ارسال به دیگران پرینت

حق پخش‌تلویزیونی پرداخت شود

بعد از بازدیدی که نمایندگان فیفا طی روزهای گذشته از امکانات فوتبال کشورمان داشته‌اند، برای چندمین مرتبه بحث حق پخش به میان آمد.

حق پخش‌تلویزیونی پرداخت شود

۵۵آنلاین :

فرصتی که اهمیت داده نشد!

اسفندماه سال 96 مدیران عامل باشگاه‌های لیگ‌برتری نشست مشترکی با ‌مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال و حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ در مورد دریافت حق پخش تلویزیونی از صدا و سیما ‌برگزار کردند. ‌پیرو آن جلسه مهدی تاج نامه‌ای در همین زمینه خطاب به دکتر سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان نوشت. در متن نامه ‌رئیس فدراسیون فوتبال آمده است:‌ «احتراما پیرو مذاکره حضورری به استحضار می‌رساند نظر به اینکه با وجود مصوبه روشن مجلس شورای اسلامی، مسئولان ‌محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی‌ ایران هیچ‌گونه اقدام عملی جهت تادیه حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال که جزو حقوق ‌مسلم و بین‌المللی این رشته ورزشی است، صورت ندادند و به‌نظر نمی‌رسد که هیچ‌گونه عزم و اراده جدی نیز در این ‌خصوص وجود داشته باشد.پیرو ارسال صورتجلسه قبلی، مدیران باشگاه‌های کشور به این نتیجه رسیده‌اند چنانچه تا تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ در خصوص ‌حق پخش تلویزیونی از سوی مسئولان محترم صدا و سیما تعیین تکلیف قطعی، اقدام عملی و تبادل قرارداد جهت سال آتی ‌صورت نگیرد، ناگزیر به‌منظور جلوگیری از تعطیلی باشگاه‌ها و تضییع بیشتر حقوق فوتبال، دیگر گزینه‌های پخش اعم از ‌تلویزیونی و اینترنتی در دستور کار قرار بگیرد. بدیهی است پخش مسابقات تیم‌های ملی فوتبال جمهوری اسلامی ‌ایران اعم از رسمی‌ و دوستانه نیز مستثنی از تصمیم فوق ‌نخواهد بود. ‌ بنابراین تقاضا می‌شود ضمن موافقت و همراهی دستور فرمایید مراتب به صدا و سیما که به‌عنوان رسانه ملی قطعا در اولویت ‌انعقاد قرارداد است، اعلام گردد.قبلا وظیفه خود می‌دانم پیشاپیش از نماینده جامعه فوتبال از همکاری و مساعدت مقام عالی وزارت ورزش و جوانان و مدیریت ‌سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ‌ایران برای پیگیری انعقاد قرارداد مناسب قدردانی کنم.»البته نه تنها بیست روز بعد که حتی تا امروز که بیش از 15 ماه می‌گذرد خبری نشد!

‌ تاکید نمایندگان فیفا

صادق درودگر روز گذشته درباره پرداخت حق پخش تلویزیونی فوتبال در فصل آینده لیگ‌برتر, اظهار داشت: در بازدیدی که اخیرا نمایندگان فیفا از تشکیلات فدراسیون فوتبال داشتند، باز هم نماینده فیفا تاکید کرد که حق پخش تلویزیونی پرداخت شود. حتی این بار تاکید شد که اسناد این پرداخت‌ها باید به فیفا ارسال شود. ما این موضوع را به مراجع بالاتر ارجاع دادیم تا راهی برای حل مشکل پیدا شود. وی با بیان اینکه «فیفا از اینجا به بعد درباره حق پخش از ما گزارش می‌خواهد» تصریح کرد: پیش از این اینفانتینو با ارسال نامه به رئیس‌جمهور و وزیر ورزش برای پرداخت حق پخش تاکید کرده بود و ما نیز در حال تلاش برای تعامل با صداوسیما هستیم. در مذاکرات اخیر با صداوسیما به نکات خوبی دست پیدا کردیم و خیلی امیدواریم که حق پخش تلویزیونی برای فصل آینده پرداخت شود, چرا که دیگر چاره‌ای جز این نداریم و الان کار به‌جایی رسیده که باید حق پخش برای فصل آینده پرداخت شود.مدیر بازاریابی سازمان لیگ فوتبال گفت: هفته گذشته در مجلس بحث حق پخش و خطراتی که عدم اجرای این قانون می‌تواند برای فوتبال ایران داشته باشد، مطرح شد. این بحث در مجلس در جریان است و ما برای اجرای قانون حق پخش در فصل بعد خوشبین هستیم. گفتنی است با وجود تاکید نمایندگان فیفا برای ارسال اسناد پرداخت حق پخش تلویزیونی فوتبال به فدراسیون جهانی و همچنین ارسال نامه‌های اینفانتینو به مقامات ایران, به‌نظر می‌رسد چاره‌ای جز اجرای این قانون برای رقابت‌های فصل آینده وجود ندارد. به‌نظر می‌رسد در صورت عدم پرداخت حق پخش تلویزیونی, فوتبال ایران با برخورد فیفا روبه‌رو خواهد شد، از این حیث همه ارکان درگیر این موضوع از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ گرفته تا سازمان صداوسیما و مجلس شورای اسلامی ‌باید در فرصت باقی‌مانده راه‌حلی برای پرداخت حق پخش و دور کردن خطرات احتمالی از فوتبال ایران پیدا کنند.

‌ نرخ حق پخش؟

مهدی تاج مردادماه سال گذشته در مجمع انتخاباتی هیات فوتبال لرستان در خانه معلم خرم‌آباد اظهار داشت: در قانون برنامه ششم توسعه آمده است که تلویزیون حق پخش را باید بدهد اما این کار تاکنون اجرا نشده و انتظار داریم این قانون اجرا شود. وی اضافه کرد: مبلغ حق پخش در کشور قابل مقایسه با سایر کشورها نیست و باید به این موضوع توجه شود. رئیس فدراسیون فوتبال با مثبت ارزیابی کردن عملکرد تیم‌های فوتبال ساحلی، فوتسال و فوتبال بانوان افزود: باتوجه به قهرمانی فوتبال بانوان در آسیا باید به این حوزه توجه خاصی شود. تاج بیان کرد: رشد و توسعه فوتبال در مناطقی که صنعت وجود دارد، دیده می‌شود که این خیلی منطقی نیست و فوتبال رشد متوازن ندارد. وی ادامه داد: قانون 27 دهم‌درصد قانون خوبی است چرا که سالانه 18‌هزار‌میلیارد ریال اعتبار که از بودجه وزارت ورزش نیز بیشتر بوده صرف تیم‌های غیرحرفه‌ای می‌شود. رئیس فدراسیون فوتبال اضافه کرد: اما در این قانون یک کج‌سلیقه‌ای وجود دارد که نام فوتبال ذکر نشده و باید در نظر بگیریم فوتبال با هیچ‌پدیده‌ای در جامعه قابل مقایسه نیست.

‌ قیمت

دی‌ماه سال 97 محمود اسلامیان عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال مسائلی درباره حق پخش تلویزیونی مطرح کرد که جالب بود. او گفت: برنامه‌ریزی فوتبال در دنیا نشان می‌دهد که ۶۵ تا ۷۵‌درصد فوتبال دنیا از حق پخش است. یا باید راه دیگری را برویم و یا این موضوع را قبول کنیم. راه سومی ‌نیست. علت بدهکاری تیم‌ها و ناتوانی بخش خصوصی و غیبت بخش خصوصی در اداره تیم‌ها نبود حق پخش است. عربستان سعودی ۱۰۰‌میلیون دلار،امارات ۱۵۰‌میلیون دلار، کره‌جنوبی ۴۶۰‌میلیون دلار و انگلیس که ۳‌میلیارد و ۴۴‌هزار پوند از طریق حق پخش درآمد داشتند. علت هم انحصار است. ما در خودرو انحصار داریم که نتیجه پراید شده است.اسلامیان ادامه داد: کارشناسان AFC ارزش حق پخش فوتبال ایران را ۱۵۰‌میلیون دلار برآورد کرده‌اند که با توجه به جمعیت و علاقه‌مندی مردم در مقایسه با امارات و عربستان منطقی است.

منبع : آرمان امروز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه