ارسال به دیگران پرینت

تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور از ۱۰هزار نفرگذشت | الزام استفاده از ماسک در مقابله با کرونا

تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور از ۱۰ هزار نفر گذشت. در همین حال با اعلام آخرین آمار مبتلایان به کووید-۱۹ از سوی وزارت بهداشت میزان مبتلایان از مرز ۲۰۰ هزار نفر فراتر رفت و به ۲۱۷ هزار و ۷۲۴ نفر رسید.

تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور از ۱۰هزار نفرگذشت | الزام استفاده از ماسک در مقابله با کرونا

تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور از ۱۰ هزار نفر گذشت. در همین حال با اعلام آخرین آمار مبتلایان به کووید-۱۹ از سوی وزارت بهداشت میزان مبتلایان از مرز ۲۰۰ هزار نفر فراتر رفت و به ۲۱۷ هزار و ۷۲۴ نفر رسید.

افزایش آمار جان‌باختگان و مبتلایان به کرونا در کشور در شرایطی است که ایران نیز همچون کشورهای دیگر جهان به فعالیت مجدد مشاغل  و شاید از همین‌رو به اجباری کردن استفاده از ماسک روی آورده است. در همین راستا حسن روحانی رئیس‌جمهور، روز پنج‌شنبه در نشست روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی کرونا با بیان اینکه در حال ورود به مرحله دیگری از مقابله با کرونا هستیم که استفاده از ماسک را ناگزیر کرده است، گفت: باید در کنار تدوین دستورالعمل‌های لازم درباره مناطق و اماکنی که استفاده از ماسک در آنها الزامی است، تدابیر لازم برای تهیه سهل و ارزان ماسک نیز اندیشیده شود.رئیس‌جمهور الزام همگانی به استفاده از ماسک و اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی را اقدامی ناگزیر در مرحله جدید مقابله با ویروس کرونا عنوان کرد و افزود: هرچند در برخی از کشورها جرایم سنگینی برای نقض قوانین بهداشتی اعمال می‌شود، اما امیدواریم همانگونه که در دوره قبل با همراهی مردم نیازی به اعمال جریمه و استفاده از رفتارهای قهری نداشتیم، در مرحله جدید نیز نیازی به استفاده از قوه قهریه نباشد.روحانی گفت: شرط اجباری کردن استفاده از ماسک برای عموم مردم، تولید و عرضه فراوان آن با قیمت ارزان است که در کنار گام‌های موثر وزارت صمت و بخش‌های تولیدی کشور، آموزش ساخت ماسک خانگی قابل شست‌وشو توسط دستگاه‌های تبلیغی نیز از جمله اقدامات لازم و ضروری است که مردم در فشار تهیه ماسک نباشند.رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم با رعایت اصول بهداشتی نشان داده‌اند که برای سلامت خود و جامعه ارزش و اهمیت قائلند، اضافه کرد: مسوولان کمیته‌های امنیتی-اجتماعی و اقتصادی و همچنین بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل‌هایی مربوط به اینکه استفاده از ماسک در چه مناطقی از کشور یا در چه اماکنی اجباری خواهد شد، تهیه کرده‌اند که در صورت تصویب در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ و اعلام خواهد شد.

ادامه وضعیت قرمز در ۶استان

همزمان گزارش‌های وزارت بهداشت از ادامه وضعیت قرمز در ۶استان کشور و افزایش موارد بستری در استان‌های تهران و فارس، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌رضوی و البرز حکایت می‌کند. در همین ارتباط روز گذشته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش روزانه خود از وضعیت کرونا در کشور اعلام کرد که در استان‌های کرمانشاه و کردستان گرچه شاهد کاهش موارد بستری بوده‌ایم، اما وضعیت همچنان قرمز است. همچنین به گفته او استان‌های خوزستان، هرمزگان، آذربایجان‌غربی و بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های آذربایجان‌شرقی، خراسان‌رضوی و البرز روند فزاینده‌ای در موارد بستری کووید-۱۹ داشته‌اند.

فوت ۱۰۹ نفردیگر

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: تاکنون ۲۱۷ هزار و ۷۲۴ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۰۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۰ هزار و ۲۳۹ نفر رسیده است. لاری درادامه ازابتلای دو هزار و ۶۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته و بستری شدن هزار و ۳۵۶ مورد طی این مدت خبرداد. آمارمبتلایان جدید به کرونا در روز پنج‌شنبه دو هزار و ۵۹۵ بیمار جدید بود، همچنین دراین روز آمارکشته شدگان ۱۳۴نفربود.

به گفته معاون وزیر بهداشت تاکنون ۱۷۷ هزار و ۸۵۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اندو ۲۹۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

آخرین وضعیت خوزستان

در کنار اعلام آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور، روز پنج‌شنبه سعید نمکی وزیر بهداشت ضمن تشریح وضعیت خوزستان با بیان اینکه دراین استان با اپیدمی نسبتا سنگینی روبه‌رو هستیم، گفت: برآورد من این است که پیک بیماری در خوزستان تا چند روز دیگر افت خواهد کرد، اما نیازهای بیماران بستری در ICU بیمارستان‌های خوزستان را لحظه به لحظه رصد و پیگیری می‌کنم و در تلاشیم تا کمبودها را جبران کنیم.در همین حال روز گذشته فرهاد ابول‌نژادیان سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا به استان خوزستان اجازه داد در صورت ضرورت، محدودیت‌هایی در شهر‌های با وضعیت قرمز اعمال شود، البته این اجازه به‌صورت شفاهی بوده و تاکنون نامه کتبی به دست ما نرسیده است. به گزارش «ایرنا» وی درخصوص وضعیت دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید هم گفت: در حال‌حاضر نمی‌توان بازگشایی یا تعطیلی مدارس را پیش‌بینی کرد.وی ادامه داد: حدود ۱۰۰ کودک خوزستانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که تاکنون موردی از فوت کودکان بدون بیماری زمینه‌ای گزارش نشده است. ابول‌نژادیان ادامه داد: در مجموع تاکنون ۲ تا ۳ کودک مبتلا به ویروس کرونا با بیماری زمینه‌ای همچون نقص ایمنی در استان خوزستان فوت کرده‌اند. وی افزود: طبق ارزیابی دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز، حدود ۳۰ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا قرنطینه خانگی را شکسته‌اند که همین مساله نقطه آسیب ما است.همچنین علیرضا افشار نماینده ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از احتمال افزایش محدودیت‌ها در استان خوزستان به‌خاطر کرونا خبر داد. افشار گفت: تصمیمات در این زمینه به ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در استان واگذار شده و براساس شرایط مسوولان این استان می‌توانند تصمیم‌گیری کنند.افزایش میزان مبتلایان به کرونا در خوزستان با هشدار فرماندار امیدیه در مورد برگزاری مراسم عزاداری و عروسی همراه شده است. سیدمهران رفیعی پنج‌شنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» با تاکید بر اینکه درج زمان و تاریخ مراسم در آگهی‌های ترحیم ممنوع است، گفت: با برگزارکنندگان مراسم عروسی و ترحیم به‌عنوان عاملان منتشرکننده ویروس کرونا و برهم زننده سلامت جامعه برخورد قضایی خواهد شد.

افزایش کرونا در بابل و اصفهان

ازسوی دیگر روند بستری روزانه بیماران کرونایی در بابل یکی از شهرهای استان مازندران طی ۲۴ ساعت گذشته سرعت گرفته و تعداد بستری‌ها در این مدت به ۲۸ نفر رسیده است که در یک ماه اخیر بی‌سابقه است. به گزارش «ایرنا» بستری بیماران کرونایی در بابل از ۱۰ روز پیش پس از ۲ ماه روند نزولی سه رقمی شده است.استان اصفهان هم ظاهرا حال خوشی ندارد. آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان درگفت‌وگو با «ایرنا» با تاکید براین که ما از اواسط خرداد به بعد شاهد افزایش دوباره شمار مبتلایان به این بیماری هستیم و به‌ویژه در یکی دو هفته گذشته، این مهم کاملا مشهود بوده است، درمورد وضعیت این استان گفت: ظرفیت بستری بیمارستان‌های ویژه کرونا در استان پُر شده و در صورتی که شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، به‌دلیل افزایش چشمگیر شمار مبتلایان مجبور به اضافه کردن بیمارستان‌های جدید برای بستری مبتلایان جدید خواهیم شد.

بازگشایی صحن‌های حرم رضوی

در کنار این اخبار مصطفی خاکسار قهرودی قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی ‌‌از بازگشایی مرحله به مرحله صحن‌ها، رواق‌ها و روضه منوره حرم رضوی با دستور ملی مقابله با کرونا خبر داد و گفت: ‌ما می‌خواهیم فضاهای بیشتری از حرم مطهر باز شود. به گزارش «ایرنا» وی به تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی بر رعایت اصول و ضوابط بهداشتی اشاره کرد و گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی یک اصل اساسی است و زائران و مجاوران در ورود به حرم مطهر رضوی موظف به رعایت این اصول هستند.

وضعیت کرونا در مناطق مختلف تهران

آخرین وضعیت روند ابتلا به کرونا درشهرتهران هم از ابتلای ۱۴ تا ۲۰ درصد ساکنان تهران به کرونا حکایت می‌کند. به گفته علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران بیشترین میزان ابتلا به کرونا در تهران مربوط به منطقه ۴ است‌ که با ۹۰۰ هزار نفر، پرجمعیت‌ترین منطقه شهری و جغرافیایی تهران به‌شمار می‌رود.زالی افزود: منطقه ۲ تهران با جمعیت ۸۰۰ هزار نفر در رتبه دوم از نظر میزان ابتلا به کرونا قرار دارد و مناطق ۱۴ و ۵ نیز در رده‌های سوم و چهارم قرار می‌گیرند.به گزارش واحد مرکزی خبر،فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران کمترین میزان ابتلا به کووید-۱۹ در مناطق شهری تهران را مربوط به مناطق ۲۱ و ۲۲ ذکر کرد. وی افزود: بالاترین میزان مرگ و میر در تهران نیز به ترتیب مربوط به مناطق ۴، ۱۴، ۲ و ۵ است که با توجه به اینکه منطقه ۴ یکی از مناطق گسترده و پرجمعیت تهران است در رده اول از نظر میزان ابتلا به بیماری و مرگ و میر ناشی از کرونا قرار دارد.فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران از بستری شدن ۳۷۸ بیمار در بخش‌های عادی و ویژه در بیمارستان‌های تهران در روز گذشته خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۵ بیماردر بخش‌های عادی و ۹۳ بیمار نیز در بخش‌های ویژه با تشخیص کووید-۱۹ بستری شدند که نسبت به روز قبل شاهد افزایش آمار بوده‌ایم.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه