ارسال به دیگران پرینت

مجلس تندروها عذابی برای دولت روحانی در سال پایانی حیات آن خواهد بود

ایرانیان هفته آینده در انتخابات مهم پارلمانی شرکت خواهند کرد انتخاباتی که پیش بینی می شود باعث بازگشت محافظه کاران شده و روحانی را در محاصره انبوهی از فشارها قرار دهد‌.

مجلس تندروها عذابی برای دولت روحانی در سال پایانی حیات آن خواهد بود

ایرانیان هفته آینده در انتخابات مهم پارلمانی شرکت خواهند کرد انتخاباتی که پیش بینی می شود باعث بازگشت محافظه کاران شده و روحانی را در محاصره انبوهی از فشارها قرار دهد‌.

به گزارش سایت روزنو ؛ خبرگزاری "فرانسه" در گزارشی درباره ارزیابی انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی می نویسد:"انتخابات روز جمعه پس از ماه ها تنش رو به افزایش میان ایران و امریکا برگزار خواهد شد. شورای نگهبان نهادی که درباره صلاحیت نامزدهای انتخاباتی تصمیم گیری می کند بیش از نیمی از ۱۴ هزار داوطلب نامزدی را رد صلاحیت کرده است که اکثر آنان از میانه روها و اصلاح طلبان بوده اند. کارزار تبلیغات انتخاباتی نامزدها به دور از هیاهوی قابل توجه از روز پنجشنبه آغاز شده است. در مواجهه با گزینه ای زمخت یعنی رای دادن به محافظه کاران یا عدم شرکت در انتخابات به نظر می رسد پایگاه حمایتی روحانی دلیلی برای شرکت در انتخابات نمی بیند".

روزنامه نگاری مستقل به خبرگزاری "فرانسه" می گوید:"اکثریت کرسی های فعلی در مجلس در دست نمایندگان اصلاح طلب یا اعتدالی هستند اما مردم باور دارند که آنان در مجلس نتوانسته اند از زمان انتخاب شدن در سال ۲۰۱۶ میلادی کار موثر و جدی انجام دهند. ایرانیان به این نتیجه رسیده اند که رای شان تاثیری ندارد. پاکسازی و حذف نامزدها در این دوره از انتخابات در ابعادی بی سابقه بوده است. حتی معدود محافظه کارانی که ممکن بود بتوانند مستقل، عقلانی و منطقی در مجلس سخن بگویند نیز رد صلاحیت شده اند".

این خبرگزاری با اشاره به فشار تحریم ها و اعتراضات روی داده بر اثر آن می نویسد:"ایرانیان پس از ماه ها ناارامی تحت فشار قرار دارند. در ماه نوامبر گذشته، اعتراضات به افزایش قیمت بنزین روی داد. نان و کره یعنی مشکلات معیشتی، ائتلاف حامیان روحانی را در معرض خطر باخت و از دست دادن موقعیت در چشم انداز سیاسی پیش رو قرار داده است. یک فروشنده در بازار تهران می گوید شرکت در انتخابات بی فایده است و او قصد ندارد رای دهد.‌ "مصطفی حمیدی" ۳۷ ساله در پاسخ به این پرسش که چه چیزی ممکن است باعث تغییر نظر او شود می گوید این که آن هایی که در قدرت هستند دست کم به یکی از وعده های خود و نه هزاران وعده ای که داده اند عمل کنند".

فرد دیگری که واجد شرایط رای دهی است از سوء مدیریت در کشور گلایه دارد. "مرتضی جابری" به خبرگزاری "فرانسه" می گوید:"واقعیت آن است که اگر رای دهم وضعیت هرگز بهتر نخواهد شد تاکنون وضعیت بدتر شده است". او که در مغازه تعمیر موتورسیکلت در محله مولوی در جنوب شهر تهران کار می کند می گوید:"ایران کشوری غنی است اما مردمان اش از این ثروت و قدرت بهره ای نمی برند".

این خبرگزاری می نویسد:"روحانی محافظه کاری میانه رو بود که با وعده گشایش فضا برای آزادی های اجتماعی بیش تر و تعامل با غرب به قدرت رسید. با این حال، دستاورد او یعنی برجام مصوب ۲۰۱۵ میلادی که به ایران امکان رهایی از تحریم ها را می داد اکنون در وضعیت بدی به سر می برد چرا که در سال ۲۰۱۸ میلادی با فرمان ترامپ امریکا از آن توافق خارج شد".

به گزارش روزنو؛این خبرگزاری می افزاید:"ایران و امریکا از زمان پیروزی انقلاب ۱۹۷۹ در ایران به این سو دشمنان یکدیگر بوده اند اما هیچ زمانی به اندازه هفت ماه گذشته به آستانه بروز جنگی با یکدیگر نزدیک نشده بودند به خصوص پس از ترور ژنرال سلیمانی توسط امریکا.".

خبرگراری "فرانسه" می نویسد:"انتخابات ۲۱ فوریه برای تعیین تکلیف ۲۹۰ کرسی مجلس است. با این حال، رد صلاحیت های روی داده تنها می تواند به نفع رقبای محافظه کار روحانی باشد‌. به نظر می رسد این انتخابات تحت تاثیر و در سایه تنش ایران با امریکا قرار دارد.‌ اگرچه مجلس ایران چندان تصمیم گیرنده نیست با این حال، در صورتی که در اختیار تندروها قرار گیرد می تواند حیات سیاسی روحانی را با دشواری مواجه سازد. انتخابات پیش روی مجلس شاخصی برای سنجش نتیجه انتخابات ۲۰۲۱ ریاست جمهوری ایران خواهد بود.

به نظر نمی رسد ائتلاف یاران روحانی قابلیت بقا داشته باشند. مجلس دست راستی عذابی برای دولت روحانی در سال پایانی حیات آن خواهد بود و قابلیت دولت برای واکنش به فشارهای تحریمی را پیچیده تر خواهد ساخت. در مقابل، اگر در انتخابات ۲۰۲۱، رییس جمهوری از جناح راست پیروز شود مجلس دست راستی می تواند سریع تر تغییراتی را اعمال کند".

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه