ارسال به دیگران پرینت

توسل به برادر بزرگ‌تر | لوکاشنکو به دیدار پوتین رفت

مرد قدرتمندی که از سوی مردم و معترضان کشورش محاصره شده، مطرودِ مردم شده و تقاضای استعفای او در هر گوشه و کناری مطرح شده، روز دوشنبه ۲۴ شهریورماه به روسیه رفت تا از پوتین تقاضای کمک کند. الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، در شهر «سوچی» به دیدار پوتین رفت تا دست یاری به سوی برادر بزرگ‌تر دراز کند.

توسل به برادر بزرگ‌تر | لوکاشنکو به دیدار پوتین رفت
 مرد قدرتمندی که از سوی مردم و معترضان کشورش محاصره شده، مطرودِ مردم شده و تقاضای استعفای او در هر گوشه و کناری مطرح شده، روز دوشنبه ۲۴ شهریورماه به روسیه رفت تا از پوتین تقاضای کمک کند. الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، در شهر «سوچی» به دیدار پوتین رفت تا دست یاری به سوی برادر بزرگ‌تر دراز کند.

«اندرو هیگینز» در گزارش ۱۴ سپتامبر برای نیویورک تایمز نوشت، در آغاز گفت‌وگوها در شهر ساحلی سوچی در دریای سیاه، لوکاشنکو که خود را فردی «شجاع» در داخل کشور جا زده بود، جامه شجاعت را در برابر پوتین در آورد و در عوض خود را در کسوت «نیازمندی سپاسگزار» در برابر رهبر کرملین ظاهر ساخت و از او به‌عنوان «برادر بزرگ‌تر» یاد کرد و از اینکه «تمام روس‌ها» از او حمایت کرده‌اند از رئیس‌جمهور روسیه قدردانی کرد.  به نوشته گزارشگر نیویورک تایمز، مذاکرات دو طرف چهار ساعت به طول انجامید و پوتین، بلاروس را ««نزدیک‌ترین متحدمان» توصیف کرد. با این حال آنچه در رسانه‌ها و حتی در میان مردم بلاروس طنین‌انداز شده این بود که لوکاشنکو در برابر پوتین به گونه‌ای ظاهر شد که گویی در حد و اندازه ریاست جمهوری نیست. او در حالی که کاغذی روی زانوهای خود گذاشته بود، شروع به «نت‌برداری» از سخنان پوتین می‌کرد. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند این اقدام از سوی یک مقام رسمی که در کسوت رئیس‌جمهور یک کشور مستقل است بعید است. او با اشاره به اینکه طی ۲۶ سال حکومت بر این کشور اروپای شرقی، اکنون گرفتار «سخت‌ترین بحران» شده نشان داد که بیش از آنکه به پشتیبانی مردم خود دلگرم باشد، چشم یاری به سوی کرملین دوخته است. به نوشته این گزارشگر، مذاکرات طرفین در حالی آغاز شد که پوتین پیروزی لوکاشنکو در انتخابات ۹ اوت را به وی تبریک گفت و پیشنها اعطای وامی ۵/ ۱ میلیارد دلاری را مطرح کرد. کرملین گفت: «بخشی از این پول برای تامین مالی وام‌های قبلی استفاده خواهد شد». سخنگوی کرملین گفته بود، دیدار پوتین و لوکاشنکو به‌صورت رو در رو و بدون حضور هیات‌های همراه انجام گرفت.

ظاهرا مرحله اول این دیدار به تشکر متقابل طرفین از یکدیگر گذشت. لوکاشنکو گفت: «اول از همه می‌خواهم شخصا از شما و تمام مردم روسیه و تمام افرادی که در جریان رویدادهای پس از انتخابات بلاروس از ما حمایت کردند، تشکر کنم». پوتین هم در دیدار با لوکاشنکو گفت که بلاروسی‌ها خودشان بدون هیچ مداخله‌ای از خارج باید از عهده شرایط دشوار در کشور برآیند. رئیس‌جمهوری روسیه طی دیدار با همتای بلاروسی خود اظهار کرد: «ما تحولات را می‌بینیم و همه چیز را می‌دانیم، آگاهیم چه اتفاقی در بلاروس می‌افتد و رویدادهای سیاسی داخلی مرتبط با این انتخابات بوده‌اند. شما موضع ما را به خوبی می‌دانید. ما طرفدار آن هستیم که ملت بلاروس خودشان بدون هیچ دخالت و فشاری از خارج و به‌صورت آرام و از راه گفت‌وگو با یکدیگر از عهده این شرایط دشوار برآیند و به راه حل کلی برسند که بدانند چطور کار خود را پیش ببرند». او اشاره کرد: «زمان آن است که روی قانون اساسی کشور کار شود. روسیه به تمامی توافقات با بلاروس از جمله سازمان معاهده امنیت جمعی متعهد باقی می‌ماند». پوتین پیشنهادی که لوکاشنکو درباره برخی اصلاحات در قانون اساسی بلاروس داده را منطقی، سودمند و به هنگام توصیف کرد. رئیس‌جمهوری روسیه با تاکید بر اینکه ارتباطات متقابل دفاعی ادامه خواهد داشت به آموزش‌های نظامی مشترک بین نیروهای دو کشور اشاره کرد که از همان روز دوشنبه آغاز شد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم گفت: «روسیه آماده‌باش نیروهای مجری قانون و گارد ملی را که اواخر ماه گذشته در نزدیکی مرز مستقر کرده بود و آماده بودند تا در صورت خارج شدن اوضاع از کنترل مداخله کنند، متوقف می‌کند». این اقدام احتمالا تاکید بر این باور است که سرکوب خشونت‌آمیز توسط نیروهای امنیتی لوکاشنکو برای نگه‌داشتن وی در راس قدرت کافی و موثر بوده است. آنچه در این دیدار مهم می‌نمود این بود که رئیس‌جمهور روسیه از ژست حمایت از لوکاشنکو به سرعت به سوی حمایت از ایده تغییر قانون اساسی در بلاروس میل کرد تا زمینه برای انتخابات جدید هموار شود. ظاهرا لوکاشنکو در دیدار با پوتین اندکی ناراحت بود چرا که پس از پایان سخنرانی رهبر کرملین، لوکاشنکو همواره ابروها و صورت خیس خود را با دستمال کاغذی پاک می‌کرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه