ارسال به دیگران پرینت

کتاب | حداقل یک بار در طول زندگی خود این ۴ کتاب را بخوانید.

کتاب‌خوانی یکی از صفات مثبتی است که همه‌ی ما مایلیم آن را در خود داشته باشیم یا آن را تقویت کنیم ولی حوصله و وقت مناسبی برای آن صرف نمی‌کنیم. امروزه که در دنیای تکنولوژی سیر می‌کنیم و دیگر وسایل سرگرمی مثل گوشی‌های موبایل برای ما بسیار جذاب‌تر شده‌اند روی آوردن به به خواندن کتاب کمی سخت‌تر هم شده است.

کتاب | حداقل یک بار در طول زندگی خود این  ۴ کتاب را بخوانید.

ممکن است شما از دسته کسانی باشید که در گذشته با کتاب رابطه نزدیکی داشتید ولی حالا از کتاب خواندن دور افتاده‌اید و یا جزو افرادی باشید که همیشه به کتاب خواندن علاقمند بودید ولی نمی‌دانستید از کجا باید شروع کنید!

خواندن کتاب از آن قبیل لذت‌هایی است که اگر آن را با خواندن کتاب خوب و جذاب و مناسبی شروع یا تقویت کنید هیچ‌گاه از آن دست نخواهید کشید.

پس انتخاب کتاب مناسب برای شروع بسیار با اهمیت بوده و ما در این مطلب در تلاشیم تا چند مورد از بهترین کتاب‌هایی که برای شروع دوره کتاب‌خوانی مناسب و مفید هستند را به شما معرفی کنیم. کتاب‌هایی که فرصت خواندن آنها را نباید در طول زندگی از خود سلب کنید. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بوف کور – صادق هدایت

بوف کور نوشته صادق هدایت است که رمانی کوتاه از معروف‌ترین و مهم‌ترین کتاب‌های ایشان است. دیگر آثار صادق هدایت شامل کتاب‌های او به نام‌های انسان و حیوان، ‌زبان حال یک الاغ در وقت مرگ، فواید گیاه‌خواری است.

صادق هدایت کتاب بوف کور را در سال ۱۳۱۵ نوشت و تعدادی از آن را برای دوستان خود فرستاد. در این کتاب حجم زیادی از نمادها و جریانات فکری آن سال‌ها را خواهید شناخت.

داستان بوف کور از زبان روایتگری بیان می‌شود که دچار توهم و افکار روانی است. از این کتاب به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کتب قرن بیستم یاد می‌شود. امروزه کتاب بوف کور به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی نیز ترجمه شده است.

صادق هدایت در این اثر خود ابراز احساسات قوی و آرامی داستان را شروع میکند. و در همان بخش ابتدایی داستان برای خواننده مشخص میکند که قرار است در ادامه‌ی این اثر با چه چیزی روبرو شود.

نکته قابل توجه در کتاب‌ها و آثار صادق هدایت بیان گنگ و آشفتگی در کلام راوی داستان است.

تا اواسط داستان ممکن است خواننده تصور کند که با همه داستان را متوجه شده و نکته این است که داستان عشق رمانتیک یک عاشق به یک معشوق خیالی و دست نیافتنی را بیان میکند، اما نویسنده درست در همین‌جا تمامی افکار مخاطب را برهم زده و داستان را وارد مراحل پیچیده‌تری میکند.

صادق هدایت در این اثر خود رازهای آزاردهنده بسیاری را نقل میکند به طوری که حتی بازگور کردن داستان بوف کور را برای خواننده سخت میکند. نویسنده در این داستان مرگ و زندگی را در هم ادغام کرده و خواننده را با دنیایی از خیال روبرو میکند.

توانایی صادق هدایت در تصویرسازی و قدرت تخیل او این کتاب را به چنان اثر بزرگی تبدیل کرده است که نباید خواندن آن را از دست بدهید. خواندن این داستان ها در نسخه اصل بسیار مهم است و با دانلود کتابها و آثار صادق هدایت می‌توانید به سادگی آنها را در اختیار داشته باشید.

کلیدر – محمود دولت آبادی

کتاب کلیدر نوشته استاد محمود دولت آبادی است که درباره فضای ملتهب سیاسی ایران پس از جنگ جهانی دوم است. اسم این کتاب از نام کوهی در شمال شرقی ایران گرفته شده است. داستان درباره قهرمان داستان به نام گل محمد است که پسری روستایی است که به عشق دختری به نام مارال گرفتار می‌شود. البته در روند داستان گفته می‌شود که مارال نامزدی به نام دلاور داشته و گل محمد همسری به نام زیور دارد اما در نهایت مارال با گل محمد ازدواج کرده و این اتفاق باعث کینه ورزی‌های دلاور می‌شود و تنش و هرج و مرج بین آن دو قوم شکل می‌گیرد.

در روند این داستان شاید سرنوشت برخی از شخصیت‌ها و نقش‌های داستان بی‌سرانجام بماند ولی هر کلیت داستان نابسامانی وضعیت آن روزگار و مناسبات اجتماعی سیاسی و اقتصادی ایران در آن دهه یعنی دهه ۱۳۲۰ به طور مفصل بیان می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده کتاب کلیدر به عنوان دومین رمان بلند جهان در ۱۰ جلد جمع‌آوری شده است. رتبه یک بلندترین رمان جهان نصیب کتاب بر باد رفته ازل مارسل پروست شده است. همچنین در این مطلب به چند مورد دیگر از رمان‌های بلندی که تا به حال نوشته شده‌اند نیز اشاره شده است.

درست است که خواندن چنین داستان‌های طولانی نیازمند شور و اشتیاق بسیاری است ولی دانستن حال و هوا و روزگار دهه ۲۰ ایران و تاریخ ایران و شکل جامعه در آن روزگاران بسیار مهم بوده و دانستن آنها می‌تواند مخاطبان بسیاری را به وجد آورد. علاوه بر محمود دولت آبادی، نویسندگان و شاعران دیگری نیز همچون مهدی اخوان ثالث در آثار خود از حوادث زندگی مردم سخن گفته‌اند که خواندن آنها نیز خالی از لطف نیست.

چشم هایش – بزرگ علوی

رمان چشم‌هایش نوشته استاد بزرگ علوی برای اولین بار در سال ۱۳۳۱ منتشر شده است. این کتاب یکی از شاخص‌ترین اثرهای بزرگ علوی است که نظر خوانندگان زیادی را به خود جلب کرد. نگارش این کتاب طبق گفته‌های نویسنده حدود ۶ ماه به طول انجامیده است. این کتاب روایتگر داستان عاشقانه‌ای است که استاد ماکان نقاش مبارز سیاسی علیه دیکتاتوری رضا شاه در تبعید از دنیا می‌رود و یکی از آثار به جا مانده از او پرده‌ای است به نام چشم‌هایش که منظور چشم‌های زنی است که رازی را در خود پنهان کرده است.

در این داستان عشقی نافرجام روایت می‌شود که زنی به نام فرنگیس نسبت به استاد ماکان داشته است. روایتگر این داستان ناظم مدرسه استاد ماکان است که شیفته پرده چشم‌هایش استاد شده بود که برای رمزگشایی از راز و رمز آن نقاشی تصمیم می‌گیرد زنی که سوژه آن نقاشی بوده است را پیدا کرده و از آن راز گره‌گشایی کند.

نویسنده در طول این داستان تمامی احساسات و عواطف عاشقانه شخصیت‌ها را به طرز اعجازآوری بیان کرده است. به راستی که بزرگ علوی در داستان‌نویسی مدرن ایرانی بسیار استادانه قلم زده و این کتاب بی‌شک از بزرگترین آثار داستانی خواهد بود.

سووشون – سیمین دانشور

کتاب سووشون اولین رمان سیمین دانشور است که در سال ۱۳۴۸ به چاپ رسید. او این داستان را در روزگاری نوشت که نویسندگان زیادی به خاطر فشار و استبداد آن دوران داستان‌هایی با مضمون پوچ گرایی و ناامیدی و تقدیرگرایی می‌نوشتند. اما او با انتشار این داستان امید و مقاومت را به آنها یادآور شد.

شخصیت‌های کتاب سووشون یک زوج شیرازی زمین‌دار و ملاک هستند که از روشنفکران آن زمان و حامی وطن بودند که دغدغه آنها معیشت و بی‌سامانی کشور بود. شخصیت زن این داستان به نام زری نمونه‌ای تمام عیار از یک زن و مادر ایرانی را تصویر میکشد که خانواده مهمترین دارایی و اولویت او بوده است. زندگی عاشقانه ی این زوج یکی دیگر از جنبه‌های جذاب این کتاب است که نویسنده با مهارت تمام به شخصیت‌پردازی آنها پرداخته است.

کتاب سووشون یکی از بهترین رمان‌های ایرانی است که یک بار خواندن آن خالی از لطف نیست و می‌تواند در عین خواندن یک داستان عاشقانه شما را با بخشی از تاریخ گذشته کشورمان آشنا کند.

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه