ارسال به دیگران پرینت

دعوای آمریکا و چین بر سر کرونا ادامه دارد/ چه کسی کرونا را ساخته است؟!

ویروس کرونا که از چین و شهر ووهان شیوع یافت، اکنون با گسترش به حدود سی کشور به مساله ای بین المللی تبدیل شده است. در این میان، مباحث زیادی پیرامون چگونگی به وجود آمدن این ویروس مطرح شده است. در حالی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد برخلاف برخی از شایعات، ویروس کرونا یک سلاح میکربی تولیدی در آزمایشگاه نیست، آمریکا و چین یکدیگر را به ساخت این ویروس برای ضربه زدن به یکدیگر متهم می‌کنند.

دعوای آمریکا و چین بر سر کرونا ادامه دارد/ چه کسی کرونا را ساخته است؟!
ویروس کرونا که از چین و شهر ووهان شیوع یافت، اکنون با گسترش به حدود سی کشور به مساله ای بین المللی تبدیل شده است. در این میان، مباحث زیادی پیرامون چگونگی به وجود آمدن این ویروس مطرح شده است. در حالی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد برخلاف برخی از شایعات، ویروس کرونا یک سلاح میکربی تولیدی در آزمایشگاه نیست، آمریکا و چین یکدیگر را به ساخت این ویروس برای ضربه زدن به یکدیگر متهم می‌کنند.
 

 

تحریریه تابناک جهان: ویروس کرونا که از چین و شهر ووهان شیوع یافت، اکنون با گسترش به حدود سی کشور به مساله ای بین المللی تبدیل شده است. 

مدتی است شیوعِ ویروسی مرموز به نام کرونا (Coronavirus)، موجب ایجاد وحشت و نگرانی در سطح جهان شده است. آن طور که اعلام شده، این ویروس برای نخستین بار از شهر "ووهان" چین شیوع پیدا کرده و در شرایط فعلی موجب مرگ بیش از ۲۴۰۰ تن و همچنین ابتلای بیش از ۷۸۰۰۰ تن در چین شده است. این ویروس، تاکنون به بیش از ۲۵ کشور جهان راه یافته که از جمله این کشور‌ها می‌توان به ایران، کره جنوبی، آمریکا، ژاپن، اسپانیا، کانادا، فرانسه، انگلستان، و ایتالیا اشاره کرد.

در این میان، مباحث زیادی پیرامون چگونگی به وجود آمدن این ویروس مطرح شده است. در حالی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بر خلاف برخی شایعات، ویروس کرونا یک سلاح میکربی تولیدی در آزمایشگاه نیست، اما آمریکا و چین یکدیگر را به ساخت این ویروس برای ضربه زدن به یکدیگر متهم می‌کنند.

 اهمیت خبر
 
شاید نگاه توطئه آمیز به ویروس کرونا، ساده ترین راه باشد و توجیه راحتی محسوب شود؛ اما به نظر می رسد چینی ها فکر می کنند دست هایی در کار است که جلوی رشد اقتصادی چین و تبدیل شدنش به یک قدرت حداقل برابر در مقابل امریکا را بگیرد. برای همین به ویروس سارس نیز به عنوان یک وسیله توطئه آمیز امریکایی می نگرند. هرچند مقامات بلندمرتبه دو کشور از اتهام زدن به یکدیگر پرهیز می کنند، به نظر می رسد آن ها نسبت به دخالت یکدیگر در ساخت و شیوع این ویروس سوءظن هایی دارند که می تواند روابط دو کشور به ویژه روابط تجاری آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

در بعد بین المللی نگرانی چینی ها معنای دیگری دارد. آنها که سیاست خارجی و اقتصاد بین المللی خود را در ادامه یکدیگر می بینند، از این که اقتصادشان تحت تاثیر این ویروس قرار بگیرد و از سوی دیگر روابط بین المللی شان خدشه دار شود، به شدت نگرانند. این نگرانی در اظهارنظرهای مقامات و سفرای چین در کشورهای مختلف از جمله کشور خودمان ایران به روشنی دیده می شود.

در این میان نکاتی وجود دارد که باعث شده، چینی ها نگاه توطئه آمیزی به این قضیه پیدا کنند. گفته می شود، چینی ها رفته رفته در حال رسیدن به این باورند که ویروس کرونا، ویروسی آزمایشگاهی است که امریکایی ها به طور ویژه برای نژاد زرد ساخته اند تا آنها را از این طریق به مبارزه بطلبند. اظهارنظر مقامات امریکایی از جمله وزیر بازرگانی ایالات متحده بر این شائبه ها افزوده است.

ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا گفته است، شیوع ویروس کشنده کرونا در چین می‌تواند برای اقتصاد آمریکا خوب باشد. راس در یک مصاحبه تلویزیونی گفته است: «فکر می‌کنم این امر به تسریع بازگشت شغل‌ها به آمریکای شمالی کمک خواهد کرد.» این اظهار نظر از سوی مقامات پکن تقبیح شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز دوشنبه (دیروز) تاکید کرد که واشنگتن از ابتدای شیوع این بیماری در حال ایجاد فضای رعب و وحشت است و کمکی هم به پکن نکرده است.

«راش لیمبو» محافظه‌کار و مجری رادیویی معروف آمریکا ادعا کرد، کروناویروس را حکومت چین ساخته تا ترامپ را به زانو دربیاورد و اقتصاد آمریکا را از بین ببرد!

این مجری طرفدار ترامپ افزود، ویروس در آزمایشگاه چین ایجاد شده تا مردم را از تجارت بترساند.

مرد 69 ساله که اخیرا از ترامپ مدال ملی گرفته افزود: کشوری این ویروس را ساخته که برنی سندرز می‌خواهد آمریکا را شبیه آن کشور کند!

همچنین پیشتر یک سناتور جمهوری‌خواه در تازه‌ترین جنگ روانی و تبلیغاتی واشنگتن علیه چین، مدعی شد که مقام‌های چینی ویروس کرونا را در راستای یک برنامه جنگ بیولوژیک به وجود آورده‌اند.

سناتور "تام کاتن" روز یکشنبه در گفت‌وگو با تلویزیون فاکس نیوز اظهار داشت: ویروس کرونا یک سلاح بیولوژیکی است که توسط ارتش چین ساخته شده است.

این سناتور جنگ طلب آمریکایی مدعی شد که گزارش ها مبنی بر آغاز منشا ویروس در بازار مواد غذایی چینی نادرست بوده است و افزود: این ویروس از بازار حیوانات ووهان شروع نشد.

کاتن ادامه داد: ما نمی‌دانیم از کجا آمده است، اما می‌دانیم که باید منشا آن را کشف کنیم. ما همچنین می‌دانیم که تنها در چند مایلی آن بازار مواد غذایی، تنها آزمایشگاه فوق پیشرفته ایمنی چین واقع است که در مورد بیماری‌های عفونی انسان تحقیق می‌کند.

مقام های چین، سناتور کاتن را به دروغ‌گویی درباره منشا ویروس کرونا متهم کرده‌اند.

با وجود این، کاتن می‌گوید که این بر عهده حزب کمونیست چین است تا ثابت کند منشا بیماری سلاح بیولوژیک نیست.

از هنگام آغاز گسترش ویروس کرونا، رسانه های نزدیک به دو حزب جمهوریخواه و دموکرات، تبلیغات ضد چینی گسترده‌ای درباره منشا و چگونگی مدیریت بیماری ناشی از این ویروس آغاز کرده‌اند.

تارنمای نیوزویک روز یکشنبه در گزارشی نوشت، یک کشیش محافظه کار نزدیک به ترامپ گفته که خداوند آمریکایی ها را از ویروس جدید نجات خواهد داد، زیرا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکاست.

کشیش "هانک کومنمن" در مراسم نیایش در شهر "اوماها" در ایالت نبراسکا گفت: به دلیل همراهی ترامپ با اسرائیل و مخالفت وی با سقط جنین، خدا به آمریکا کمک خواهد کرد تا از شر ویروس کرونا در امان بماند.

این در حالی است که افکار عمومی جهان بر این باور است، آمریکا این ویروس را توسعه داده تا اقتصاد چین را نابود کند.

در این رابطه، وبگاه اسپوتنیک نوشت: علیرغم همه حرف و حدیث هایی که در مورد انتشار ویروس کرونا در ایران وجود دارد، یک نکته بسیار مهم در این ماجرا این است که چرا دو دشمن اصلی آمریکا در جهان یعنی چین و ایران امروزه، فیزیکی و روانی با این ویروس مقابله می کنند؟

این رسانه روسی نوشت: این نکته زمانی بیشتر نمود پیدا می کند که مشاهده می کنیم ویروس در بسیاری از کشورها سرایت یافته ولی آمار چندانی از ابتلای آمریکایی ها و یا متحدینشان به این ویروس وجود ندارد، به ویژه که به عنوان مثال تعداد چینی هایی که به آمریکا سفر می کنند و از سوی دیگر تعداد آمریکایی هایی که به چین سفر می کنند، بسیار بیشتر از شهروندان ایران و چین است که میان ایران و چین تردد دارند.

به گزارش CNN ایگور نیکولین، عضو سابق کمیته تسلیحات زیستی و شیمیایی سازمان ملل ادعا کرده که همکاران چینی‌اش به او گفته‌اند، ویروس کرونا ساخته انسان است.

وی دراین‌باره گفته است: شواهد نشان می‌دهد با یک خرابکاری مواجه هستیم. قبل از هر چیز باید گفت، ووهان در قلب چین و یکی از مراکز اصلی مبادلات تجاری کشور است. ویروس کرونا درست در آستانه سال جدید چینی شایع شده است. در این هنگام میلیون‌ها چینی برای دیدن اقوام و آشنایان خود به اقصی نقاط چین سفر می‌کنند.

نیکولین در ادامه اضافه می‌کند که احتمالاً شرکت‌های آمریکایی این ویروس را خلق کرده‌اند. ایجاد این بیماری جدید برای شرکت‌های آمریکایی منافع زیادی دارد. آمریکا تنها کشور جهان است که چهارصد آزمایشگاه نظامی دارد. این آزمایشگاه‌ها علاوه بر خاک آمریکا در هند، چین، مالزی، اندونزی، فیلیپین و حتی روسیه تاسیس شده‌اند.

نیکولین تنها کسی نیست که چنین ادعاهای عجیبی را مطرح می‌کند. طیف وسیعی از سیاستمداران از این فرصت برای تاختن بر آمریکا استفاده می‌کنند. ولادیمیر ژیروفسکی یکی از رهبران حزب دمکراتیک روسیه اخیراً گفته است که امریکا این بحران را آفرید تا توان اقتصادی چین را تضعیف کند و هم‌زمان صنعت داروسازی میلیاردها دلار به جیب بزند. او گفته است: داروسازان در سال ۲۰۲۰ به ثروت‌های افسانه‌ای می‌رسند و همه‌چیز فراموش می‌شود.

این فرضیه در چین خریدارانی پیدا کرده، اما به اعتقاد هیو جینگ، سردبیر گلوبال تایمز بیشتر مردم آن را باور ندارند.

وی نوشته است: هنگام شیوع سارس، بعضی چینی‌ها معتقد بودند که این یک سلاح زیستی است که آمریکا علیه چین استفاده می‌کند. این نظریه توطئه اکنون یک ‌بار دیگر مطرح شده است. بااین‌حال، بیشتر چینی‌ها این‌گونه فکر نمی‌کنند.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه