ارسال به دیگران پرینت

العربی الجدید:

پوتین چیزی دارد که می‌تواند از آن علیه ترامپ استفاده کند

پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات سابق آمریکا، این روز‌ها بار دیگر مطرح شده و موجی از کتاب‌ها در خصوص شک و تردید در مورد رابطه بین دونالد ترامپ و همتای روسی اش، منتشر شده است. اهمیت اطلاعات و اشاره‌های جدید از این جهت است که از زبان نزدیکان و مسئولان پیشین در دولت ترامپ و در این لحظه حساس، افشا شده است.


پوتین چیزی دارد که می‌تواند از آن علیه ترامپ استفاده کند

ویکتور شلهوب در العربی الجدید نوشت: پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات سابق آمریکا، این روز‌ها بار دیگر مطرح شده و موجی از کتاب‌ها در خصوص شک و تردید در مورد رابطه بین دونالد ترامپ و همتای روسی اش، منتشر شده است. اهمیت اطلاعات و اشاره‌های جدید از این جهت است که از زبان نزدیکان و مسئولان پیشین در دولت ترامپ و در این لحظه حساس، افشا شده است.

 این موضوع به انتخابات ۲۰۱۶ باز می‌گردد، که در جریان آن، مساله دخالت احتمالی روسیه به نفع ترامپ، مطرح شد. این موضوع، در دفتر تحقیقات فدرالی (اف بی آی) بیان گردید. پس از پیروزی ترامپ و افزایش شک و تردید‌ها در مورد دخالت روسیه، رابرت مولر برای بررسی و تحقیق در مورد این موضوع تعیین شد. پس از گذشت حدود دو سال از تحقیقات مولر، وی در گزارش خود اورد که به مدارک کافی برای هماهنگی بین ترامپ و کرملین در جریان انتخابات آمریکا دست نیافته است. اما همزمان، مدارک برای تبرئه نیز کافی نیست. به این ترتیب، شبهه دخالت مسکو در انتخابات آمریکا باقی ماند، تا بار دیگر در استانه انتخابات ۲۰۲۰، مطرح شود.

آنچه بر شک و تردید‌ها افزود، اظهارات ترامپ در مورد روسیه است که معمولا به همراهی و دوستی با پوتین، متمایل است. این مدارا و سازش، باعث طرح سوالاتی در مورد رابطه نامشخص بین پوتین و ترامپ شده است. در نشست هلسینکی در ژوئن ۲۰۱۸، ترامپ هر گونه دخالت روسیه را رد کرد و جانبداری او از پوتین و عدم همراهی با دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده، باعث برانگیخته شدن احساسات انتقام جویانه علیه ترامپ شد، تا این مساله در روز‌های سخت نزدیک به انتخابات، به ضرر رئیس جمهور فعلی آمریکا باشد.

آخرین مساله بسیار مهمی که در این باره افشا شد، در کتاب «خشم» باب وودورد است که این صحبت‌ها را از مدیر دستگاه اطلاعاتی سابق آمریکا، دنیل کوتس، نقل می‌کند: «پوتین چیزی دارد که می‌تواند از آن علیه ترامپ استفاده کند». کوتس به حکم جایگاهی که داشته، از تمام اطلاعات سری اگاه است و در حالی که خود می‌گوید نظرش در این باره مستند به اطلاعات جاسوسی نیست و تنها عقیده شخصی اش را بازتاب می‌دهد، اما در مورد چگونگی تفسیر رابطه بین ترامپ و پوتین، صحبت می‌کند.

مشخص است که کوتس یک سناتور جمهوری خواه و مورد اعتماد هر دو حزب در آمریکاست، که با ترامپ اختلاف نظر داشت و در نهایت از دولت وی با استعفا یا برکناری، خارج شد. کوتس برای وودرود روایت می‌کند که وزیر دفاع سابق، جیمس متیس، یک بار به همراه ترامپ به کلیسای کاتدرائی نوتردام رفت، تا در مراسم دعا شرکت کند و در جریان همین مراسم بود که متیس تصریح کرد: «باید یک اقدام جمعی انجام دهیم تا آنچه در مورد رئیس جمهور می‌دانیم را بگوییم، به این دلیل که او شایسته این مقام نیست».

همزمان، کتاب‌های دیگری در آمریکا منتشر شد که دربردارنده اطلاعات بحث برانگیزی در مورد ترامپ است، نظیر کتاب خبرنگار نیویورک تایمز مایکل شمیدت و وکیل سابق ترامپ، مایکل کوهن که در جریان مصاحبه‌ای با شبکه «ام اس ان بی سی» تصریح کرد ترامپ به دنبال تقویت مبادلات مالی با روس‌ها و ساخت برجی در مسکو بود. علاوه بر این، کتاب دختر برادر ترامپ، ماری ترامپ و کتاب پیتر ستروک، مسئول سابق اف بی آی نیز نکاتی را در رابطه با ارتباط ترامپ و پوتین مطرح می‌کنند.

برخی از نویسندگان این کتاب‌ها کینه‌ای از ترامپ در دل داشتند، اما اطلاعات آن، مندرج در چارچوب روایت‌های معروف و پی در پی در مورد رئیس جمهور آمریکاست و می‌تواند موانع بزرگی بر سر راه رسیدن او به دوره دوم ریاست، ایجاد کند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه