محمدرضا  علیمردانی

محمدرضا علیمردانی

متولد : 1355-03-10

محمدرضا علیمردانی متولد 11 خرداد 1355 در تهران ، بازیگر و صداپیشه است.فارغ التحصیل لیسانس رشته تئاتر از دانشگاه آزاد می باشد که با صداپیشگی دیرین دیرین معروف شد و حالا در کنار اجرا ، کار خوانندگی نیز انجام می دهد.

 

 

 

بیوگرافی نویسنده

مدرک تحصیلی

کارشناسی تئاتر و بازیگری

 

سوابق کاری

فیلم سینمایی

● نوروز 76 – 1376

● آشتی‌ کنان – 1382

● روز رفتن – 1385

● تاوان – 1386

● گل یا پوچ – 1386

● مأمور بدرقه – 1387

● فردا – 1392

● روز روشن – 1391

● حراج – 1392

● هفت ماهگی – 1394

● پایتخت 4 – 1394

● قرعه – 1395

● نمور – 1400

 

نمایش خانگی

● شب‌ های مافیا – 1390 تا 1401 گرداننده

● شام ایرانی – 1399 شرکت کننده

● همرفیق – 1399 مهمان

● قبله عالم – 1400 راوی

● شب آهنگی – 1400 مهمان

● نارگیل – 1400 صداپیشه

● سودا – 1400 بازیگر

● جوکر – 1400 شرکت کننده

● پدر گواردیولا – 1401 بازیگر

 

توضیحات

خانواده

بعنوان اولین فرزند در یک خانواده با 4 خواهر و یک برادر کوچکتر از خود رشد کرد اما خانواده اش مایل به ورودش به مسیر هنری بخصوص بازیگری نبودند.

هادی کاظمی بازیگر کشورمان از دوستان صمیمی محمدرضا علیمردانی است که این دو هنرمند از دوران هنرستان تا تئاتر و کلاس های بازیگری را در کنار هم گذرانده اند.

images

بیماری محمدرضا علیمردانی

محمدرضا علیمردانی تا سن 14 سالگی درگیر یک بیماری مادرزادی مربوط به تارهای صوتی به نام لارنژیت بود که موجب اختلال در صدای او میشد و صدای ناهنجاری را تولید میکرد.

این هنرمند کشورمان بعد از آشنایی با روش یک قاری مصری و تمرین های مربوط به صدای او توانست از این بیماری رها شده و به یکی از مشهورترین صداپیشه های دنیای هنر تبدیل شود.

محمدرضا علیمردانی از کودکی متوجه این اختلال مادرزادی در صدایش شد و گاهی برای رهایی از اختلال دست به بازیگری میزد بدون اینکه بداند درحال نقش بازی کردن است و بعدها در بزرگسالی به سراغ بازیگری رفت.

این هنرمند کشورمان به دلیل اختلالی که در تارهای صوتی اش وجود داشت و بخاطر آزارهایی که از این موضوع متوجه او میشد و مورد تمسخر همکلاسی هایش قرار میگرفت تصمیم به ترک تحصیل هم گرفت و در دوره ای به سراغ فوتبال رفت و تا مرحله خرید و فروش پیش رفت اما پدرش مانع او شد و بعد به سراغ ووشو رفت اما باز هم پدرش مانع او شد و نظرش این بود که باید حتما درس بخواند.

محمدرضا علیمردانی بخاطر مشکلاتی که در مدرسه داشت دو سال خودش را مردود کرد تا خانواده اش بی خیال درس خواندن او شوند و برای رسیدن به خواسته اش به صورت پنهانی در کلاس های بازیگری ثبت نام کرد.

درمان محمدرضا علیمردانی از زمانی آغاز شد که با روش درمانی یک قاری مصری آشنا شد و متوجه شد که او برای درمان این مشکل یک ماه روزه سکوت گرفته و با الگوبرداری از او تصمیم گرفت یک ماه سکوت مطلق داشته باشد و بخاطر همین اتفاق از هنرستان اخراج شد اما تنها به دست آوردن صدایش برای مهم بود و با مراقبه هایی شدید توانست بر این مشکل غلبه کند.

محمدرضا علیمردانی

ورود به تئاتر

بعد از کاهش ناهنجاری صدا از سال 1370 که 15 ساله بود از طریق دوست خود مجید آقا کریمی وارد کلاس های کانون فرهنگی تربیتی حر در میدان راه آهن شد

در کلاس های بازیگری با هادی کاظمی آشنا شد و هر سه زیر نظر سید جواد هاشمی دوره های بازیگری را طی کردند

4 سال پنهانی کار تئاتر کردم

به مدت چهار سال کار تئاتر کردم و به خانوادم نگفتم چون مخالف بودند ، بهشان دروغ می گفتم کتابخانه ام یا زمین بازی و پیش دوست هایم هستم.

ازدواج و خانواده

در دوران دانشجویی (حدود 1378) با همسرم که روانشناسی می‌ خواند آشنا شدم ، شش هفت ماهی هم بیشتر آشناییمان طول نکشید که ازدواج کردیم

سال بعدش هم بچه دار شدیم ، دخترم «سارا» پیانو می زند و بازیگری را هم کم و بیش دنبال می کند

همسرم زن بسازی است

همسرم زن خیلی صبور و بسازی است که همیشه ممنونش هستم

نمی گویم از اول زندگیمان بهشت بود نه ، اختلاف نظرها بود ولی در طول مسیر زندگی گذشت را یاد گرفتم و چطور زندگی کردن را بلد شدیم

index

صداساز «دیرین دیرین»

از سال 1393 دیرین دیرینی شدم اما قبل از آن انیمیشن های «حیات وحش» را کار کرده بودم ، حالا همه نقش های دیرین دیرین را خودم می گویم.

اجرای بی نظیر مافیا

علیمردانی از سال 1399 هم اجرای مسابقه «مافیا» به کارگردنی سعید ابوطالب در شبکه نمایش خانگی «فیلمیو» را برعهده گرفت که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

محمدرضا علیمردانی

منبع : ویکی پدیا _ فتوکده _ نمناک