ارسال به دیگران پرینت

سرطان | هفت نکته برای دوری از سرطان

به این نکات توجه کنید تا از سرطان دور بمانید | هفت نکته برای دوری از سرطان

باید تغییرات ساده‌ای را در سبک زندگی خود ایجاد کنید. در این مطلب به چند مورد برای کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌پردازیم.

به این نکات توجه کنید تا از سرطان دور بمانید | هفت نکته برای دوری از سرطان

۷ نکته برای کاهش خطر ابتلا به سرطان که باید بدانید 

آیا نگران ابتلا به سرطان هستید؟ با ایجاد تغییراتی مانند رعایت رژیم غذایی سالم و انجام معاینات پزشکی منظم می‌توانید خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید. اگر می‌خواهید از سرطان پیشگیری کنید، باید تغییرات ساده‌ای را در سبک زندگی خود ایجاد کنید. در این مطلب به چند مورد برای کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌پردازیم. 

1-از دخانیات استفاده نکنید 

استفاده از هر نوع دخانیات شما را در مسیر ابتلا به سرطان قرار می‌دهد. سیگار با انواع مختلف سرطان از جمله سرطان ریه، دهان، گلو، حنجره، پانکراس، مثانه، دهانه رحم و کلیه مرتبط است. حتی اگر از دخانیات استفاده نمی‌کنید، قرار گرفتن در معرض دود سیگار ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد. 

2- رژیم غذایی سالم داشته باشید 

اگرچه انتخاب خوراکی‌های سالم در فروشگاه‌های مواد غذایی یا رستوران‌ها نمی‌تواند پیشگیری از سرطان را تضمین کند، اما ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. این نکات را در نظر بگیرید: 

میوه و سبزیجات فراوان بخورید. رژیم غذایی خود را بر پایه میوه‌ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی پایه گیاهی مانند غلات کامل و لوبیاها قرار دهید. 

وزن مناسب خود را حفظ کنید. سعی کنید غذاهای پرکالری از جمله قندهای تصفیه شده و چربی از منابع حیوانی نخورید. 

گوشت‌های فرآوری شده کمتر مصرف کنید. در گزارشی از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان عنوان شد که مصرف مقادیر زیاد گوشت فرآوری شده می‌تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد. 

زنانی که از رژیم مدیترانه‌ای همراه با روغن زیتون بکر و آجیل استفاده می‌کنند ممکن است کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار گیرند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای بیشتر روی غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تمرکز دارد. افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، چربی‌های سالم مانند روغن زیتون را به جای کره و ماهی را به جای گوشت قرمز مصرف می‌کنند. 

3- وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید و از نظر بدنی فعال باشید 

حفظ وزن مناسب ممکن است خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان سینه، پروستات، ریه، روده بزرگ و کلیه را کاهش دهد. فعالیت بدنی نیز مهم است. فعالیت بدنی علاوه بر کمک به کنترل وزن ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.  

4- زیاد در معرض نور خورشید قرار نگیرید 

سرطان پوست یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌ها و یکی از قابل پیشگیری‌ترین سرطان است. این نکات را رعایت کنید: 

از آفتاب ظهر دوری کنید. بین ساعت 10 صبح تا 4 بعداز‌ظهر که پرتوهای خورشید در شدیدترین شکل خود هستند، از نور خورشید دوری کنید. 

در سایه بمانید. وقتی بیرون از منزل هستید، تا حد امکان در سایه بمانید. عینک آفتابی و کلاه لبه پهن نیز کمک کننده است. 

در مصرف کرم ضدآفتاب کوتاهی نکنید. حتی در روزهای ابری از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید. 

5- واکسن بزنید 

پیشگیری از سرطان شامل محافظت در برابر برخی عفونت‌های ویروسی هم می‌شود. با پزشک خود درباره واکسیناسیون صحبت کنید.واکسن هپاتیت بزنید. هپاتیت ب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. واکسن هپاتیت ب برای برخی از بزرگسالان در معرض خطر توصیه می‌شود. واکسن HPV بزنید تا خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهید.  

6- به طور منظم آزمایش دهید 

آزمایش منظم و غربالگری برای انواع مختلف سرطان مانند سرطان پوست، روده بزرگ، دهانه رحم و سینه می‌تواند احتمال کشف زودهنگام سرطان را افزایش دهد و زودتر درمان شروع شود. از پزشک خود در مورد بهترین برنامه غربالگری سرطان سوال کنید. 

با این نکات می‌توانید از ابتلا به سرطان پیشگیری کنید و در صورت ابتلا با تشخیص زودهنگام سرطان را شکست دهید.  

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.) 

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه