ارسال به دیگران پرینت

استارت‌آپ‌هاى سیاسى

پس از وقوع انقلاب دیجیتالی و آغاز به کار استارت‌آپ‌ها، شیوه زندگی مردم در سراسر دنیا بیش از پیش با فرایند تغییر تکنولوژی و فناوری همراه شد. امروزه اغلب مردم دنیا از فواید و نتایج حاصل از فناوری‌های ارتباطی نوین بهره می‌برند.

استارت‌آپ‌هاى سیاسى

شرق- پس از وقوع انقلاب دیجیتالی و آغاز به کار استارت‌آپ‌ها، شیوه زندگی مردم در سراسر دنیا بیش از پیش با فرایند تغییر تکنولوژی و فناوری همراه شد. امروزه اغلب مردم دنیا از فواید و نتایج حاصل از فناوری‌های ارتباطی نوین بهره می‌برند.

خرید، فروش، حمل و نقل، مسائلى که بیشتر در حوزه پرداخت پول مطرح می‌شوند، ارتباطات اجتماعی، ارزهای جهانی و... از جمله تأثیرات به‌وجودآمده در کارکردهاى مختلف این پدیده  هستند که همگى در راستاى تغییر تکنولوژیک هر روزه متحول هم شده‌اند. به همین دلیل، استارت‌آپ‌های مختلفی در دنیا به‌وجود می‌آیند و تعدادی از آنها نیز موفق می‌شوند محیط اطراف خود را تغییر دهند.به طور کلى، ‎خلاقیت و نوآوری امروزه در دنیا از ارکان اساسى ‎کشورها در حوزه مدیریت ارگان‌هاست  ‎اما در حوزه سیاست کمتر شاهد خلاقیت و نوآوری بوده‌ایم.قطعا رسانه‌های اجتماعی و فضای سیاسی، نوع انتقال پیام و نوع نگاه افراد زیادی را تغییر داده‌اند اما استارت‌آپ‌ها کمتر در حوزه بنیادین سیاست به‌وجود آمده‌اند. ‎ابزارهای ارتباطی اجتماعی جدید دارای توانایى ایجاد تحول در دنیای سیاست هستند. از این‌رو ‎کشورهایی که در حوزه شفافیت امور سیاسى پیشرو بوده‌اند، با عنایت و توجه به امور تخصصى در عرصه‌هایی بیرون از امور سیاسی مانند عرصه فناوری و تکنولوژی روش جدیدی از دموکراسی با عنوان دموکراسی مستقیم را برگزیده‌اند که بر مبناى اصول جدیدی است که متخصصان حوزه‌هاى ذکرشده طراحى کرده‌اند.‎این نوع از دموکراسی بر اساس کار با ابزارهای ارتباطی جدید و فناوری‌های نوین در حوزه فناوری اطلاعات پایه‌ریزى شده است. لازم است در اینجا  به مصداقى از امکان‌هاى بهره‌بردارى از فواید فناورى در عرصه سیاست اشاره کرد؛ در مسئله تصویب مصوبه‌ها در مجلس یا امور مرتبط با رأى‌گیرى از نمایندگان کمتر لازم است نماینده‌ای به صورت انفرادی براى تصمیم در امور شورایى مجلس تصمیم‌گیرى کند و به جای مردم در مسائل مختلف قانونى رأی دهد.

مردم مستقیما می‌توانند در هر رأی‌گیری شرکت کرده و نظر دهند و فقط یک اپراتور رأى آنها را اعلام کرده و سیستم را پایش مى‌کند تا اختلالی در صحت آرا پیش نیاید. به همین دلیل، ‎در ایام پیش‌ِرو توضیح دموکراسى مستقیم برای شفاف‌سازى بیشتر مردم و ابزارهای آماده نوین در کشورمان حائز اهمیت است؛ چراکه انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است.   ‎استفاده از مفهوم دموکراسی مستقیم می‌تواند اعتبار اجتماعی حکومت، احزاب و گروه‌های سیاسی را افزایش دهد و گامی مهم در جهت شفافیت نوین بردارد.

در عین حال، امکان دارد این سؤال پیش بیاید که چگونه می‌توان به این شکل از رأی‌دهی اعتماد کرد؟ براى پاسخ به این سؤال می‌توان به تکنولوژى بلاک‌چین و رمزارزهای دیجیتالی اشاره کرد. با بهره‌گیرى از این روش امکان هرگونه سوءاستفاده از آراى مردمى از بین خواهد رفت.  می‌توان در همین مثال، نزدیکى بین فناورى و سیاست را بهتر درک و آگاهانه انتخاب کرد.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه