ارسال به دیگران پرینت

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات مطرح کرد

هشدار نسبت به مرده‌زایی در بانوان باردار سیگاری

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به بانوان بارداری که سیگار مصرف می‌کنند هشدارداد: مصرف سیگار در طول حاملگی موجب عوارض زیادی می‌شود که مرده زایی، سقط خود به خود، مرگ جنین، مرگ در دوران نوزادی و مرگ ناگهانی نوزاد از جمله این عوارض است.

هشدار نسبت به مرده‌زایی در بانوان باردار سیگاری

دکتر غلامرضا حیدری با بیان اینکه در بسیاری از کشورها به طور متوسط سن شروع دخانیات زیر ۱۵ سال است، اظهار کرد: متاسفانه آمارها بیانگر این مهم است که شیوع مصرف دخانیات در بین جوانان بسیار بالاست.

وی افزود: خطر آلودگی به کرونا ویروس در افراد مصرف کننده مواد دخانی بسیار زیاد است و حتی می ‌تواند منجر به مرگ زودرس در اثرنارسایی تنفسی نیز شود.

 عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه مصرف دخانیات خطر ابتلا به کرونا ویروس را افزایش می‌دهد توضیح داد: علائم بیماری کرونا ویروس در افراد مصرف کننده مواد دخانی بسیار شدید است چرا که مصرف مواد دخانی، باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن می‌شود.

حیدری توضیح داد: مصرف کنندگان مواد دخانی که مبتلا به کرونا ویروس هستند، به ویژه ناقلان بدون علامت به دلیل سرفه مزمن سهم بالایی در انتقال این بیماری دارند.

وی با اشاره به اینکه استنشاق دود حاصل از استعمال مواد دخانی توسط افراد غیر مصرف کننده را دود دست دوم می‌گویند، گفت: در تماس بودن افراد غیر مصرف کننده مواد دخانی با ذرات سمی ناشی از مصرف مواد دخانی که بر روی قسمت های مختلف وسایل و سطوح موجود در منزل، خودرو، پوست، مو و لباس افراد می نشیند، عوارض متعددی به همراه دارد.

حیدری توضیح داد: خطر مبتلا شدن به بیماری کرونا نیز در خانواده افراد مصرف کننده مواد دخانی به دلیل مواجهه مستمر و طولانی با دود دست دوم نیز به مراتب بیش از سایرین است.

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه گفت: تحقیقات نشان داده که مصرف کنندگان مواد دخانی زودتر و بیشتر از دیگران دچار استرس می‌شوند.

۷۰ ماده شیمیایی سرطانزا در تنباکو

حیدری خاطرنشان کرد: تنباکو حاوی مواد شیمیایی است که هنگام سوختن بیش از ۸ هزار ماده شیمیایی مختلف تولید می‌کند که حداقل ۷۰ عدد از آنها سرطانزا هستند و بسیاری از آنها سمی بوده و به بافت های بدن آسیب می رساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه نیکوتین ماده‌ای بسیار سمی و سرطانزا است، درباره تنباکوها نیز توضیح داد: تقریبا تمامی تنباکوها به بدن آسیب رسانده و عدم استفاده از این مواد سمی یکی از اصلی ترین راهکارهای مرگ قابل پیشگیری در جهان است.

حیدری گفت: مهم ترین فواید ترک دخانیات، افزایش قدرت دفاعی بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا از جمله ویروس کرونا است،  بنابراین ترک دخانیات برای افراد صرفه اقتصادی خواهد داشت که شامل حذف هزینه خرید مواد دخانی، حذف هزینه درمان بیماری های ناشی از عوارض مصرف، افزایش بازدهی و کارایی افراد در انجام فعالیت روزانه است.

دود قلیان سمی و خطرناک است

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه به افرادی که قصد ترک دخانیات دارند، توصیه کرد: سعی کنید سیگار و محصولات دخانی همراهتان نباشد تا به این ترتیب وسوسه مصرف دخانیات در شما کمتر شود، همچنین یکی از ترفندهای صنایع دخانی، معرفی محصولات دخانی جدید مانند سیگارهای الکترونیک، سیستم های ایجاد بخار و سیستم های گرم کننده تنباکو به عنوان محصولات بی خطر است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه دود قلیان به همان اندازه دود سیگار حاوی مواد سمی، سرطان زا و مضر است.

وی با تاکید بر این که اماکن عمومی عاری از دخانیات حقی برای همه است خاطرنشان کرد: در اماکن عمومی و فضاهای سر بسته که مواد دخانی از جمله قلیان مصرف می‌شود، ویروس‌های بیماری زا از جمله کرونا ویروس به راحتی منتقل می شود.

دکتر حیدری ضمن انتقاد از افرادی که در اماکن عمومی از مواد دخانی استفاده می‌کنند، افزود: استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است.

باز کردن درها و پنجره‌هاتاثیر مخرب دود سیگار را از بین نمی‌برد

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد دود دست دوم دخانیات، بی بو و غیر قابل مشاهده است و باز کردن درها و پنجره‌های خانه و خودرو، سبب از میان رفتن تاثیر مخرب این دود نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: براساس تبصره ۱ ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، استعمال دخانیات در اماکن عمومی و وسایط نقلیه عمومی نیز ممنوع است.

وی گفت: همه در مقابل همنوعانمان مسئول هستیم چرا که نوجوانان و جوانان، در تیر رس هدف صنایع دخانی قرار دارند و جوانانی که با گمراهی و ترفندهای صنایع دخانی برای اولین بار مواد دخانی را تجربه می کنند، به راحتی در آنها وابستگی به نیکوتین ایجاد شده و به یک مصرف کننده دائمی مواد دخانی تبدیل می شوند.

مرگ سالانه 8 میلیون نفر در اثر مصرف دخانیات

حیدری  یکی از مهمترین اقدامات و راهکارهای حفاظت جوانان از آسیب ها و صدمات ناشی از مصرف دخانیات را ممنوعیت کامل تبلیغات مواد دخانی دانست و افزود: متاسفانه بیش از ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان مصرف کننده محصولات دخانی هستند و سالانه بیش از ۸ میلیون نفر نیز  در اثر مصرف دخانیات یا قرار گرفتن در معرض دود دست دوم آن جان خود را از دست می‌دهند.

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه  با اشاره به این که صنایع دخانی از طرق مختلف از جمله تولید محصولات جدید با طعم های متفاوت و متنوع و تبلیغات گسترده در فیلم ها و برنامه های تلویزیونی باعث فریب جوانان و نوجوانان می شوند، گفت: بازارهای فروش محصولات دخانی، جوانان و نوجوانان را به دام انداخته و نیمی از مصرف کنندگان این محصولات در نهایت به کام مرگ می روند.

وی ادامه داد:  صنایع دخانی هرساله ده ها میلیارد دلار در سراسر دنیا برای تبلیغ و بازار فروش محصولات مرگ بارشان هزینه می‌کنند و فعالیت‌ها و اقدامات بازاریابی آنها با هدف جذب جوانان و مصرف کنندگان جدید است.

به گفته حیدری استفاده از طعم دهنده های جذاب و اسانس‌های خاص که برای استفاده جوانان در تنباکو و محصولات نیکوتین دار به کار می‌رود، مانند طعم گیلاس و لیمو و غیره عاملی برای ترغیب جوانان به شروع مصرف این محصولات است.

تبلیغ محصولات جایگزین سیگار با عنوان کم خطر

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه با بیان این که یکی از ترفندهای صنایع دخانی استفاده از طرح ها و محصولات جذابی است که حمل آنها نیز بسیار آسان و فریبنده است، توضیح داد: تبلیغ محصولات جایگزین به عنوان "کم خطر و کم آسیب" یا "تمیزتر" به جای سیگارهای معمولی، ترفندی دیگر از صنایع دخانی است.

حمایت‌های مالی و معنوی صنایع دخانی از برگزاری مسابقات و حمایت افراد مشهور از برندهای خاص، ترفند دیگر از صنایع دخانی بود که حیدری به آن اشاره کرد.

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات به طور کلی در سرفصل‌هایی مصرف دخانیات را عامل تشدید کننده بیماری کرونا ویروس، شایع‌ترین علت بروز سرطان ریه، یک عامل خطر برای هر گونه عفونت دستگاه تنفسی تحتانی، عامل خطر برای پیشرفت کووید ۱۹ و انتقال آن از راه قلیان، بروز علائم شدید بیماری کرونا و نیاز به بستری درICU  یا افزایش خطر مرگ، وارد کردن آسیب جدی به سیستم دفاعی، قلبی عروقی و تنفسی دانست.

حیدری با بیان اینکه محصولات نوپدید دخانی نیز گمراه کننده و اعتیاد آور هستند، خاطرنشان کرد: هیچ نوع تنباکوی بدون دودی، جایگزین ایمنی برای سیگار نیست و  مواد منتشره از سیگارهای الکترونیکی، حاوی نیکوتین و مواد سمی هستند همچنین استفاده از سیگارهای الکترونیکی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و ریوی را افزایش می‌دهد.

وی افزود: مصرف تنباکوهای بدون دود با افزایش تولید بزاق و دفع آن در محیط های عمومی، موجب تشدید انتقال کرونا ویروس می‌شود و این محصولات نیز حاوی مواد شیمیایی و سرطان زا هستند و استفاده از این محصولات دخانی نوپدید موجب سرطان‌های دهان، زبان، گونه، لثه، مری و لوزالمعده می‌شود.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه