ارسال به دیگران پرینت

آنچه مردم تماشا کردند؛ قهرمانان عصبانی بدنبال کرسی!

در انتخابات کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک شاهد تعدادی قهرمان عصبانی بودیم که به سختی توانستند دور یک میز بنشینند و برای دو پستی که تنها یک سال دیگر عمر دارد، تصمیم بگیرند.

آنچه مردم تماشا کردند؛ قهرمانان عصبانی بدنبال کرسی!

 کمیسیون ورزشکاران قطعا یکی از پرحاشیه ترین کمیسیون های کمیته ملی المپیک است و حتی حواشی آن تا برگزاری انتخابات داخلی کمیسیون هم ادامه داشت. انتخابات این کمیسیون به صورت زنده از طریق صفحه رسمی کمیته ملی المپیک در اینستاگرام پخش شد و قطعا افراد زیادی شاهد تنش بین قهرمانان برای رسیدن به دو پست بودند. در این جلسه صحبت های زیادی مطرح شد از انتقاد به آیین نامه تا اعتراض به پخش شدن خبر محرومیت یکی از اعضای کمیسیون. در شرایطی که انتظار می رفت قهرمانان بتوانند در فضای آرامتری مسائل و ابهاماتی که وجود دارد را حل کنند اما بحث های لفظی باعث شد مردم و خیلی از ورزشکاران، یک روی  بسیار عصبانی را از  قهرمانان ببینند؛ قهرمانانی که گاهی دو به دو در حال بحث و جدل لفظی با هم بودند.

در این میان کمیته ملی المپیک  هم  اگر می دانست برخی از اعضا به تایید آیین نامه توسط IOC ایراد وارد می کنند باید بجای اینکه دقیقه 90 به فکر گرفتن تاییدیه می افتاد، باید زودتر از این دست به کار می شد و تاییدیه را از IOC می گرفت تا بیشتر  وقت جلسه صرف دعوا برای گرفتن یک تاییدیه نشود.

از طرفی در این جلسه بحثی مطرح شد که جای سوال داشت. هادی ساعی عنوان کرد کمیته ملی المپیک دو سال در جریان محرومیت قلی پور بوده است و اکنون این سوال مطرح است چرا در این دو سال هیچ کسی  از خود هادی ساعی گرفته تا دیگر مسئولان کمیته ملی المپیک اعتراضی به حضور قلی پور در کمیسیون ورزشکاران نداشته اند؟ مگر از جزئیات آیین نامه بی اطلاع بودند که نباید ورزشکاری با سابقه محرومیت عضو کمیسیون باشد و چرا اکنون که بحث انتخابات و گرفتن پست مطرح شد ناگهان این قضیه علنی شد. جالب تر اینکه هادی ساعی معترض بود که چرا شب انتخابات قلی پور (که دوپینگش حدود دو سال پنهان مانده)، کنار گذاشته می شود در حالی که حضور یک ورزشکار دوپینگی در کمیسیون ورزشکاران نقض صریح قوانین است.

 

*وقت سکوت رییس کمیته ملی المپیک هم نبود

 از همان زمان که استعفای دسته جمعی در کمیسیون ورزشکاران انجام گرفت تنش بین قهرمان بیشتر شد و قطعا با نزدیک شدن به انتخابات، تنش ها نیز افزایش پیدا کرد به طوری که قبل از انتخابات همه اطلاع داشتند رقابت بین دو گروه بالا گرفته و حتی این رقابت به بی احترامی در رسانه ها هم کشیده شد. رییس کمیته ملی المپیک بارها در صحبت های خود اعلام کرده کمیته از حاشیه دوری می کند. اما وارد نشدن او به اختلافات کمیسیون ورزشکاران بسیار سوال برانگیز بود. شاید اگر صالحی امیری  زمانی که افزایش تنش ها را دید  جلسه ای با قهرمانان می گذاشت و از آنها می خواست با آرامش مسائل را حل کنند امروز نفرات زیادی شاهد برگزاری یک انتخابات جنجالی نبودند. کمیته ملی المپیک که همیشه از حاشیه دوری کرده این بار نتوانست اختلافات کمیسیون ورزشکاران خود را به قول معروف در خانه حل کند و اکنون این اتفاقات نقل محافل شده است.

 

* اعتماد از دست رفته ورزشکاران بر می گردد؟

زمانی که انتخابات کمیسیون ورزشکاران در سال 96 برگزار شد و 15 عضو اصلی و 5 عضو علی البدل برای چهار سال انتخاب شدند، خیلی از ورزشکاران تصور می کردند قرار است صدای مشکلاتشان به گوش مسئولان برسد. حضور چهره های شاخصی چون هادی ساعی، حمید سوریان، کمیل قاسمی، قاسم رضایی، کیانوش رستمی، زهرا نعمتی، آرش میراسماعیلی، کیمیا علیزاده، مجتبی عابدینی و الهه احمدی این تصور را ایجاد کرده بود که قرار ست به دغدغه و مسائل ورزشکاران بیشتر از گذشته پرداخته شود و شاهد اتفاقات خوبی باشند. اما اکنون خیلی از آنها متوجه شده اند این کمیسیون انقدر درگیر مسائل دیگر بوده که اصلا ورزشکاران را به دست فراموشی سپرده است. در غیر این صورت حداقل یک مورد مشاهده می شد که پیشنهاد اثر گذار برای حل یکی از مشکلات ورزشکاران به هیات اجرایی ارائه شده باشد.

با اتفاقات انتخابات هم شاید ورزشکاران بیشتر از قبل نا امید شده باشند که وقتی افراد تمام فکرشان معطوف گرفتن پست است دیگر فرصتی برای رسیدگی به مسائل و مشکلات آنها  نخواهند داشت. بنابراین به نظر می رسد کمیسیون ورزشکاران کار سختی برای جلب اعتماد دوباره ورزشکاران دارد. یکی از مسائل قابل توجه در کمیته ملی المپیک این است ورزشکاران در مورد مسائل  و مشکلاتشان مستقیم با رییس کمیته ملی المپیک صحبت می کنند و این سوال مطرح بود پس نقش کمیسیون ورزشکاران در این میان چیست. مگر قرار نبود این کمیسیون راه ارتباطی بین ورزشکاران و و مسئولان باشد. البته  با شرایطی که کمیسیون دارد نمی توان به ورزشکاران هم ایراد گرفت که چرا مسائل و مشکلاتشان را از طریق کمیسیون پیگیری نمی کنند.

همدلی مهمترین نیاز کمیسیون ورزشکاران است و این انتظار هست حداقل در این یک سال باقی مانده تا پایان عمر کمیسیون بدون حاشیه و اختلاف به رسالت اصلی خود بپردازند.     

*برای جبران گذشته فرصتی نمانده است

نکته قابل توجه این است دوره چهارساله اعضای این کمیسیون آبان سال آینده به پایان می‌رسد و عملا مدت زمان زیادی از عمر این کمیسیون باقی نمانده است. کمیسیون مدت زمان زیادی را فقط به خاطر اختلاف از دست داده است و قطعا انتظارات تمام ورزشکارانی که در انتخابات شرکت کردند و به اعضا رای دادند، برآورده نشده است بنابراین وقت آن رسیده این کمیسیون اختلافات را کنار بگذارد و برای سازندگی تلاش کند.

*برنامه هایی که قربانی اختلافات شد

ایران قرار است در انتخابات کمیسیون ورزشکاران IOC هم حضور داشته باشد  و سعید معروف نماینده ایران است. قرار بود برای رای آوردن او با تمان فدراسیون ها  و ورزشکاران صحبت شود اما کمیسیون انقدر درگیر مشکلات خود شد که حتی این مسئله را فراموش کرد. قطعا اگر المپیک توکیو امسال برگزار می شد معروف هیچ شانسی در انتخابات نداشت چون کاری در این زمینه انجام نگرفت. کمیسیون ورزشکاران باید در این یک سال باقی مانده تا المپیک برنامه ریزی برای رای آوردن معروف در انتخابات انجام دهد و بیشتر از این غفلت نکند چون قطعا قرار نیست کرسی را دو دستی تقدیم ما کنند و باید خودمان برای به دست آوردن آن تلاش کنیم.

*اختلافات را تمام کنید

در آخر اینکه حتی جنجالی ترین انتخابات فدراسیون ها هم در فضای آرام تری نسبت به برگزاری انتخابات یک کمیسیون  برگزار شده اند. در این جلسه عنوان شد زشت است که بی قانونی انجام شود اما شاید زشت تر از آن، این باشد که مردم، ورزشکاران جوانان و نوجوان شاهد بحث لفظی و تنش بین قهرمانانی باشند که از آنها به عنوان الگو یاد می شود. آن هم در شرایطی که تمام این تنش ها برای رسیدن به پستی است که تنها یک سال دیگر از عمرش باقی مانده است. بنابراین امیدواریم  پرونده تمام اختلافات بسته شود و حداقل در این یک سال باقی مانده شاهد ادای دین کمیسیون به تمام ورزشکاران ایران باشیم.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه