ارسال به دیگران پرینت

کپی­‌برداری تبلیغاتی از بوش پدر | استراتژی انتخاباتی دونالد ترامپ لو رفت

جورج بوش در سال ۱۹۸۸ و ۴ ماه قبل از انتخابات، از رقیب خود در نظرسنجی‌ها حدود ۱۷ درصد عقب بود. اما به کمک کمپین منفی نه‌تنها توانست این شکاف را پرکند، بلکه در۴۰ ایالت نیز به پیروزی قاطع رسید.

کپی­‌برداری تبلیغاتی از بوش پدر | استراتژی انتخاباتی دونالد ترامپ لو رفت
 جورج بوش در سال ۱۹۸۸ و ۴ ماه قبل از انتخابات، از رقیب خود در نظرسنجی‌ها حدود ۱۷ درصد عقب بود. اما به کمک کمپین منفی نه‌تنها توانست این شکاف را پرکند، بلکه در۴۰ ایالت نیز به پیروزی قاطع رسید.
 

جورج بوش پدر دچار مشکل بود. ژوئیه ۱۹۸۸ بود و مایکل دوکاکیس، پس از برگزاری کنوانسیون دموکرات‌ها در آتلانتا، نامزد حزب دموکرات‌ها معرفی شده بود. نظرسنجی‌های گالوپ نشان از برتری ۱۷ درصدی وی در انتخابات همان سال می‌داد، اما جورج بوش یک نقشه راه برای پیروزی داشت. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، یک ماه قبل از آن، مشاوران ارشد بوش در هتل جفرسون در واشنگتن گرد هم آمدند. آنها عامدانه دور از وظایف اصلی کارزار انتخاباتی ماندند و عمدتا روی نظرسنجی‌ها و داده‌های گروهی متمرکز شدند. تحقیقات گروه بوش نشان می‌داد که دوکاکیس از سوابق خوشنامی برخوردار نیست و برخی از مواضع لیبرالش، به‌ویژه درباره مرخصی زندانیان یا مخالفت با حکم اعدام، مسائلی هستند که می‌تواند نتیجه انتخابات را عوض کند. در آن اتاق طرح مبارزات انتخاباتی بوش به تصویب رسید، ولی آتروت، مدیر کارزار انتخاباتی بوش در کنوانسیون جمهوری‌خواهان در ماه آگوست گفت که حالا وقتش رسیده است که پوست آن حرامزاده کوتوله را بکنند. بوش نه تنها توانست در نظرسنجی‌های تابستانی از دوکاکیس پیشی بگیرد، بلکه او را به راحتی نیز شکست داد، آن هم با حاشیه امنیت ۵۳ در برابر ۴۶ درصد. بوش در ۴۰ ایالت توانست پیروز باشد. از بسیاری جهات، آتروت شاهزاده تاریکی‌ها را می‌توان استراتژیست و بانی کمپین مبارزات منفی مدرن دانست. مهمترین مطلبی را که جمهوری‌خواهان بیشتر روی آن علیه دوکاکیس، فرماندار ماساچوست مانور دادند پرونده مردی سیاه‌پوست به نام ویلی هورتون بود که به یک دختر سفیدپوست تجاوز کرده و نامزد آن دختر را هم با چاقو زده بود، در حالی که در زندان ماساچوست در نوبت برنامه‌های مرخصی زندانیان قرار داشت.

به زمان حال اگر بازگردیم، ترامپ نیز در نظرسنجی‌ها از شرایط مشابه جورج بوش برخوردار است و از زمان کارزار انتخاباتی جورج بوش اول، او نیز یکی از سخت‌ترین کارزارهای انتخاباتی جمهوری‌خواهان را تجربه می‌کند و چشم‌انداز مثبتی وجود ندارد. اما با توجه به اختلاف‌ بین نامزدهای دموکرات‌ها در سال ۱۹۸۸، همچون امروز، سقوط دوکاکیس در برابر حملات تیم جورج بوش، می‌تواند به‌عنوان یک درس مهم برای دموکرات‌ها باشد که نظر مردم چقدر زود می‌تواند عوض شود، چگونه می‌توان سرنوشت نظرسنجی‌های تابستانی را تغییر داد و اینکه اجرای هنرمندانه کنوانسیون می‌تواند به این تغییر رویه کمک شایانی کند.

در حالی که کنوانسیون جمهوری‌خواهان از روز گذشته آغاز شده و تمرکز عمده نیز روی انتخاب مجدد ترامپ است، رئیس‌جمهوری و تیم رسانه‌ای و متحدان سیاسی‌اش قصد دارند که کارزار انتخاباتی بایدن، به‌ویژه کامالا هریس، معاونش را مورد آماج حملات خود قرار دهند. یک ارتباط مستقیم بین حملات تخریب‌گونه کارزار انتخاباتی بوش و تیم ترامپ وجود دارد.  

بوش و معاونش در سال ۱۹۸۸ با استفاده از حملات فراوان توانستند بر دوکاکیس پیروز شوند؛ کسی که به نظر می‌رسید به‌عنوان یک فرماندار موفق ماساچوست، در سطح ملی نیز بی‌رقیب باشد. اما بوش و تیمش توانستند با استفاده از موضوعاتی مانند مالیات، جرم و جنایت دوکاکیس را تحت فشار قرار دهند. این همان برنامه‌ای است که تیم ترامپ قصد دارد علیه بایدن و هریس استفاده کند.

چارلی بلک که به‌عنوان مشاور ارشد بوش مشغول به کار بود، به نیویورک‌تایمز گفت: «من مشتاق‌ترین فرد حامی ترامپ در دنیا نیستم، اما به دوستانم می‌گویم کسانی هستند که از ترامپ ناامید نشده‌اند.» او افزود: «مهمات ترامپ خالی از تسلیحات نیست. سوال این است که آیا این نامزد از انضباط کافی برای بهره‌برداری از آن برخوردار است یا نه؟»

به گفته کارشناسان اگر داستان انتخاباتی سال ۱۹۸۸ یک داستان هشدارآمیز برای دموکرات‌ها به حساب می‌آید اما تفاوت‌هایی بین کارزار انتخاباتی بایدن و دوکاکیس وجود دارد و کنوانسیون چندی پیش دموکرات‌ها نشان می‌دهد که وضعیت آنها به سختی سال ۱۹۸۸ نیست. ابتدا اینکه بایدن از دوکاکیس شناخته‌شده‌تر است. افزون بر این ترامپ از نظر رای‌دهندگان اساسا فردی نامطلوب به حساب می‌‌آید، آن هم نه فقط در بخش اندکی از مردم، بلکه در نزد عمده مردم و علت آن بیشتر به خاطر مدیریت بد دولت ترامپ در موضوع بیماری پاندمی ویروس کرونا است که به دلیل همین مدیریت بد، آمریکا تاکنون با مرگ ۱۷۵ هزار نفری روبه‌رو بوده است. سوای مرگ و میر بالای آمریکا، اقتصاد این کشور به دلیل مدیریت بد وی دچار سقوط شدید شده است. اعتبار اندک ترامپ در نزد عمده مردم نیز ممکن است مزید بر علت شود که حملات تند و تیز وی جواب ندهد. مردم این دوره و زمانه بدبین‌تر از زمان رقابت جورج بوش با دوکاکیس هستند و آن اعتمادی که به معاون ریگان در آن زمان وجود داشت، در حال حاضر به ترامپ وجود ندارد. در نظرسنجی نیویورک‌تایمز- کالج سیه‌نا که در ماه ژوئن انجام گرفت، ۵۸ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باور بودند که کشور در مسیر اشتباهی قرار دارد. این در حالی است که در سال ۱۹۸۸ در نظرسنجی صورت گرفته توسط واشنگتن‌پست-ای‌بی‌سی، تنها حدود ۴۶ درصد مردم گفتند که ریل‌گذاری کشور در مسیر اشتباه است.

سوزان استریش، مدیر کارزار انتخاباتی دوکاکیس می‌گوید: «برای جمهوری‌خواهان این وضعیت می‌تواند مشکل‌ساز باشد: بایدن فردی شناخته شده است. شاید آنها نتوانند آ‌ن‌گونه که باید بایدن را خطرناک جلوه دهند.» دوکاکیس فردی مغرور و منفور از سیاست‌زدگی بود و بر این باور بود که این نوع حملات نمی‌تواند به جایگاه وی ضربه بزند و نیازی به توصیه‌های کارکنانش ندارد. به این ترتیب او اجازه داد، پیش از اینکه خودش، دست به معرفی خود بزند، جورج بوش او را به دیگران معرفی کند.

دوکاکیس اخیرا در یک مصاحبه گفته اشتباه وی این بوده که به حملات بوش پاسخ نمی‌داده است. او تصریح کرده است: «من سزای کار خود را دیدم. من اهل بوستونم. او اهل هیوستون. ماساچوست در آمریکا کمترین کشت و کشتار را دارد. بیشتر مردم ماساچوست این را نمی‌دانند.» با این حال درسی که وجود دارد این است که شاید مردم اصلا به رقابت‌های انتخاباتی تا اواخر تابستان اهمیتی ندهند و با ورود به پاییز این مساله برای مردم اهمیت پیدا کند.

بایدن، کامالا هریس را به‌عنوان شریک انتخاباتی‌اش برگزیده است. او لیبرال‌تر از بایدن بوده و در سیاست کم‌تجربه‌تر است و این شاید دست تیم ترامپ را برای حمله به کارزار انتخاباتی بایدن باز بگذارد. این در شرایطی است که ترامپ با انتشار یکسری اخبار بد از جمله دستگیری دستیار سابق خود که یادآور دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ است، پا به کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان می‌گذارد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، هنگامی که تیم ترامپ در حال ترسیم برنامه‌های انتخاباتی بودند، اصلا به این مساله فکر نکرده بودند که مشاور ارشد سابق ترامپ دستگیر خواهد شد؛ آن هم زمانی که در یک کشتی تفریحی متعلق به دوست و تاجر میلیاردر چینی‌اش در حال استراحت بوده است.

شاید تنها چیزی که ترامپ مایل است که شاهد آن نباشد، دستگیری معمار کارزار انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ است. استیو بنن که بسیاری از او با عنوان برگ برنده ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ یاد می‌کنند، اخیرا به دلیل کلاهبرداری اینترنتی از سوی دادستانی نیویورک دستگیر و بازداشت شد. البته دستگیری بنن که با صورت و بدن سوخته که ناشی از آفتاب‌گیری‌اش در کشتی تفریحی دوست چینی‌اش بوده، بخشی از مصائب ترامپ به حساب می‌آید. در روزهای اخیر در یک همکاری دو حزبی، سنا گزارشی را منتشر کرد که روسیه در سال ۲۰۱۶ تلاش کرده است، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شود. یک آژانس دولتی نیز نتیجه گرفته است شماری از اعضای کابینه ترامپ قوانین را بارها نقض کرده‌اند. افزون بر این یک دادگاه مخالفت خود را درباره عدم انتشار اسناد مالیاتی ترامپ اعلام کرده است. به جز اینها باید به بالا رفتن آمار بیکاری که ناشی از شیوع بیماری کرونا در این کشور است نیز اشاره کرد. جو بایدن نیز نرم‌نرمک در نظرسنجی‌ها فاصله خود را با ترامپ افزایش داده است.

اما هفته بد ترامپ این‌گونه تمام نمی‌شود و در حالی که رئیس‌جمهوری در مراسم ختم برادرش شرکت کرده بود، نواری افشا می‌شود که در آن خواهر ترامپ، در گفت‌وگو با مری ترامپ، برادرزاده رئیس‌جمهوری گفته است که ساکن کاخ سفید فردی بی‌رحم و دروغگو است.

ترامپ باید با این کوله‌بار سنگین وارد فضای انتخاباتی پاییز شود. او باید با بایدن در شرایطی وارد رقابت شود که رقیب دموکراتش تیمی را برای اصلاح ساختار سیستم قضایی و عدالت به زمین فرستاده است؛ حساسیت این موضوع در این است که خود ترامپ بارها ناقض آن بوده است. افزون بر این باید گفت که ترامپ هیچ‌گاه در نظرسنجی‌ها نتوانسته است که نظر مساعد اکثر مردم را به دست آورد.

اسکات رید، استراتژیست جمهوری‌خواه که در سال ۱۹۶۶، فعالیت‌های باب دال را هدایت می‌کرد، می‌گوید: «‌در ایام عادی، هر کدام از این اتفاقات به‌صورت انفرادی می‌توانست پایان نمایش یک فرد باشد. اما ما در زمانی زندگی می‌کنیم که می‌توانیم آن را شرایط دو قطبی شدید بنامیم. با این حال عمده مردم خواستار بازگشت به روزهای خوب اقتصاد و تامین شغلی هستند.»

این هفته برای ترامپ بسیار حساس است. او باید پس از دستگیری یار غار سابق خود به مردم این اطمینان را بدهد که می‌تواند شرایط خوش گذشته را تکرار کند. او در چهار روزی که کنوانسیون ملی برگزار خواهد شد، باید خود را مدیر صحنه‌ای نشان دهد که توانایی قبولاندن این موضوع را به مردم دارد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه