید بیشتر بازیگر سینما بدانیم چرا که 71% آثار وی سینمایی و 29% آثارش تلویزیونی است. در واقع مهدی فتحی از مجموع 28 اثری که در کارنامه دارد، در 20 اثر در سینما با نام‌های فیلم مزرعه آفتابگردان، فیلم به من نگاه کن، فیلم عزیزم من کوک نیستم، فیلم اعتراض، فیلم زشت و زیبا، فیلم شیخ مفید، فیلم روز واقعه، فیلم آدم برفی، فیلم زینت، فیلم مستأجر، فیلم مدرسه‌ی پیرمردها، فیلم اوینار، فیلم شانس زندگی، فیلم دخترک کنار مرداب، فیلم در آرزوی ازدواج، فیلم دستمزد، فیلم کاکلی، فیلم کشتی آنجلیکا، فیلم تحفه‌ها و فیلم زن خون آشام به ایفای نقش پرداخته و در 8 اثر در تلویزیون با نام‌های سریال مزرعه آفتابگردان، سریال هزاران چشم، سریال خانه پدری، سریال به سوی افتخار، سریال امام علی (ع)، سریال زندگی، سریال خورشید شب و سریال با سلسله حکمت بازی کرده است.

مهدی فتحی - بیوگرافی مهدی فتحی | مشخصات

 

در مجموع در کارنامه 65 ساله و بیوگرافی مهدی فتحی آثار مهمی وجود دارد. اگر می‌خواهید با بیوگرافی مهدی فتحی و زندگی حرفه‌ای و آثار او بیشتر آشنا شوید، حتما به صفحه هر یک از آثار مهدی فتحی در منظوم سر بزنید. همه 28 اثر مهم مهدی فتحی در منظوم یک پروفایل اختصاصی دارند که اطلاعات کامل معرفی آنها تهیه شده است. امتیازی که هر یک از آثار مهدی فتحی در منظوم دارند، نمره و امتیازی است که مردم از یک تا ده به آنها داده‌اند. در واقع هر چقدر مهدی فتحی در آثار ارزشمندتری بازی کرده باشد، توانسته نمره‌ی بیشتری از سوی مردم بگیرد، در نتیجه سوابق کاری و بیوگرافی مهدی فتحی درخشان‌تر خواهد شد. مثلا اثری که در بیوگرافی مهدی فتحی بیشترین امتیاز را از مردم گرفته است، سریال امام علی (ع) محسوب می‌شود و اثری که در بیوگرافی مهدی فتحی کمترین امتیاز را گرفته است، فیلم دستمزد محسوب می‌شود.

مشخصات ، ویکی پدیا