ارسال به دیگران پرینت

آمریکا در مسیر چین هراسی

یک دیپلمات ارشد چینی روز جمعه ۲۵ بهمن‌ماه پذیرفت که ویروس کرونا یک چالش بزرگ برای کشورش است اما از نحوه مدیریت چین در مورد این بیماری مسری دفاع و از واکنش و سرزنش بیش از حد کشورها انتقاد کرد.

آمریکا در مسیر چین هراسی
یک دیپلمات ارشد چینی روز جمعه ۲۵ بهمن‌ماه پذیرفت که ویروس کرونا یک چالش بزرگ برای کشورش است اما از نحوه مدیریت چین در مورد این بیماری مسری دفاع و از واکنش و سرزنش بیش از حد کشورها انتقاد کرد. «وانگ یی»، مشاور دولت چین که همچنین به عنوان وزیر خارجه هم خدمت می‌کند، در مصاحبه‌ای مفصل با رویترز در پایتخت آلمان اعلام کرد که ایالات‌متحده اقدامات غیرضروری در واکنش به کرونا اتخاذ کرده که می‌تواند تجارت و گردشگری را به مخاطره اندازد. او گفت: «این ویروس در مجموع تحت کنترل در آمده است. این بیماری همه‌گیر امری ناگهانی بود. این امر باعث چالش‌هایی برای چین و جهان شده است». این مقام چینی اعلام کرد که «ما ممنوعیت‌های کامل و تلاش‌های کنترلی‌ای انجام داده‌ایم که بسیار فراگیر بوده به‌گونه‌ای که نمی‌توانم کشور دیگری را ببینم که به اندازه ما گام برداشته باشد». او افزود تمام مقام‌های کشورش این چالش را جدی گرفته‌اند. «آلساندرا گالونی» و «ریان وو» در گزارش ۱۴ فوریه (جمعه ۲۵ بهمن‌ماه) در رویترز نوشتند که ویروس کرونا باعث اختلالاتی در تجارت میان آمریکا و چین شده و تنش‌هایی را در چندین جبهه میان دو کشور و دو اقتصاد بزرگ دنیا برانگیخته است.

این گزارشگران معتقدند که کرونا همچنین یکی از سخت‌ترین چالش‌ها برای رئیس‌جمهور «شی جین پینگ» از سال ۲۰۱۳ (که به قدرت رسید) تا به امروز است. گزارشگران رویترز نوشتند که «یی» در این مصاحبه ۹۰ دقیقه‌ای که در طیف گسترده‌ای از موضوعات از کرونا گرفته تا هنگ‌کنگ، خاورمیانه و... انجام شده، تمام تقصیرات را به گردن آمریکا انداخت. این مقام چینی به‌طور خاص نوک پیکان خود را به سوی آمریکا نشانه رفت و گفت ایالات‌متحده اقدامات سفت و سختی در مورد ویروس کرونا اتخاذ کرده که از آن جمله است محدودیت‌های مسافرتی بر بازدیدکنندگان از چین. ایالات‌متحده اولین کشوری بود که از شهروندانش در ووهان خواست تا این شهر «کرونا زده» را ترک کنند. «وانگ یی» افزود: «برخی کشورها اقداماتی مانند اقدامات قرنطینه‌ای اتخاذ کردند که معقول و منطقی به نظر می‌رسید اما برخی کشورها واکنش‌هایی بیش از اندازه نشان دادند و موجب هراس افکنی‌های غیرضرور شدند.»

«گالونی- وو» در گزارش خود به نقل از این مقام چینی نوشتند: «من مطمئن هستم که آن کشورها در مورد این مساله زمانی که این ویروس به تدریج تحت کنترل قرار گیرد تامل خواهند کرد. آنها به تدریج محدودیت‌ها را رفع خواهند کرد، زیرا در آخر، این کشورها هستند که چاره‌ای جز تعامل با چین ندارند». این گزارشگران نوشتند که وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا پاسخ فوری به درخواست ما برای اظهارنظر نشان ندادند در حالی که کاخ سفید هم از اظهارنظر خودداری کرد. این مقام چینی این ادعاها در مورد اینکه چین در مورد این ویروس سهل انگاری به خرج داده و شفافیت لازم را اعمال نکرده رد کرد. در همین هفته‌ای که گذشت دو مقام حزب کمونیست در استان هوبی و شهر ووهان برکنار شدند. مشاور دولت چین در بخش دیگری از مصاحبه خود با رویترز افزود: «از همان آغاز، ما به شکلی باز و شفاف اطلاعات مربوطه را اعلام کردیم و با تلاش جامعه بین‌المللی همکاری کردیم». وی افزود که کمتر از یک درصد از موارد جهانی در خارج از چین گزارش شده است.

ویروس کرونا نزدیک به ۶۴ هزار نفر را در چین مبتلا و بیش از ۱۳۰۰ نفر را کشته است. این مقام چینی گفت: «ما نه فقط مدافع زندگی، ایمنی و سلامت شهروندان چین هستیم بلکه به سلامت و بهداشت جهانی هم کمک می‌کنیم و این مساله باید مورد شناسایی قرار گیرد». چین از کشورها خواسته است تا محدودیت‌های مسافرتی خود را آسان‌تر کرده و پروازها را از سر گیرند. او گفت: «تنها در دوره رهبری پرزیدنت شی است که می‌توانیم این بیماری ناگهانی فراگیر را تحت کنترل در آوریم؛ بیماری‌ای که سریع گسترش می‌یابد. این نه تنها  در راستای دفاع از بهداشت مردم چین است بلکه مانع از گسترش سریع این بیماری در جهان می‌شود». این مقام چینی معتقد است که جدی‌ترین و قاطع‌ترین اقدامات را برای مهار این بیماری انجام داده‌اند. او می‌گوید بسیاری از این اقدامات فراتر از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی است. این مقام چینی در بخش دیگری از مصاحبه‌اش گفت که نمی‌داند چرا ایالات‌متحده از قدرت خود استفاده می‌کند تا متحدانش را وادارد که به شرکت خصوصی هوآوی حمله کنند. روز پنج‌شنبه دادستان‌های آمریکایی هوآوی را متهم به ربودن اسرار تجاری و کمک به برخی کشورهای خاورمیانه‌ای در سرکوب اعتراضات داخلی‌شان کرد و این باعث طرح اتهاماتی علیه این شرکت چینی شد و روابط آمریکا با چین را وارد تنش دوباره‌ای کرد. ایالات‌متحده کارزاری را علیه هوآوی شروع کرده و هشدار داده که این شرکت می‌تواند از مشتریان به نفع دولت چین جاسوسی کند. واشنگتن این شرکت را سال گذشته در فهرست سیاه قرار داد و آن را اسباب نگرانی‌های امنیتی خواند. وانگ یی افزود: «نمی‌دانیم چرا این ابرقدرت از قدرت دولت خود استفاده می‌کند و متحدانش را نیز وامی‌دارد تا به هوآوی حمله کنند».

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه