ارسال به دیگران پرینت

رشد ۵۰ درصدی انرژی تجدیدپذیر تا ۲۰۲۴

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد ظرفیت نیروی تجدیدپذیر جهانی تحت تاثیر نصب تاسیسات فتوولتائیک خورشیدی در خانه‌ها، ساختمان‌ها و صنعت، تا پنج سال دیگر ۵۰ درصد رشد خواهد کرد.

رشد ۵۰ درصدی انرژی تجدیدپذیر تا ۲۰۲۴

۵۵آنلاین :

بر اساس گزارش «ایسنا» مجموع ظرفیت تولید نیرو از منابع تجدیدپذیر در مقایسه با ۵/ ۲ تراوات در سال گذشته، به میزان ۲/ ۱ تراوات تا سال ۲۰۲۴ رشد خواهد کرد که معادل مجموع ظرفیت نیروی نصب شده در آمریکا است. رشد ۵۰ درصدی انرژی تجدیدپذیر تا 2024 طبق گزارش سالانه IEA از انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی، فتوولتائیک خورشیدی حدود ۶۰ درصد و نیروی بادی در خشکی ۲۵ درصد از این رشد را تشکیل خواهد داد. سهم تجدیدپذیرها در تولید نیرو از ۲۶ درصد فعلی به ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۴ رشد خواهد کرد. کاهش هزینه‌های فناوری و سیاست‌های موثرتر دولتی، باعث شده است از زمان گزارش سال گذشته IEA، پیش‌بینی‌های بالاتری برای به‌کارگیری ظرفیت تجدیدپذیرها مطرح شود. فاتح بیرول، مدیراجرایی IEA اظهار کرد: تجدیدپذیرها در حال حاضر دومین منبع بزرگ برق در جهان هستند اما اگر بخواهیم به اهداف جوی بلندمدت دست پیدا کنیم، باید به‌کارگیری آنها تسریع شود. با ادامه کاهش هزینه‌ها، انگیزه روزافزونی برای به‌کارگیری فتوولتائیک خورشیدی وجود دارد. هزینه تولید برق از فتوولتائیک خورشیدی توزیع شده در خانه‌ها، ساختمان‌ها و صنعت، اکنون پایین‌تر از قیمت فروش برق در بیشتر کشورها است. طبق گزارش IEA، پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های تولید فتوولتائیک خورشیدی تا سال ۲۰۲۴ به میزان ۱۵ تا ۳۵ درصد دیگر کاهش پیدا کند و به‌کارگیری این فناوری جذاب‌تر شود. بر اساس گزارش رویترز، در گزارش IEA آمده است: اصلاحات تعرفه و سیاست برای تضمین رشد پایدار فتوولتائیک خورشیدی و اجتناب از اختلال در بازارهای برق و هزینه‌های بالاتر انرژی، ضروری است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش از این سه کشور را پیشتاز در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر معرفی کرده بود. اولین کشور چین است که پیشتازی بی‌رقیب در رشد انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شود و تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۴۰ درصد کل ترکیب انرژی‌های پاک جهان به این کشور اختصاص خواهد یافت. دلیل این پیشتازی، دستیابی به اهداف مختلف ظرفیتی و پاسخگویی به نگرانی‌ها در زمینه آلودگی هوای این کشور است. چین هم‌اکنون موفق شده است به اهداف سال ۲۰۲۰ خود در زمینه تولید پنل‌های خورشیدی دست یابد و آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که اهداف سال ۲۰۲۲ چین در حوزه انرژی‌های بادی نیز تا سال ۲۰۱۹ محقق خواهند شد. چین همچنین در زمینه انرژی‌های زیستی همچون انرژی‌های آبی مورد استفاده برای برق و حرارت و خودروهای برقی بزرگ‌ترین بازار جهانی محسوب می‌شود. بر این اساس، آمریکا دومین بازار دارای بیشترین رشد جهان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر است، جایگاهی که به واسطه تصمیمات ناگهانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور در زمینه اصلاحات نظام مالیاتی، تجارت بین‌الملل و سیاست‌های حوزه انرژی، در خطر قرار دارد. سومین جایگاه اما به هندوستان تعلق دارد که بنا به پیش‌بینی سازمان بین‌المللی انرژی موفق خواهد شد در رشد انرژی‌های تجدیدپذیر اتحادیه اروپا را کنار زند. بر اساس این پیش‌بینی، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۲ ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در هندوستان تا بیش از دو برابر افزایش یابد. انرژی‌های خورشیدی و بادی ۹۰ درصد رشد ظرفیت هندوستان را بر دوش خواهند کشید.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه