ارسال به دیگران پرینت

با چهار مورد از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی و خارجی آشنا شوید

مهم است در دنیایی که بسیاری از روایت‌ها تکراری هستند، بتوان سوژه عاشقانه تازه‌ای پیدا کرد یا حتی با رویکردی جدید به همان سوژه‌های قدیمی پرداخت. در مقاله‌ای که پیش رو دارید چهار اثر از میان بهترین و معروف‌ترین رمان‌های عاشقانه ایرانی و خارجی برایتان انتخاب کرده‌ایم که یا از بعد موضوع جدید هستند یا شیوه‌ای برای روایت حکایت‌های قدیمی دارند که شما را به دنبال خود خواهد کشاند.

با چهار مورد از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی و خارجی آشنا شوید

مهم است در دنیایی که بسیاری از روایت‌ها تکراری هستند، بتوان سوژه عاشقانه تازه‌ای پیدا کرد یا حتی با رویکردی جدید به همان سوژه‌های قدیمی پرداخت. در مقاله‌ای که پیش رو دارید چهار اثر از میان بهترین و معروف‌ترین رمان‌های عاشقانه ایرانی و خارجی برایتان انتخاب کرده‌ایم که یا از بعد موضوع جدید هستند یا شیوه‌ای برای روایت حکایت‌های قدیمی دارند که شما را به دنبال خود خواهد کشاند.

1. سال بلوا

عباس معروفی چندین کتاب مطرح و معتبر دارد که بعضا به زبان‌های زنده دنیا هم مطرح شده‌اند؛ اما یکی از معروف‌ترین آثار عاشقانه این نویسنده ایرانی، رمان زیبای «سال بلوا» است که با استادی تمام روایت شده است.

سال بلوا داستانی است با دو زاویه دید؛ یکی دید اول شخص نوشافرین که او را در داستان به عنوان نوشا می‌شناسیم و شخصیت اصلی داستان است و دیگری زاویه دید سوم شخص که خود نویسنده آن را به عنوان راوی تعریف می‌کند. آنچه که بیش از هر چیزی موجب شگفتی خواننده به ویژه خوانندگان زن خواهد شد، رسیدن به لحن و دیدگاه زنانه‌ای است که معروفی توانسته از زبان نوشا خلق کند؛ طوری که بعید است خواننده‌ بتواند لحظه‌ای به جنس زنانه داستان شک کند.

نوشافرین دختر 17 ساله سرهنگ نیلوفری است و در سنگسر زمان جنگ جهانی دوم و رضا شاه زندگی می‌کند؛ او دختر زیبایی است و چشم زنان برای پسرانشان به دنبال اوست؛ اما نوشا دل در گرو جوانی دارد که حرفه‌اش کوزه‌گری است و آنچه از تحصیلات دارد، خواندن آثار ادبی مهمی مثل خمسه نظامی است. بنابراین با معیارهایی که برای همسر نوشا در نظر گرفته شده، چه از نظر مالی و چه از نظر موقعیت اجتماعی فاصله دارد. در همین میان خواستگاری برای نوشافرین پیدا می‌شود که سنی از او گذشته است؛ موقعیت اجتماعی خوبی دارد و می‌تواند زندگی خوبی برای نوشافرین فراهم کند. نام این خواستگار دکتر معصوم است؛ مردی که قرار است داستان‌های زیادی را در زندگی نوشا و خانواده‌اش رقم بزند.

سال بلوا روایتی کاملا زنانه است از جامعه‌ای که نسبت به زنان ظالمانه برخورد می‌کند و می‌تواند آمال و آرزوهای آن‌ها و شور و نشاط‌شان را برای همیشه از بین ببرد. اگرچه این کتاب در زمره ژانر ادبیات رمانتیک قرار می‌گیرد؛ اما زمینه‌های اجتماعی موجود در آن را هم نباید نادیده گرفت؛ حال و هوا و نوعی فضاسازی خاص که به ویژه در خوانش کتاب صوتی این اثر کاملا مشهود است. به همین دلیل هم پیشنهاد می‌کنیم کتاب صوتی سال بلوا اثر عباس معروفی را دانلود کنید و با فضاسازی بهتر داستان همراه شوید.

 

2. چشم‌هایش

her-eyes-the-novel-by-bozorg-alavi

 

در طول تاریخ مردانی که بر علیه ظلم به هر نحوی اعتراض کرده‌اند و با مردم همراه شده‌اند، همیشه ستوده شده‌اند و همین مسئله و یک گره عاشقانه بزرگ، دستمایه یکی از مهم‌ترین رمان‌های عاشقانه فارسی، کتاب «چشم‌هایش» را تشکیل داده است. بزرگ علوی چشم‌هایش را با توصیف شرایط سیاسی و اجتماعی تهران قدیم و خفقان موجود در آن آغاز می‌کند. شرایطی که همسایه به همسایه اعتماد نداشت و همه بیم لو رفتن دیدگاه سیاسی‌شان را داشتند. در چنین شرایطی استاد نقاشی هست به نام استاد ماکان که حتی در اوج بی‌پولی هم دم‌خور سیاستمداران دورانش نمی‌شود و حاضر است پرتره یک نظافتچی را بکشد، اما پرتره سیاستمداران را نه. با همین سبک زندگی است که دولت وقت تصمیم می‌گیرد او را تبعید کند و از مردم دور نگه دارد. مدتی بعد خبر مرگ استاد ماکان می‌رسد که در طول زندگی‌اش آدم توداری بوده است. مرگ او بهانه‌ای می‌شود برای برپایی نمایشگاهی از آثار ماکان. نمایشگاهی که در آن یک تابلوی نقاشی اسرار آمیز قرار دارد؛ تابلویی از تصویر محو صورت یک زن که در آن چشم‌هایش به وضوح دیده می‌شود؛ چشمانی بسیار زیبا و رمزآلود که قرار است پرده از داستان زندگی ماکان بردارند و جستجوی راوی برای پیدا کردن صاحب این چشم‌ها مضمون رمان چشم‌هایش را تشکیل می‌دهد.

رمان «چشم‌هایش» همچنان پس از گذشت سال‌ها یکی از بهترین‌های ادبیات فارسی است و به دلیل زبان ساده و روانش همچنان خوانندگان زیادی در میان نسل‌های جوان به خودش اختصاص می‌دهد.

3. ملت عشق

الیف شافاک، قبل از اینکه با کتاب پر فروش «سه دختر حوا» شناخته شود، با رمان عاشقانه «ملت عشق» شناخته شد؛ رمانی که به سرعت در سراسر جهان ترجمه شد و بارها به انتشار رسید تا ثابت کند قواعد عشق بر همان قرار هستند که باید باشند و داستان شمس تبریزی و مولانا می‌تواند سرشار از ظرایفی باشد برای کسانی که به دنبال مفهوم عشق می‌گردند، اگر از این دسته افراد هستید پیشنهاد می‌دهیم که لیست رمان عاشقانه به معرفی سایت فیدیبو را از دست ندهید.

آنچه که رمان ملت عشق الیف شافاک را از سایر داستان‌های درباره شمس و مولانا متمایز می‌کند، قرار دادن این روایت عرفانی در بستر داستانی امروزی است؛ به این شکل که خواننده ابتدا با داستان زنی به نام اللا آشنا می‌شود که در آمریکای امروزی زندگی می‌کند، ویراستار است، همسر یک دندانپزشک موفق است و زندگی خوبی دارد؛ اما حس می‌کند چیزی در زندگی‌اش کم است. بعد از مدتی کتابی برای ویرایش به دست اللا می‌رسد که کفر شیرین نام دارد و توسط نویسنده‌ای در کشوری دیگر نوشته شده است؛ نویسنده‌ای به نام عزیز که رمانی درباره شمس و مولانا نوشته است. بنابراین خواننده از یک طرف موقع خواندن این داستان شاهد ارتباط عزیز و اللا است و از طرف دیگر در حال خواندن رمان «کفر شیرین» و سرگذشت شمس و مولاناست. این دو هم زمانی نشان می‌دهد که آموزه‌های عرفانی درباره عشق چگونه می‌توانند قرن‌ها بعد روند زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار دهند؛ چون احتمالا ماهیت عشق هنوز هم همان است که بوده است.

4. گتسبی بزرگ

review-the-great-gatsby-book

مرد جوان و بسیار ثروتمندی به نام گتسبی در همسایگی پسری زندگی می‌کند که راوی رمان «گتسبی بزرگ» است. گتسبی خانه‌ای اشرافی دارد و مرتب مهمانی می‌دهد چون بخشی از وجودش امیدوار است بتواند معشوق سابقش را در یکی از این مهمانی‌ها ببیند و بخش دیگری می‌خواهد به او نشان دهد که حالا پس از سالیان دراز به ثروت و قدرت رسیده است. معشوق او که حالا ازدواج کرده بالاخره سر راه او قرار می‌گیرد و همین مسئله آغاز یکی از مهم‌ترین رمان‌های عاشقانه ادبیات آمریکا می‌شود که اسکات فیتز جرالد آن را به رشته تحریر درآورد.

گتسبی درگیر سلسله‌ای از اتفاقات عجیب می‌شود و در نهایت در معرض یک آزمون بزرگ قرار می‌گیرد که برای اثبات عشقش به معشوق کافی است و خواننده را در شوک فرو خواهد برد. این رمان عاشقانه علاوه بر اینکه گفته می‌شود یکی از منابع مهم در بعضی دانشگاه‌های آمریکا برای تدریس است، از نظر سبک نوشتاری و ساختار داستان طوری نوشته شده که نویسنده‌های جوان در سراسر دنیا می‌توانند از آن الگو برداری کرده و با خواندن این کتاب ساختار رمان معاصر را بهتر از قبل درک کنند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم دانلود و مطالعه این اثر عاشقانه را به هیچ وجه از دست ندهید. همچنین می‌توانید با بررسی نمرات فیلم سینمایی ساخته شده از روی این کتاب، به تماشای فیلم گتسبی بزرگ نیز بپردازید.

 

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه