ارسال به دیگران پرینت

پمپئو: از حق خود برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران استفاده می‌کنیم

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر برجام را توافقی فاجعه‌بار دانست و گفت از حق انکارناپذیر خود در شورای امنیت برای تمدید ممنوعیت‌های تسلیحاتی ایران استفاده می‌کنیم.

پمپئو: از حق خود برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران استفاده می‌کنیم

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر برجام را توافقی فاجعه‌بار دانست و گفت از حق انکارناپذیر خود در شورای امنیت برای تمدید ممنوعیت‌های تسلیحاتی ایران استفاده می‌کنیم.

مایک پمپئو روز جمعه در گفت‌وگو با یک بخش رادیویی این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که اخیرا بگومگوی اندک توئیتری با سناتور الیزابت وارن داوطلب پیشین ریاست جمهوری آمریکا داشتید، این اختلاف نسبت به آنچه می‌گویید و موضع الیزابت وارن در چیست؟

وی افزود: رئیس جمهوری ترامپ با آگاهی گفت که توافق هسته‌ای ایران فاجعه‌بار بود و در ماه مه ۲۰۱۸ از آن خارج شد. یکی از دلایل آن این بود که بیشتر بندهای آن دائمی نبودند.

وزیر خارجه ترامپ که این روزها مسئول کارزار دروغ‌پراکنی کاخ سفید علیه کشورهای مستقل همچون ایران و چین شده است، ادامه داد: آنها در حال پایان یافتن هستند. یکی از این مفاد در اکتبر امسال پایان می‌یابد، تنها چند ماه باقی است.

پمپئو مدعی شد: از هر ابزار دیپلماتیکی که در چنته داریم، استفاده می‌کنیم تا مطمئن شویم که چین در ماه اکتبر پیش رو نمی‌تواند تانک‌هایش را و روسیه نمی‌تواند تسلیحاتش را بفروشد.

وی با ابراز نگرانی از اینکه «همه مفاد ممنوعیت‌های فروش تسلیحات متعارف در آن روز به پایان خواهد رسید»، ادعا کرد «آنها به عنوان بزرگترین دولت حامی تروریسم در ایران قادر خواهند بود آن سیستم‌های تسلیحاتی را خریداری کند».

وزیر خارجه ترامپ اضافه کرد: سناتور وارن گفت "شما نمی‌توانید از برجام استفاده کنید"، ما نمی‌خواهیم از آن استفاده کنیم.

وارن که از نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بود، چند روز پیش در پیامی توییتری نوشت: ممنوعیت بین‌المللی خرید و فروش تسلیحات با ایران در ماه اکتبر (مهر ماه) به پایان می‌رسد. دولت ترامپ برای تمدید این تحریم می‌خواهد ناگهان استدلال کند که ایالات متحده از طرف‌های همان توافق (هسته‌ای) ایران است که از آن خارج شد. این بی‌معنی است.

پمپئو بر اساس تفسیر خودساخته ادعا کرد: آمریکا یک حق انکارناپذیر در شورای امنیت دارد تا این محدودیت‌ها را نگه دارد و رئیس جمهوری ترامپ روشن ساخته است که ما قصد داریم مطمئن شویم ایران هرگز به سلاح اتمی دست نخواهد یافت.

وی تاکید کرد: ما قصد داریم تا از دسترسی آنها به سیستم‌های تسلیحاتی تا حدی که امکان دارد، مانع شویم.

در روزهای گذشته وزیر خارجه ترامپ و برایان هوک برخلاف اظهارات گذشته خود، برگرفته از توطئه‌پردازان اندیشکده تروریستی و صهیونیستی بنیاد دفاع از دموکراسی مدعی شدند آمریکا مشارکت‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱ است و بر اساس بند ۱۱ آن می‌تواند خواستار تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران شود.

روسیه، چین، برخی کشورهای اروپایی و ایران تاکید کرده‌اند یک برداشت نادرست از قطعنامه است و آمریکا در هجدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به صراحت اعلام کرد به مشارکت خود در برجام خاتمه داده است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه