ارسال به دیگران پرینت

شگفتی های میراث جهانی | میراث 1800 ساله‌ای که نحوه ورود آب به آن همچنان یک راز است

در جنوب شرقی کشور ترکیه، کانال‌های آبی وجود دارد که مربوط به 1800 سال پیش هستند و همچنان سالم باقی مانده‌اند؛ اما نکته اینجاست که هنوز هیچ کس نمی‌داند که نحوه ورود آب از این کانل‌ها به داخل قلعه قدیمی کنار آن‌ها چگونه است و این همان رازی‌ست که بر همگان پوشیده مانده است.

شگفتی های میراث جهانی | میراث 1800 ساله‌ای که نحوه ورود آب به آن همچنان یک راز است
 این کانال‌ها در کنار قلعه Zerzevan ساخته شده‌اند که مجموعه آن‌ها در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. گفته شده که 1800 سال پیش امپراتوری روم از تمام فناوری‌های نوین آن زمان برای ساخت این کانال‌های آب استفاده کرده و به همین دلیل این کانال‌ها همچنان سالم باقی مانده و کارآیی گذشته را دارند.

نکته جالب توجه این‌جاست که مخزن این کانال‌ها حدود 4 تن آب می‌گیرد، اما عمق آن حدود 21 متر است. بنابراین 80 درصد مخزن زیرِزمین قرار دارد که راز و رمز ساخت و بهره‌وری آن هنوز کشف نشده است.



محققان این میراث کهن می‌گویند که نزدیکترین منبع آب در فاصله 8.5 کیلومتری واقع شده که نحوه ورود آب به قلعه هنوز یک راز است. در واقع باید تحقیقات و حفاری‌های گوناگونی در این سایت انجام شود تا بتوان به رمز و راز آن پی برد.

این کارشناسان می‌گویند: آنچه می‌دانیم آن است که دامنه‌های چند میلی متری در آن مورد استفاده قرار گرفته است و این کانال در بعضی از نقاط 1.5 متر عمق دارد که آب حاصل از منبع از طریق این معابر به قلعه آورده می‌شود. اما چه نوع فناوری و چه نوع سیستمی مورد استفاده قرار گرفته است، هنوز یک معماست.

در واقع می‌توان گفت، قلعه Zerzevan ، در 13 کیلومتری آثار مرکزی در محله Demirölçek واقع شده است که در دوران روم به‌عنوان یک شهرک نظامی مورد استفاده می‌گرفت.
 
قلعه Zerzevan با مساحت شش هکتار ساخته شده که تاریخچه بین‌النهرین شمالی را با دیوارهای 15 در 1200 متری، تماشاخانه 21 متری و کانال‌های آب به‌همراه 54 مخزن، اینگونه نمایان می‌سازد.

همچنین ده‌ها هزار تن آب طی سالیان گذشته در مخازن از طریق کانال‌های آب انباشته شده که طول آن‌ها حدود 8.5 کیلومتر است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه