ارسال به دیگران پرینت

کاهش وسعت دریاچه ارومیه در مقایسه با میانگین درازمدت

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی و عضو ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت: وسعت این دریاچه به حدود ۲۹۱۰.۷۰ کیلومترمربع رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۱۲.۵ کیلومترمربع کاهش و نسبت به ابتدای سال جاری آبی ۱۰۹.۸۰ کیلومترمربع افزایش دارد.


کاهش وسعت دریاچه ارومیه در مقایسه با میانگین درازمدت

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی و عضو ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت: وسعت این دریاچه به حدود ۲۹۱۰.۷۰ کیلومترمربع رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۱۲.۵ کیلومترمربع کاهش و نسبت به ابتدای سال جاری آبی ۱۰۹.۸۰ کیلومترمربع افزایش دارد.

یوسف غفارزاده  اظهار کرد: وسعت دریاچه ارومیه در مقایسه با متوسط درازمدت نیز ۱۵۸۳.۵۰ کیلومتر مربع کاهش وسعت نشان می دهد.

وی افزود: تراز سطح آب دریاچه اکنون ۱۲۷۱.۴۳ متر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ سانتیمتر کاهش و نسبت به ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۳۹۹) ۱۶ سانتیمتر افزایش و در مقایسه با متوسط درازمدت، ۳.۱۴ متر از نظر ارتفاعی کاهش نشان می دهد.

غفارزاده ادامه داد: وسعت دریاچه در تراز یاد شده حدود ۲۹۱۰.۷۰ کیلومترمربع است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۱۲.۵ کیلومترمربع کاهش و نسبت به ابتدای سال آبی ۱۰۹.۸۰ کیلومترمربع افزایش یافته است.

وی همچنین گفت: مقدار یاد شده در مقایسه با میانگین درازمدت ۱۵۸۳.۵۰ کیلومتر مربع کاهش وسعت نشان می دهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: حجم آب دریاچه در تراز یاد شده ۳.۷۸ میلیارد مترمکعب برآورد می شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۵۰ میلیارد مترمکعب کاهش دارد.

غفارزاده افزود: این مقدار نسبت به ابتدای سال آبی ۰.۴۶ میلیارد مترمکعب افزایش و همچنین در مقایسه با متوسط درازمدت ۱۱.۹۹ میلیارد مترمکعب کاهش حجم نشان می دهد.

نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بیانجامد.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.

این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است در مدت ۱۰ سال (از ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴ ) به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی، بین یک هزار و ۲۷۴ متر تا یک هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته، تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه