ارسال به دیگران پرینت

توفان خانم نخست‌وزیر | اولین دولت تک‌حزبی در نیوزیلند بر سر کار می‌آید؟

دیروز شنبه (۲۶ مهرماه) میلیون‌ها نفر در انتخابات سراسری نیوزیلند راهی صندوق‌های انتخابات شدند. قرار بود رای‌گیری در ماه سپتامبر برگزار شود اما درپی شیوع دوباره کووید-۱۹ به تعویق افتاد. تا لحظه تنظیم این خبر، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد خانم آردرن، نخست‌وزیر فعلی این کشور، با افزایش محبوبیتی که در پی مدیریت همه‌گیری کرونا به دست آورده، به راحتی برای دور دوم پیروز شود.

توفان خانم نخست‌وزیر | اولین دولت تک‌حزبی در نیوزیلند بر سر کار می‌آید؟
دیروز شنبه (۲۶ مهرماه) میلیون‌ها نفر در انتخابات سراسری نیوزیلند راهی صندوق‌های انتخابات شدند. قرار بود رای‌گیری در ماه سپتامبر برگزار شود اما درپی شیوع دوباره کووید-۱۹ به تعویق افتاد. تا لحظه تنظیم این خبر، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد خانم آردرن، نخست‌وزیر فعلی این کشور، با افزایش محبوبیتی که در پی مدیریت همه‌گیری کرونا به دست آورده، به راحتی برای دور دوم پیروز شود.
 

الجزیره در گزارش ۱۶ اکتبر در همین رابطه نوشت، انتظار این است که خانم آردرن در انتخابات سراسری روز شنبه پیروزی چشمگیری به دست آورد. در این صورت، احتمالا او اولین کسی خواهد بود که یک دولت تک‌حزبی را در چند دهه اخیر تشکیل می‌دهد. هیچ حزبی در این کشور از آغاز نظام پارلمانی در سال ۱۹۹۶ تا کنون اکثریت مطلق پارلمان را به دست نیاورده است. رای‌گیری دیروز، ساعت ۹ صبح به وقت محلی آغاز و تا ساعت هشت شب ادامه داشت. به نوشته الجزیره، حزب کارگر نیوزیلند ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان تک مجلسی را به دست خواهد آورد و این بالاترین میزان از زمان آغاز نظام پارلمانی در این کشور است.

به نوشته الجزیره، اگر حزب کارگر بیش از نیمی از کرسی‌ها را به‌دست آورد، خانم آردرن می‌تواند اولین دولت تک‌حزبی را بر اساس سیستم فعلی تشکیل دهد. «برایس ادواردز»، مفسر سیاسی از دانشگاه ویکتوریا در ولینگتون، گفت: «این یک تحول تاریخی است». او این رای‌گیری را به‌عنوان یکی از «بزرگ‌ترین تغییرات در تاریخ انتخابات نیوزیلند در ۸۰ سال گذشته» توصیف کرد. این مفسر سیاسی افزود: «این یک زمینه جدید برای تحولات چشمگیر آینده است». رقیب او «جودیت کالینز»، وکیل سابق، است که ۶۱ ساله بوده و از «حزب ملی» راست میانه است. به نوشته الجزیره، کمیسیون انتخاباتی نیوزیلند گفت که حزب کارگر ۱/ ۵۰ درصد آرا به دست آورده و «حزب ملی» هم ۲/ ۲۶ درصد آرا را به دست آورده است. این در حالی است که تا لحظه تنظیم این خبر، به نوشته الجزیره، ۹۵ درصد آرا شمارش شده بود؛ انتخاباتی که الجزیره آن را «همه پرسی‌ای در مورد نحوه مدیریت تهاجمی کووید-۱۹» از سوی خانم آردرن توصیف کرده است.

«گرانت رابرتسون»، وزیر دارایی و نماینده حزب کارگر، گفت: «اگر این اعداد به همین ترتیب باقی بمانند، این یک وظیفه بسیار قوی خواهد بود. مردم از نحوه برخورد ما با کووید-۱۹ بسیار سپاسگزار و خوشحال بودند، آنها از طرح برنامه‌ای که ما برای اقتصاد پیش خواهیم برد خوششان می‌آید».

«جفری میلر»، تحلیلگر وب‌سایت سیاسی Democracy Project، هم گفت که این پیروزی «یک پیروزی شخصی برای محبوبیت و برند «ابر ستاره» کشور یعنی جسیندا آردرن بود». از شرکای فعلی ائتلاف آردرن یعنی «حزب ابتدا نیوزیلند» که حزبی ملی گراست، ۴/ ۲ درصد آرا و حزب سبز ۸ درصد آرا را به دست آوردند. اگر او احتمالا نتواند دولت واحد و یکدست کارگری را به وجود آورد، انتظار می‌رود که به سبزهای اقلیت روی آورد در حالی که از دست «حزب ابتدا نیوزیلند» خلاص می‌شود.

ائتلاف حزب کارگر و سبز اولین دولت کاملا متمایل به چپ در دهه‌های گذشته است؛ سناریویی که بر اساس هشدار حزب ملی خانم کالینز به معنای مالیات بیشتر و محیطی خصمانه برای تجارت است. آردرن که ۴۰ ساله است، متعهد شده که مالیات بر درآمد مزدبگیرانی که مزد بالایی می‌گیرند را افزایش دهد در حالی که کالینز قول کاهش مالیات در کوتاه مدت را داده است. اما در هر حال، آنها اختلافات عمده کمتری در سیاست و خط‌مشی‌ها از خود نشان داده‌اند. «گری براونلی»، معاون رهبر حزب ملی، گفت پذیرفتن شکست خیلی زود است اما «تاثیر آردرن» بر مسابقه را مورد تایید قرار داد.

نخست‌وزیر سال گذشته با مدیریت کشتار وسیع از سوی یک برتری جوی سفیدپوست در ماجرای «کرایست چرچ» آن هم با شعار «قوی باش، مهربان باش» و اقدام سریع و قاطع برای ممنوعیت اسلحه، تحسین جهانی را برانگیخت. او امسال هم با رویکرد «سخت باشید، زود بجنبید» در مورد ویروس کرونا توانست شهرتی به هم برساند که باعث شد شیوع زنجیره کووید-۱۹ تاحدود زیادی در این کشور کنترل یا مهار شود. اگرچه در سطح بین‌المللی از خانم آردرن به خاطر اهداف مترقیانه اش در مورد حقوق زنان و عدالت اجتماعی تجلیل و تحسین می‌شود اما در داخل مورد انتقاد زیادی است چرا که نتوانسته به وعده هایش در مورد تحول آفرینی عمل کند. زندگی در نیوزیلند به حالت عادی برگشته اما مرزهای آن هنوز بسته است، بخش گردشگری آن حال و روز خوبی ندارد و اقتصاددانان پس از این قرنطینه سخت و دومی که در این کشور اعمال می‌شود، رکود اقتصادی پایداری را پیش‌بینی می‌کنند. اقتصاد این کشور در سه ماه دوم سال‌جاری با افت ۲/ ۱۲ درصدی سالانه روبه‌رو بود که شدیدترین افت از زمان رکود بزرگ است. نیوزیلندی‌ها همچنین روز شنبه در همه پرسی، به قانونی شدن اوتانازی رأی دادند و نتایج آن در تاریخ ۳۰ اکتبر اعلام می‌شود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه