ارسال به دیگران پرینت

وداع تلخ پدر با پسر در سفر تفریحی | شاهد عینی: هیچ ارگانی به داد ما نرسید

در حالی که نیروی هلال احمر باید در این مواقع در حالت آماده باش باشند تنها کاور هلال احمر را بر تن داشتند و فاقد هرگونه امکانات امداد و نجات بودند.

وداع تلخ پدر با پسر در سفر تفریحی | شاهد عینی: هیچ ارگانی به داد ما نرسید

حادثه ناگوار غرق شدن پدر و پسری در سواحل بزرگترین جاذبه گردشگری جنوب کشور که نبود و ناهماهنگی نیروهای امدادگر و تجهیزات لازم در وقوع آن بی‌تاثیر نبود، تلنگر و هشداری به مسئولان این منطقه گردشگری است تا به فکر ساماندهی پایگاه‌های امداد و نجات در منطقه چابهار باشند و اجازه ندهند سایه مرگ سواحل زیبا و دل انگیز آن را ناامن کند.

جمعه گذشته 31 مرداد حادثه غرق شدن پسر بچه 12 ساله در اطراف اسکله چابهار رخ داد و پدر پس از اینکه فرزندش را نجات داد خودش در میان امواج دریا گرفتار شد و جان باخت. این خانواده که برای تفریح به سواحل گردشگری چابهار سفر بودند با وقوع این حادثه با خاطره ای تلخ و فراموش نشدنی ساحل چابهار را بدون پدر ترک کردند.

محل وقوع حادثه منطقه ممنوعه نبوده است

احمد وزیری یکی از بستگان این خانواده که در روز حادثه شاهد این اتفاق بود به ایلنا گفت: به رغم اینکه مدام از سوی مقامات امدادی اعلام می‌شود منطقه ای که این پدر و پسر غرق شدند ممنوعه بوده کذب است. منطقه آزاد چابهار یک کمپ تفریحی به سمت کوه های مینیاتوری دارد که تقریبا در 40 کیلومتری چابهار قرار دارد و سواحل رمین و بریس یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری سواحل چابهار محسوب می شود.

در منطقه 2 کمپ تفریحی دایر است

وی ادامه داد: به غیر از ایام نوروز که گردشگران از تمامی مناطق مختلف دنیا به اینجا می آیند در مابقی ایام سال و در آخر هفته ها نیز مردم استان برای تفریح به این منطقه می آیند. در مسیر منطقه آزاد 2 کمپ تفریحی ایجاد شده که یکی کمپ کوه‌های مینیاتوری است و کمپ دیگر که قدیمی بوده و هم اکنون بازسازی شده است.

وزیری افزود: خانواده حادثه دیده جمعه گذشته از ایرانشهر به چابهار آمده و مهمان یکی از بستگان شان بودند که برای تفریح راهی همین کمپ می‌شوند. تا عصر در یکی از آلاچیق ها می‌مانند و از امکانات رفاهی و تفریحی اسکله استفاده می کنند که پسر دوازده ساله شان برای تفریح و بازی به ساحل می رود که در همین حین یک موج بلند وی را به دریا می‌کشاند. وقتی پدرش متوجه اتفاق می شود بلافاصله به دریا می زند و پسرش را نجات می دهد و به نزدیکی ساحل می رساند که موج سهمگین دیگری پدر را به دریا می‌برد و فاجعه که نباید رخ می‌دهد.

نیروهای امدادی بدون تجهیزات آمده بودند

وی عنوان کرد: به محض اینکه از حادثه مطلع شدیم خودمان را به ساحل رساندیم و با هلال احمر و اورژانس تماس گرفتیم که بلافاصله نیروهای امدادی فوریت‌های پزشکی آمدند و پسر 12 ساله را تحویل گرفتند و منتظر امدادرسانی برای پدر این کودک بودیم. نیروهای امدادی هلال احمر نیز رسیدند ولی طوری آمدند که گویا تماشاچی هستند؛ بدون امکانات و تجهیزات. در حالی که نیروی هلال احمر باید در این مواقع در حالت آماده باش باشند تنها کاور هلال احمر را بر تن داشتنند و فاقد هرگونه امکانات امداد و نجات بودند. غواصی که همراه شان بود فقط لباس غواصی به تن داشت و هیچگونه تجهیزاتی حتی کپسول اکسیژن همراهش نبود.

هیچ ارگانی مسئولیت نجات جان مرد غرق شده را نپذیرفت

وداع تلخ پدر با پسر در سفر تفریحی/ شاهد عینی: هیچ ارگانی به داد ما نرسیدوزیری ادامه داد: وقتی از غواص خواهش کردم که برای نجات مردی که از بستگانم بود به داخل آب برود گفت نمی تواند برود و باید برایش قایق بیاوریم آنهم در آن شرایط بحرانی که وقت مانند طلا بود و تا شعاع 30 کیلومتر هیچگونه روستایی که بتوانیم از آنجا قایق اجاره کنیم وجود نداشت. از سرپرست گروه به اصطلاح امداد موضوع را پیگیر شدم که او نیز گفت در حیطه کاری ما نیست و باید از اداره بنادر شهرستان قایق تهیه کنیم. با آتش نشانی تماس گرفتیم که باز ما را به اداره بنادر پاس دادند و اداره بنادر نیز به ما گفتند امکانات لازم در اختیار ندارند.

اداره بنادر و دریانوردی هیچگونه همکاری نکرد

وی گفت: هر چه از اداره بنادر خواهش کردیم که یک قایق یا بالگرد در اختیار ما قرار بدهند که حداقل بتوانیم جسد را از آب بیرون بکشیم تا به نقاط دور دست نرود، گفتند هیچگونه امکاناتی نداریم. با پلیس 110 تماس گرفتیم که چرا هیچ ارگانی به داد ما نمی رسد. نیروهای پاسگاه چانخور با توجه به امکاناتی که داشتند در محل حادثه حاضر شدند.

سواحل چابهار تا گواتر فاقد پایگاه امداد و نجات جاده ای و دریایی

وزیری اضافه کرد: چطور ممکن است یکی از بزرگترین جاذبه‌های گردشگری ساحلی شهرستان چابهار که در طول سال پذیرای گردشگران بسیاری است یک پایگاه امداد و نجات نداشته باشد؟ پس چطور خانواده هایی که برای گردش و تفریح به این منطقه می آیند با اطمینان خاطر تفریح کنند؟ آیا این احتمال را نمی‌دهند که این جمعیتی گردشگری که به منطقه می آید ممکن است دچار حادثه و سانحه شوند؟ از سواحل چابهار تا گواتر هیچگونه پایگاه امداد و نجات جاده ای و دریایی وجود ندارد.

کنار کمپ تفریحی باید مسائل ایمنی مردم فراهم شود

وی بیان کرد: با هر ارگانی تماس گرفتیم توپ را در زمین یکدیگر انداختند. وقتی جایی کمپ تفریحی دایر می‌شود باید در کنارش نیز مسائل ایمنی و امنیت مردم را فراهم کنند نه اینکه نامش را منطقه ممنوعه بگذارند. اگر منطقه ممنوعه است پس چرا کمپ توریستی برپا کرده اند. امیدوارم مسئولان به فکر چاره ای باشند که فردا این اتفاق برای خانواده دیگری تکرار نشود.

در ادامه عبدالستار چاکرزهی معاون امداد و نجات جمعبت هلال احمر شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره این حادثه، اظهار داشت: در مکانی که این مرد روز جمعه گذشته غرق شد امکان غواصی وجود نداشت. همچنین استفاده از قایق نیز به دلیل موج های بسیار شدید امکان پذیر نبود. برای چنین حوادثی اداره بنادر و دریانوردی باید ورود کند. ما فقط ساحل را پوشش می دهیم و ماموریت های بزرگ را اداره بنادر باید امدادرسانی کند. و اداره ما با آن مناطق 60 الی 70 کیلومتر فاصله دارد که در زمان وقوع حادثه تا اعزام و حضور نیروها کار از کار گذشته است.

وی گفت: منطقه ای که جمعه گذشته حادثه غرق شدن رخ داد منطقه شنا ممنوع است و حفاظت شده نیست. خانواده هایی که به این منطقه می آیند نباید در دریا شنا کنند تا دچار حادثه نشوند. روزی هم که این اتفاق رخ داد نیروهای ما به منطقه اعزام شدند ولی یک ساعت با محل حادثه فاصله داشتند. نه ما نه اداره بنادر نسبت به حوادثی که در مناطق شنا ممنوع رخ می دهد، مسئولیتی نداریم.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه